סמארטפונים ואינטרנט

הבית החכם בשירות ההלכה: כך יוכלו שומרי מצוות להשתמש באינטרנט של הדברים

טכנולוגיית הבית החכם שועטת לעברנו, אך איך מסתדרים איתה בשבת וחג? האם גם בעלי טלפון כשר יוכלו להתקשר למכשירים החשמליים שלהם? ואיך מפעילים את כל זה בלי אינטרנט בבית? מומחי טכנולוגיה משיבים

  • י"ח אדר ב' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תארו לעצמכם שהחלב במקרר נגמר, אך במקום שניאלץ ללכת לקנות אותו, המקרר כבר יודיע זאת לחנות, ושליח עד הבית יגיע להביא לנו חלב חדש. כאשר מפתחות הרכב או המשקפיים יאבדו, כבר לא יהיה צורך לחפש אותם בכל הבית, שכן השביב האלקטרוני שעליהם יודיע למכשיר הנייד שלנו לאן הם הלכו. את הקומקום החשמלי, התנור ומכונת הכביסה אפשר יהיה להדליק גם מהעבודה, ומערכת ההשקיה של הגינה תפעל רק בהתאם למצב הלחות של האדמה. נשמע חלום, הא?

ובכן, החלום הזה כבר כאן, ובאנגלית קוראים לו Internet Of Things - האינטרנט של הדברים. זוהי בעצם האפשרות של כל חפץ, להיות בעל יכולת לתקשר עם סביבתו לצרכים מסוימים. כך יכולים לתקשר המקרר עם החנות, המפתח עם הטלפון הנייד, ומערכת ההשקיה עם תחזית מזג האוויר. בתוך העולם הזה, קיים גם הבית החכם, אשר מותקנת בו מערכת חשמל ייחודית, והיא מאפשרת שימושים מגוונים במכשירי החשמל שבו. באופן הזה, אדם יכול לקבוע שהמזגן יידלק בעוד שבוע, כאשר הוא יחזור מחו"ל. את חימום המים בביתו הוא יכול להדליק מרחוק על ידי המכשיר הסלולרי, חצי שעה לפני שהוא מגיע הביתה, והתריסים והווילונות נסגרים באופן אוטומטי בשעה הקבועה שבה הוא יוצא לעבודה. מערכות כאלה, אשר הולכות ומתפתחות, יגיעו אט אט לכל בית בעולם. השאלה היא, מה קורה כאשר הבית החכם נפגש עם הבית היהודי, הכולל גם חגים ושבתות? ומה לגבי מי שיש לו טלפון כשר - האם גם הוא יכול להפעיל מהמכשיר הנייד שלו כאלה מערכות מתקדמות?

מתי אקשטיין, מנכ"ל חברת קומאקס אנרגיה, מסביר את הדברים. "כאשר נפגשים עם נושא הבית החכם", הוא אומר, "ישנן שתי סוגיות בעלות משמעות עבור שומרי תורה ומצוות. הדבר הראשון הוא נושא הזמנים ההלכתיים, שלא קיים בשאר העולם, וכולל בעיקר את החגים והשבתות, והדבר השני הוא ענין הטלפון הכשר וההימנעות מאינטרנט. לכן פיתחנו מערכת בשם 'צייטק', הנותנת מענה לשאלות אלה. במערכת זו הוספנו את האופציה להשתמש בלוח השנה היהודי, וכן את האפשרות להפעיל מכשירים חשמליים שונים, גם ללא אינטרנט בבית".

 

תקשורת אינטרנטית – גם לבעלי טלפון כשר

אז איך בדיוק הדברים עובדים?

"כאשר יש לאדם טלפון חכם, הוא יכול להדליק או לכבות מכשירים שונים בביתו, בעזרת תקשורת אינטרנטית. מכיוון שהיה לנו חשוב להנגיש את השירות הזה גם לנושאי טלפון כשר, אשר אין להם אינטרנט, פותחה טכנולוגיה פשוטה למדי המאפשרת זאת. אדם מתקשר ובוחר במענה טלפוני את הערוץ המבוקש עבור המכשיר החשמלי שלו, ואז לוחץ 1 להדלקה ו-2 לכיבוי. כך גם הוא, ללא מכשיר חכם, יכול להפעיל מכשירים חשמליים בביתו מרחוק".

בית חכםבית חכם

דבר זה, כך מסתבר, יעיל במיוחד עבור גבאי בית כנסת ומנהלי מוסדות. "עד היום, גבאי היה צריך לרוץ לבית הכנסת בכל פעם כדי להדליק או לכבות אורות ומזגנים בזמנים שונים", אומר אריאל כהן, יועץ הלכתי לחברות טכנולוגיה, "אך כיום, כל מה שעליו לעשות, הוא להתקשר למערכת, והיא כבר תעשה זאת בשבילו. גם במוסדות לימוד, נפוץ מאד המצב שבו שוכחים אורות או מזגנים דלוקים למשך שעות רבות. אך כיום, מגדירים עבור המערכת שהיא תכבה את הכל בשעה מסוימת באופן אוטומטי, ובמידה ומישהו הדליק לאחר שעה זו, מנהל המוסד מקבל על כך התראה, או שהוא נותן מראש הרשאה לעובד מסוים לעשות זאת. מה שמיוחד בפיתוח שלנו, הוא שההודעות שהמנהל יקבל, יכולות להיות גם קוליות, למכשיר הכשר שלו".

ומה לגבי שבת וחג?

"בעזרת חיבור לתוכנה המראה את זמני כניסת ויציאת השבת, המערכת יודעת בעצמה בכל שבוע מתי השבת נכנסת ויוצאת, ומפעילה את הפונקציות שהגדרנו בהתאם לזאת", מסביר אריאל, "כך, למשל, כבר לא יקרה מצב שבו נשכח את הבוילר דלוק, מכיוון שנגדיר למערכת מראש שהיא תכבה אותו עוד לפני זמן כניסת השבת, והיא תחשב בעצמה בכל שבוע מתי הזמן הזה. כיוון זמן הדלקת האורות ייעשה גם הוא באותו אופן, ואנחנו בכלל לא נצטרך להתעסק עם הדבר. בזמנים שבהם חג ושבת צמודים, ורוצים שהאורות או המיזוג ידלקו בהם בשעות שונות, נוכל ליצור כזה מצב, שכן בשונה משעון שבת, במערכת זו אפשר ליצור כמה תרחישים שרוצים, ולא רק אחד".

אצל גבאי בתי כנסת, השימוש בתוכנת זמני היום, היא משמעותית אף יותר. "הגבאי צריך לעדכן את שעות ההדלקה והכיבוי לפי זמני התפילות, אשר משתנים במהלך השנה. אולם ברגע שיש לו מערכת המתכתבת עם תוכנת זמני היום, היא יכולה להדליק ולכבות את המכשירים השונים באופן אוטומטי, בהתאם לזמנים אלו", מסביר אריאל. "כך, אפשר להגדיר שהיא תדליק את המיזוג והאורות שעה לפני הנץ, ותכבה אותם מעט אחרי זמן קריאת שמע של הגר"א. גם בשבת, המיזוג והתאורה יידלקו זמן סמוך לכניסתה, וידעו להיכבות באופן אוטומטי אחרי תפילת ערבית של מוצאי שבת.

"אגב, תוכנת זמני היום היא לא היחידה שעוזרת לגבאי. גם חיבור למידע מהשירות המטאורולוגי הוא משמעותי עבורו. באופן הזה, אם עד היום יכולנו לסבול לפעמים בבית כנסת קפוא, בגלל שהגבאי כיוון את המזגן לקור, ובחוץ קר גם ככה - כיום המזגן יקבל באופן אוטומטי את מצב מזג האוויר מתוכנת השירות המטאורולוגי, ויפעל רק אם יש צורך בכך. הדבר אפשרי כמובן גם בבתים פרטיים, וחוסך מאיתנו את הצורך לחשוב מהי התחזית לשבת".

אבל חיבור לתוכנות כאלה דורש אינטרנט?

"תקשורת עם תוכנות כמו זמני היום ומזג האוויר אכן דורשת חיבור לאינטרנט, וכן האפשרות לקבוע אופציות שונות עבור המכשיר שלנו. אך כאן מגיע חידוש נוסף המותאם במיוחד לשומרי מצוות. אדם שלא רוצה אינטרנט בביתו, יכול לרכוש טאבלט עם תקשורת אינטרנטית, המאפשר רק את הפונקציות הדרושות עבור המכשירים החשמליים שלו, ולא מעבר. דרך הטאבלט הזה הוא מחליט מתי ידלקו האורות, החימום והמיזוג בביתו, והוא יכול ליצור את הדברים אף שנה מראש. כך אין לו צורך בטלפון חכם או באינטרנט במחשב הביתי, ובכל זאת הוא לא צריך לוותר על הנוחות שבבית החכם".

אילו עוד מכשירים בבית נוכל להפעיל בעתיד באופן המתאים לשומרי מצוות?

"בשלב ראשון, התמקדנו במה שיהודי שומר מצוות צריך בשבת, שאלו אורות, מיזוג וחימום מים", אומר מתי. "אך מכיוון שאת המערכת החכמה מתקינים על לוח החשמל בבית, אפשר בעצם לחבר אותה למגוון מכשירים חשמליים הקיימים בו, כמו חימום תת רצפתי, יונקרס ועוד. כבר היום אפשר לעשות זאת עבור התריסים החשמליים, וכדי שהם לא ייסגרו על מישהו בפתאומיות בשבת, יצרנו מצב שבו הם נסגרים עד לחצי, ורק לאחר כמה דקות ממשיכים להיסגר עד הסוף".

בחיבור הסטנדרטי של בית חכם לאינטרנט, מסתבר שטמונה גם סכנה. "פורצי סייבר יכולים לפרוץ למכשירים בבית דרך האינטרנט, ולהפעיל אותם באופן המסכן את בעליהם", מתאר אריאל. "בדרך זו יכול הפורץ להפעיל ברז מים ולגרום להצפה בבית, או להדליק את הגז, ולהביא למצב של שריפה. בארצות הברית, למשל, היה מקרה שבו פרצו למכשיר בייביסיטר, ודיברו מתוכו עם הילד הקטן שנשאר בבית, לחרדתו הרבה. הצד הטוב במערכת המותאמת לשומרי מצוות הוא שאין לה חיבור קבוע לאינטרנט ואין שמירה של נתוני המשתמש בענן. הנתונים נשארים רק בבית, וכך יש שמירה מלאה על פרטיות המשתמש, בלי סיכון לפריצה".

"העתיד כבר כאן, ומתקדם לעברנו בצעדי ענק", מסיימים שניהם, "ולכן חשוב לנו כבר היום, לדאוג למציאת פתרונות הלכתיים לכך. באופן הזה, נוכל גם אנחנו נוכל ליהנות מהטכנולוגיה המתקדמת, בלי לוותר על שמירת ההלכה".

תגיות:אינטרנט של הדבריםבית חכם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה