ונשמרתם

רשיונות מזויפים? אל תיפלו בפח: כך תדעו אם רופא השיניים טוב או שכדאי להיזהר ממנו

השבוע נעצרו עשרות רופאים, מתמחים ורוקחים בחשד שזייפו רישיונות. בתחום כל כך פרוץ, איך אפשר לבחור רופא שיניים טוב ואמין? לפניכם כמה נקודות חשובות וקריטיות שעליכם לקחת בחשבון, לפני שאתם מתחילים טיפולי שיניים

אא

בבואנו לבחור רופא שיניים, לצערנו כיום צריכים להרחיב את היריעה ולדבר על מה שלרוב לא מתגלה מעל לפני השטח אם לא מתאמצים לחקור ולבדוק אותו היטב. 

רבים נוטים לחשוב כי כל רופא שיניים שיש לו מרפאה יכול לטפל בכולם - אך לצערנו, התרמית שנתגלתה רק השבוע, שבעקבותיה נעצרו עשרות רופאי שיניים, רוקחים ומתמחים - בחשד שזייפו את הרישיונות שלהם. תמונת המצב שעולה בעקבות הפרשה מציגה מציאות עגומה למדי, שבה קשה היום מאוד לפענח ולהבין מי יכול לטפל במה. 

כשאתם יושבים אצל רופא שיניים - על פי אלו פרמטרים אתם בוחנים האם הוא טוב לכם או לא? רוב האנשים מסתכלים על הצעת המחיר שהרופא נותן, אך כאן בדיוק הבעיה, כי פעמים רבות (אולי רבות מדי), הצעות זולות יכולות לעלות ביוקר. 

איך בכל זאת מתגברים על הבעיה, ועושים את מקסימום המאמצים לברר האם מדובר ברופא שיעניק לי לא רק הצעה הגונה אלא אף ידע לטפל בי בצורה האופטימלית? לפניכם כמה טיפים שחשוב לשים לב אליהם מבעוד מועד:

 

רישיונות, דיפלומה ומה שביניהם

הדבר השני שאתם אמורים לעשות אחרי שקיבלתם המלצות על רופא מסוים או שבדקתם בגוגל שהוא מספיק טוב לכם - הוא בדיקת הדיפלומה שלו, שלרוב מוצגת על הקיר. רופאי שיניים נוטים גם לתלות תעודות של קורסים שבהם השתלמו, אך אם אינכם מזהים את הדיפלומה והרישיון - אתם מוכרחים לשאול את הרופא על מקום הלימודים שבו קיבל את הכשרתו, במה התמחה וכן מהו מספר הרישיון שלו. אם אתם בכל זאת מתביישים לשאול אותו ישירות, אתם יכולים לבדוק באתר של משרד הבריאות את פרטי הכשרתו של הרופא על פי שמו, שם משפחתו ומקום המרפאה. 

 

אל תקלו ראש ב'חוויות שליליות' של מטופלים

כשאנחנו מקבלים המלצה על רופא מסוים, לא פעם עולה שמו בסקר שעשינו בקרב בני משפחה וחברים, בקונוטציות לא נעימות ואפילו שליליות, לצד הפידבקים עליו. במקרים כאלו, מומלץ שלא להקל ראש במה שאתם שומעים, ולבדוק כל מקרה לגופו ולהתעניין מה בדיוק קרה, ומדוע האדם יצא לא מרוצה. ודאי שאי אפשר לקבוע על פי חוויה אחת, אבל אם אתם רואים שמתקבלות יותר ויותר חוות דעת שליליות עליו, עדיף שלא 'להתעסק' עם הרופא הזה, שכן 'אין עשן בלי אש'. 

 

איך הרופא מתייחס אליכם בביקורכם הראשון אצלו?

לעתים קרובות אנו נוטים לבחור רופא שיניים בשל שיקולים בלתי מקצועיים, מבלי לשים לב כלל וכלל לא' ב' של המקצוע הזה: אחריות אישית. רופא שלא טורח להגיש לכם טפסים למילוי בביקורכם הראשון והכל כך משמעותי אצלו, רופא שאין לו מושג מהו המצב הבריאותי שלכם, האם אתם נוטלים תרופות וכדורים כסדר, האם אתם סובלים מאי אלו בעיות רפואיות והאם אתם רגישים לפניצילין או לחומרי הרדמה - תברחו ממנו כמו מאש. 

מילוי טפסים מעין אלו נועדו לדלות אינפורמציה על בריאות המטופל, שיכולה להיות קריטית במקרים רבים. 

 

רופא שמתעניין יותר בכסף שלכם מאשר בכם

 ההתייחסות של הרופא לכסף אומרת הרבה על טיב המקצועיות שלו. אם מדובר ברופא שמתעניין יותר בכסף שלכם מאשר במצבכם הרפואי, אם הרופא לא טורח לבקש צילומים ומה שחשוב לו זה איך אתם מתכוונים לשלם - זה אמור להדליק אצלכם יותר מנורה אדומה אחת. 

 

למה חשוב שהרופא יהיה חבר בהסתדרות הרופאים לרפואת שיניים?

אחת ה'טובות' הכי גדולות שתוכלו לעשות לעצמכם בבואכם לבחור רופא שיניים היא לבדוק האם הוא חבר בהסתדרות לרפואת שיניים או לא. למה זה כל כך חשוב בעצם? הסתדרות הרופאים הוא ארגון שהציב תקנון אתיקה מחמיר עבור הרופאים שחברים בו, ומה שזה אומר עבורכם בשורה התחתונה הוא שלרופא אין הרבה מקום לתרמית. 

 

נעשה לכם עוול או נזק כלשהו על ידי רופא שיניים? אתם לא לבד!

'בית דין חברים' של ההסתדרות לרפואת שיניים - הוא מוסד שחרט על דגלו עזרה למטופלים שנכוו בצורה זו או אחרת מרופאי שיניים, או שסבורים שנעשה להם נזק ועוול כלשהו על ידי הרופא שאצלו טופלו. מדובר בהליך שהוא כעין בוררות, אך עבורכם זה לא עולה כסף מאחר ואין כאן צורך בייצוג של עורך דין. 

 

זהירות: מרפאה מלוכלכת, מחסור בכוח אדם ומחירים זולים מדי

אסטתיקה היא מילת המפתח במרפאות שיניים, לא בכדי. אם הגעתם למרפאת שיניים שאתם רואים בה אבק, לכלוך, חיסכון בנייר או כלים חד פעמיים, מבואה ריקנית, מוזנחת ולא מזמינה, חוסר אסתטיקה של הרופא המטפל (כמו למשל סינר מקומט או שלא מלביש סינר בכלל) - זה עשוי להעיד על רשלנות שתבוא לידי ביטוי גם בטיפולים עצמם. 

גם מחסור בכוח אדם (למשל העובדה שהרופא מבצע גם את תפקיד האסיסטנטית למשל) - עשוי להצביע על כשל חמור בתפקוד של המקום כולו. ראו הוזהרתם. נקודה למחשבה: אם הרופא מוצא לנכון לחסוך הוצאות של אחזקת אסיסטנטית, יש בסיס לחשוב כי הוא חוסך גם בהוצאות אחרות, שלא פעם יכולות לבוא לידי ביטוי בחומרים בלתי איכותיים. 

 

חוסר היגיינה אישית של הרופא והצוות

כפפות הן א' ב' של מקצועיות, ורופאים או אסיסטנטים שלא שמים כפפות לפני שהם מטפלים בכם - אל תאפשרו להם להתחיל את הטיפול. במקרים רבים טיפולים כאלה עשויים להסתיים בזיהומים חמורים. 

 

הרופא רוצה לעקור שיניים? זה הזמן להילחם!

כשזה מגיע לרפואת הפה, רופא טוב יהיה מספיק הגון לומר לכם שבמידה ומדובר בשיניים טובות - אין צורך לעקור או להשחיז אותם. נהפוך הוא. רופא טוב יחפש לשמור על הקיים, בפרט אם מדובר בשיניים חזקות וטובות - ויעדיף לטפל מאשר לעקור. אם רופא טוען שצריך לעקור את השיניים שלכם, אל תהססו לפנות לקבלת חוות דעת נוספת ואפילו כמה אם צריך. 

ומעל לכל, אל תמהרו לעקור. 

זכרו שלשיניים הללו אין תחליף, וברגע שעקרתם - אין דרך חזרה. עדיף לטפל בשן טובה ו'למשוך' איתה עוד כמה שנים, מאשר לוותר עליה כליל ולהזדקק לשתלים או תותבות. 

 

מומחיות זה שם המשחק

למרבה האבסורד, מטופלים רבים ניגשים לבחור רופא שיניים מבלי שיהיה להם צל של מושג מה באמת חשוב לבדוק לפני שמתחילים טיפולים, ואת הדבר הזה לצערי - צריכים לבדוק בראש ובראשונה, עוד הרבה לפני שמתחילים בטיפולים: ברפואת השיניים כמו גם ברפואהה הרגילה - ישנן התמחויות. 

כדי להפוך לרופא מומחה נדרשות  בין 4-5 שנות לימוד נוספות, מעבר לשש השנים שבהן הרופא לומד להיות רופא. בשל הזמן הרב, רופאי שיניים רבים מוותרים על ההתמחות, ונשארים רק עם הרישיון לעסוק ברפואת שיניים, מבלי להתמחות בתת התמחות. 

ההתמחויות הקיימות בתחום רפואת השיניים הן: כירורגיית פה ולסת, מחלות חניכיים, שיקום הפה, טיפול במחלות חלל הפה לחולים שיש בהם סיכון כמו סוכרתיים או חולי סרטן ל"ע, טיפולי שורש, רפואת ילדים, ורפואת שיניים קהילתית. אם ידוע לכם כי מצבכם קשה או שאתם אחרי קיצור קיבה למשל (מצב המציב אתכם בסיכון גבוה בשל תת הספיגה של סידן בגוף, שממילא גורם לרגישות יתר בשיניים) - אל תהססו לבקש מרופא השיניים לראות את רישיון המומחה שלו, ואם הוא לא מתאים למה שאתם צריכים - גשו לרופא מומחה, ואל תקחו סיכון מיותר. 

תגיות:זיוףזיהויסכנהרופאי שינייםרשיונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה