עובדות ביהדות

סעודת יתרו: כל מה שרציתם לדעת על סעודת יתרו, שמתקיימת היום

סעודת יתרו – מנהג ייחודי לבני עדת תוניס: סעודה הנערכת ביום חמישי בשבוע שבו נקראת פרשת יתרו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביום חמישי לפרשת יתרו עורכים בבית סעודה, שכל הילדים מצפים לה בקוצר רוח. סעודה זו נקראת סעודת יתרו, כאשר מדובר במנהג ייחודי לבני עדת תוניס.

מקור המנהג: מדוע עורכים את סעודת יתרו?

לסעודה המסורתית שלוש מקורות:

האחד – זוהי סעודת הודיה על סיומה של מגֵפה שהפילה חללים רבים, בעיקר בקרב בנים זכרים, בתוניס. המגֵפה נפסקה בשבוע של פרשת יתרו, ועל כן נקבעה לשבוע של פרשת יתרו. כיוון שאת הילדים שנפגעו במגֵפה נהגו להאכיל בבשר יונה, שנחשב בעל יכולת לחזק את החולים – עד היום נוהגים בסעודה זו לאכול בשר יונים.

השני – ההסבר השני למנהג הייחודי נעוץ בכך שבפרשה זו נקראים עשרת הדיברות. בתוניס נהגו לתת לילדים שלמדו את קריאת התורה לקרוא בפעם הראשונה בחייהם את עשרת הדיברות. לציון האירוע החגיגי היו ההורים עורכים סעודת מצווה חגיגית. מאז השתרש המנהג לערוך לכבוד הילדים סעודה בשבוע של פרשת יתרו.

השלישי – בפרשת יתרו מצוינת הסעודה שנערכה לכבודו של יתרו, עליה נאמר: "ויבוא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקים". לזכרה של סעודה זו, בה סעדו גדולי ישראל את ליבם, נהגו בקהילה לערוך סעודה בשבוע זה.

פרטי המנהג: איך עורכים את השולחן בסעודת יתרו?

ייחודה העיקרי של סעודת יתרו היא העובדה שהילדים נחשבים עיקריים בה, ואכן סעודה זו נקראת גם 'חג הבנים'. כדי להדגיש את חשיבותם של הילדים, כל הסעודה מוגשת כסעודת ילדים, בכלים קטנים. הצלחות הן בגודל תחתיות של ספלי קפה ואף קטנות יותר. המזלגות בגודל מזלגות המוגשים עם עוגה. הכוסות הן בגודל כוסיות ליקר. בקבוקי השתייה או היין הם בגדלים של רבע או שליש ליטר. על השולחן מניחים פמוטות קטנים, ובהם נרות צבעוניים קטנים. הכל מיניאטורי וממילא חגיגי וייחודי מאוד.

מה אוכלים בסעודת יתרו, ומדוע?

המנה העיקרית בסעודת יתרו היא בשר יונה. מקובל לשחוט יונים כמספר הבנים במשפחה, ולאוכלם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

גם המאכלים בסעודה מוגשים במידה קטנה: המנה העיקרית היא בשר יונה, ולעיתים פרגית. עוד נהוג בסעודה להגיש פולים ירוקים קטנים.

בסוף הסעודה מגישים ממתקים וכמה מיני עוגות הנאכלות בפורים. מדובר בממתקים העשויים ממרציפן, בצבעים שונים ובצורות זעירות, כגון לבבות פעמונים.

כמקובל בסעודות מצווה, הסועדים שרים פיוטים, לומדים מכתבי הקודש ואומרים דברי תורה. גם כאן נראה כי הילדים הם עיקר האירוע: קטעי הקריאה והפיוט וכן עשרת הדיברות שבפרשת השבוע, מופיעים על גבי "וארקת יתרו" הוא "דף יתרו". זהו דף מודפס, המכיל גם את כל הברכות והפיוטים של אותו ערב: ברכות הנהנין על המאכלים, ברכת המזון, קריאת שמע לילדים, וכן את ברכת התורה. 

תגיות:פרשת יתרומנהגיונהסעודת יתרו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה