הפסקת הריון

הפסקת הריון – ייצוג של חופש, או מילים מכובסות?

עירית לינור, בטור מרגש וחזק שפורסם לפני מספר חודשים, מסבירה מדוע הזכות להפלה אינה צריכה להפוך להיות סמל של ליברליזם או פמיניזם

  • ג' כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם הזכות להפלה יכולה להיות סמל של ליברליזם, חופש, שוויון ופמיניזם?

לפני מספר חודשים כתבה עירית לינור טור במוסף עיתון "הארץ", אשר נוגע להפגנות הסוערות שהתרחשו בארה"ב, בהן דרשו נשים את ה"זכות" להפיל את עובריהן. "ההפלה זכתה למעד סמלי במערב הנאור, מעבר לצורך בריאותי או מוצא אחרון", כתבה לינור בטורה. "הפלה היא ייצוג של חופש, זכות בחירה ואוטונומיה גופנית, כאילו אין דרכים אחראיות יותר וטראומטיות פחות להשיג את שלושתם".

לינור הביאה בדבריה נתונים לגבי ההפלות אשר נערכות בישראל – נתונים עצובים במיוחד. בשנת 2014 בוצעו בישראל לא פחות מ-18,000 הפלות. חמישית מתוך ההפלות הללו בוצעו בגלל סכנה לבריאות האישה. שאר ההפלות בוצעו בגלל הריון מחוץ לנישואין, בגלל מום בעובר או מכיוון שהאישה ההרה קטינה, או מבוגרת מאד. עצוב לגלות, על פי נתוני משרד הבריאות, כי כשליש מן הנשים שפנו בשנת 2010 לוועדה להפסקת הריון, עשו זאת שלא בפעם הראשונה.

מרבית הנשים שפונות לבצע הפלה אינן נמצאות במצב קיצון, כמו המצבים אותם מנסים תומכי ההפלות להציג ולהבליט, כמו למשל קטינות וכדומה. מצבים אלה מהווים אחוז קטנטן בלבד מקרב המבקשות להפיל, וכך גם ההפלות שנעשות בשל הצורך לבחור בין חייו של התינוק לבין אלו של האם. במקום זאת, ההפלה הפכה לסמל ליברלי ופמיניסטי. "זה סמל קשה מעצם החיבור שלו למוות. שהרי גם אם הפלה היא לעיתים רע הכרחי, היא עדיין רע", כותבת לינור בטורה המרגש. לדבריה, גם אם עובר אינו בדיוק אדם, בפרט בשבועות ההיריון הראשונים, בהם נערכות רוב ההפלות, הרי שהוא גם אינו בדיוק לא-אדם. "נשים הרות משוויצות בתמונת האולטרסאונד הראשונה, ומתייחסות אליה כאל תמונה של תינוק", עורכת לינור השוואה ברורה ומצמררת, "קשה מאד לראות את אותה תמונה בדיוק כאוסף חסר ערך של תאים ורקמות – רק כי האם לא מעוניינת בו".

לינור הגדילה לעשות, והזכירה קמפיין שנערך בארץ בשנת 2011, בו הצטלמו ידועניות כשהן מחזיקות באפרוחים, במטרה למחות על האכזריות בתעשיית הביצים, בה נערכת גריסה של אפרוחים זכרים. דווקא נשים הצטלמו לקמפיין המדובר, על מנת ליצור הקשר בין האפרוחים הללו לתחושה של אימהות. אולם, שואלת לינור, "אם היו משתתפות בקמפיין נגד גריסת עוברים בריאים – האם היו מייחסים להן חמלה ומצפון, או פרימיטיביות ומיזוגיניה?".

לינור מציינת שגם תומכי ההפלות מבינים בסתר ליבם שעובר אנושי הוא אדם, הרבה יותר ממה שהם מוכנים להודות. זוהי, לדבריה, הסיבה לשימוש במילים "מכובסות", כמו "הפסקת הריון", או "זכות האישה על גופה". המושגים הללו הופכים את ההפלה ואת ההריון למצב גופני נשי פרטי, שאין לו שייכות ליצור חי אחר, ואת האישה – לקורבן מוחלש ומסכן, שמחפש את הזכות לחיים טובים יותר. אלא שגופה של אישה בהריון אינו שייך רק לה. הוא שייך גם לעובר התלוי בה. אפליה? מצב מקומם? יתכן, אומרת לינור, אך זהו המצב. אישה לא יכולה לקבל זכות בלתי מוגבלת להרוג יצור חי אשר תלוי בה. "מישהי כמוני, שמרגישה לא בנוח עם התהליך ומצטערת על הפיכתו לסמל פמיניסטי, לא רוצה להשתלט על גופי נשים, אלא לטעון לזכות לחיים של יצור אנושי אחר", טוענת לינור במילים חזקות ואמיתיות.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה