חדשות בעולם

הישרדות: תרזה מיי צלחה את הצבעת אי האמון בפרלמנט הבריטי

ראש ממשלת בריטניה הצליחה לעבור בשלום את ההצבעה עם רוב תומך של 325 חברי פרלמנט מול 306 מתנגדים

הפרלמנט הבריטי (צילום: שאטרסטוק)הפרלמנט הבריטי (צילום: שאטרסטוק)
אא

בפרלמנט הבריטי התקיימה אמש (רביעי) הצבעת אי אמון נגד ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, והיא עברה אותה בהצלחה עם רוב של 325 תומכים.

כזכור, יום קודם דחה הפרלמנט ברוב מוחץ של 432 מתנגדים לעומת 202 מחוקקים, את הסכם ה"ברקזיט" שגיבשה מיי יחד עם האיחוד האירופי לגבי תנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד. מיד לאחר ההפסד של מיי, הגיש יו"ר הלייבור ג'רמי קורבין הצעת אי אמון בממשלה, שהובילה להצבעת אי האמון.

מיי הייתה נחושה לקדם את הסכם ה"ברקזיט" והתעלמה לחלוטין לאורך כל הדרך מאזהרות ששוגרו אליה בדמות התפטרות שרים, מרד פנימי בתוך המפלגה שלה עצמה, סקרים שניבאו את רעתה ועוד רמזים רבים ושונים. היא אף נאלצה לדחות את ההצבעה הקודמת על ה"ברקזיט" מחשש להפסד. על אף שמיי הובילה את הסכם ה"ברקזיט" ללא היסוס, היא נחלה בסופו של דבר תבוסה גורפת, שנתנה לאופוזיציה לגיטימציה למהר ולהגיש הצעת אי אמון בממשלתה.

למרות הכל, ההערכות לגבי הצבעת אי האמון ניבאו סיכוי נמוך להפלת ממשלתה של מיי, זאת מתוך ההנחה כי השמרנים שהצביעו נגד הסכם ה"ברקזיט" לא יצביעו נגדה גם בהצבעת אי האמון, שכן אין סיכוי שהם ייתנו לממשלה ליפול לידי קורבין.

טרם ההצבעה נערך דיון, שנמשך יותר משש שעות, בו הביעו חברי האופוזיציה וחברי הקואליציה את עמדותיהם. מיי הצטרפה לדיון רק בחצי השעה האחרונה שלו וספגה ביקורת חריפה מראשי הלייבור על התנהלותה. הם טענו כי היא "אינה יכולה להנהיג יותר את המדינה". למרות זאת, מיי לא נרתעה והצהירה כי בכוונתה להמשיך את פעילותה בתחום המשא ומתן עד לגיבוש עמדה אחידה לגבי הפרישה מהאיחוד.

לאחר ההצבעה, הודתה מיי לבית הנבחרים על שתמך בה והצהירה כי בכוונתה להתחיל באופן מיידי בסדרת פגישות עם ראשי המפלגות השונות על מנת להגיע להסכמות. הפרלמנט דרש ממיי לדווח לו כבר ביום שני הקרוב על נתיב חדש שיאפשר את פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי ביעד הזמן שנקבע – ה-29 במרץ 2019.

כעת, כחודשיים וחצי לפני התאריך הנקוב לפרישה, שני הצדדים – הן מיי מהצד הבריטי והן האיחוד האירופי – מנסים להציל את המצב. האיחוד האירופי כבר בישר כי הוא יכין את עצמו ככל שניתן למקרה של פרישה חד-צדדית, על אף שתסריט כזה יפגע בשני הצדדים. מבחינת האיחוד, אם תהיה נסיגה חד-צדדית כזו, היא עשויה, בין היתר, להוביל להטלת מכס על הייבוא לבריטניה ולפגוע כלכלית באיחוד. יתירה מזאת, אם בריטניה לא תשלם לאיחוד את פיצויי הפרישה להם התחייבה בהסכם ה"ברקזיט", האיחוד צפוי להיכנס לגירעון כספי עצום.

מיי קיבלה הזדמנות נוספת לאחר שממשלתה שרדה את הצבעת אי האמון. כעת ניצב בפניה אתגר נוסף שאינו פשוט כלל ועיקר: להמציא עד ליום שני הקרוב פתרון ישים לגבי מסלול הפרישה של בריטניה מהאיחוד, זאת יחד עם האופוזיציה ועם  מפלגתה השמרנית.

תגיות:תרזה מייברקזיט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה