בריאות ותזונה

ט"ו בשבט בפתח – מה עדיף, פירות יבשים או רגילים?

רבים נוהגים לאכול בט"ו בשבט פירות יבשים. האם הם טובים לבריאותנו? וכמה פירות מותר לאכול בבת אחת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד ממנהגי ט"ו בשבט הוא אכילת פירות יבשים. על מנת לעשות סדר בדברים, הנה סקירה על הטוב והרע שבצריכת פירות בכלל ופירות יבשים בפרט.

אכילת פרי היא דרך טעימה להשקיט תחושת רעב והיא מספקת הרבה מחומרי ההזנה הנדרשים לגוף. עם זאת, רוב הפירות מכילים סוכר, מה שמעלה את השאלה האם הם בריאים עבור סוכרתיים. פירות יכולים להיאכל בדרכים רבות – טריים, מוקפאים, משומרים, מיובשים, מבושלים או מעובדים. רוב הפירות הטריים עשירים בחומרי הזנה ודלים בשומן ובנתרן. בננה למשל מכילה אשלגן וטריפטופאן, פרי הדר מכיל ויטמיןוויטמין C, שניהם אנטי אוקסידנטים (נוגדי חימצון) חזקים.

 

מה הן ההגבלות?

פרי בגודל קטן עד ממוצע מכיל כ-3 כפיות סוכר לפחות, כאשר פרי גדול יותר יכול להכיל עד 5-6 כפיות סוכר! ריכוז הסוכר בפירות מיובשים גדולה פי-3-4 מאשר בפירות טריים (עקב ייבוש והוצאת מים ולפעמים תיסוף סוכר נוסף) חשוב לדעת כי טעמו החמוץ של הפרי אינו מצביע על כמות סוכר פחותה, והחמיצות נובעת מנוכחות חומצות אורגניות המטשטשות  את טעמו של הסוכר, כלומר פרי חמוץ לא מרמז על פרי עם כמות סוכר קטנה יותר. הסוכר העיקרי בפירות הנו פרוקטוז, שספיגתו בדם מהירה במיוחד וכתוצאה מכך גורמת  לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם. עודף פרוקטוז גורם לעלייה בשומני הדם (טריגליצרידים), המהווה גורם סיכון למחלות לב וכלי דם. צמצום בצריכת סוכר , כולל ממקור הפירות נמצא כמוביל לשיפור משמעותי ברמות הטריגליצרידים תוך מספר שבועות בלבד.

פירות טריים או קפואים הן האופציה המועדפת על פני פירות מעובדים שבאים בשימורים או מיובשים. פרי מעובד או מבושל מתעכל לעיתים קרובות בגוף במהירות רבה יותר וגורם לעלייה מהירה יותר ברמת הסוכר בדם. כמו כן, רכיבים חשובים לבריאות אובדים בתהליך ההכנה, כולל ויטמינים וסיבים תזונתיים.

 

מהי הכמות המומלצת ?

ההמלצה לצריכת פירות עומדת על עד 2-3 פירות ליום לאנשים בריאים. אדם הסובל מטריגליצרידים גבוהים ו/או סוכרת ו/או כבד שומני ו/או השמנת יתר, צריך להתייעץ עם דיאטנית קלינית בנוגע לכמות הפירות המומלצת עבורו, שכן במצבים רבים הכמות תרד ל-1-2 פירות ביום. כמובן שמומלץ לצרוך פירות טריים, לא משומרים, לא יבשים ולא כמיץ. תזמון אכילת הפירות תקבע יחד עם דיאטנית בהתאם לאורח חייו והעדפותיו של מטופל וטיפול התרופתי של האדם הספציפי.

 

במה עדיף לבחור?

בעבר, היה נהוג לעיתים להמליץ על פירות אשר היו מסווגים כבעלי אינדקס גליקמי נמוך, כלומר כאלה שאמורים תאורטית להתפרק לאט יותר לסוכר. בשנים האחרונות, עם ההבנה כי לכל אדם אינדקס גליקמי אישי משלו,וכי אין אף ארגון גדול שבדק אינדקס גליקמי עבור מזונות שונים , כלומר אין ולא היה דירוג מוחלט, כלומר  אין המלצה לפירות מותרים או אסורים. מומלץ שכל אחד יבדוק באמצעות בדיקת הולטר הסוכר אילו פירות מעלים לו פחות את רמת הסוכר בדם. לצורך כך, יש לבודד את הפירות השונים ולאכול כל אחד בנפרד ולא לאחר ארוחה. כך תהיה אפשרות להתרשם ממידת עליית הסוכר לאחר פרי זה או אחר, בתזמון אכילה זה או אחר.

 

ומה לגבי פירות יבשים?

פירות יבשים יכולים להיות חלק בריא בתזונה אולם יש להתייחס אליהם בזהירות ולהקפיד על מנות קטנות בגלל כמות הסוכר הגבוהה שהם מכילים. מומלץ לא לצרוך פירות יבשים ממותקים ואם אתם אוכלים פירות יבשים ללא תוספת סוכר, אכלו רק כמות קטנה מהם. זכרו שריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה גם אם לא הוסיפו להם סוכר נוסף. תחליף טוב לפירות יבשים הם פירות טריים שלמים, ולכן, במקום אריזה של פרי יבש כלשהו, תוכלו לצרוך פרי אחד בשלמותו. כך ניתן לאכול פרי בנפח גדול יותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כמו כן, מעבר להיותם מאכל חג מסורתי, נהנים הפירות היבשים גם מתדמית בריאותית, שאינה לגמרי מוצדקת. הפירות המיובשים אמנם מכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים, כמו סידן, ברזל ואשלגן, וכן תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים שמסייעים לעיכול, אך ריכוז הסוכרים והערך הקלורי שלהם גבוה. בנוסף, תהליכי הייבוש התעשייתיים מערבים טיפולים בחום ותוספות של כימיקלים, שמשנות את הערכים התזונתיים של הפירות. על מנת לבחור נכון יותר את הפירות היבשים חשוב לבדוק את רשימת הרכיבים ולחפש אם יש בה חומרים משמרים ותוספים שכמויות גדולות של חלקם עלולים לגרום לתופעות לוואי. חומרים כמו סולפיט או גופרית דו-חמצנית  נמצאים בחלק גדול מן הפירות היבשים ועבור חלק מהאנשים אשר אלרגים או רגישים לחומרים אלו הוא יכול לגרום לקוצר נשימה, בחילות ושלשולים.מי שלא מעוניין בחומרים אלו בתזונה שלו מומלץ שיבחר במוצרים אורגנים. בחלק מן הפירות היבשים מוסיפים גם צבעי מאכל מלאכותיים, ואף כאלה שלא אמורים להיות בשימוש, כיוון שעלולים להזיק לבריאות. בפפאיה המיובשת, למשל, נוטים להוסיף צבע המכונה טרטרזין שאינו מומלץ לצריכה. מסיבה זו שימו לב גם לנוכחות צבעי מאכל בפירות היבשים והעדיפו רק צבעי מאכל טבעיים. המלצה נוספת היא לחפש פירות יבשים אשר לא הוסיפו להם סוכר נוסף מעבר למה שהם מכילים ושלא הוסף להם שמן. נוכחות סוכר ושמן ניתן למצוא ברשימת הרכיבים גם כן, כלומר, בפירות יבשים שנקנים במשקל וללא אריזה עם כיתוב, למעשה קונים "חתול בשק" ולא ניתן לדעת מה הוסף לפירות, אז שימו לב... כאשר אננס עובר ייבוש הוא לא אמור לקבל צבע זרחני ירוק.

חג שמח ומאוזן.

דינה רויטמן היא דיאטנית מחוזית במאוחדת מחוז דרום ובמרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה

תגיות:ט"ו בשבטפירות יבשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה