סלבס בהתחזקות

"האדם מחפש את עצמו ורוצה לגבש זהות": איך אהרן רזאל עשה תשובה?

אהרן רזאל מגדיר את עצמו כאדם שעשה תשובה, על אף שגדל במשפחה שהתחזקה כשהיה ילד. אז איך אהרן רזאל עשה תשובה?

  • כ"ח חשון התשע"ט
אהרן רזאל (צילום: פלאש 90)אהרן רזאל (צילום: פלאש 90)
אא

שום דבר בחייו המוקדמים של אהרן רזאל לא רמז על קרבה ליהדות. הוא למד מוזיקה קלאסית מנעוריו, גדל במשפחה חילונית עם זיקה די מינימלית ליהדות, והעריץ דמויות כמו פול סיימון, מתי כספי ובוב דילן. ההתקרבות ליהדות, בתחילת גיל העשרה שלו, דווקא לא גרמה לקונפליקטים משפחתיים. בדיוק להיפך. כל משפחת רזאל עברה מסע רוחני אל חיים של קיום תורה ומצוות. רזאל מבחינתו המשיך את המסלול המוזיקלי-חברתי. הוא למד בתיכונים לא דתיים, שרת בלהקות צבאיות, ועשה תואר ראשון ושני במוזיקה.

אם נבצע קפיצה חדה להווה, היום אהרן רזאל הוא מבכירי ומוותיקי המוזיקה הישראלית המקורית. בן 43, מתגורר בנחלאות, לומד חצי יום בכולל ליטאי, ואולי כפועל יוצא מכך, לא נרתע מלשיר על נושאים מאוד לא שכיחים בנוף המוזיקה הישראלית. אז איך עשה האמן האהוב תשובה? ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מראיונות שהעניק לכלי תקשורת שונים.

 

משפחת רזאל התקרבה ליהדות כמקשה אחת

אהרן, בן שני למשפחת רזאל המוסיקאית, גדל בשכונת נחלאות בירושלים. "זו שכונה מאוד שורשית", הוא מספר. "יש הרבה בתי כנסת, סמטאות, קהילות של ספרדים, כורדים, פרסים. אנחנו היינו משפחה באמת חילונית, ובית הכנסת היה מקום מפגש של כולם - מסורתיים, חילוניים, דתיים. בימי הסליחות כידוע התפילה היא מאוד מיוחדת, עם כל פיוטי הסליחות, והתחלנו לפקוד את בית הכנסת ולהיות חלק מהקהילה. זה עדיין היה מאוד רחוק משמירה על כל המצוות, אני זוכר שעדיין היינו מקשיבים למוזיקה בשבת, אבל לאט לאט באופן הדרגתי התחלנו לחזור בתשובה".

משפחת רזאל התקרבה ליהדות כשאהרן היה ילד בן 8. "לא כל כך התנגדנו לזה", הוא משחזר. "להפך, זה תמיד היה במין שמחה וחן. בתור מוזיקאים, גם אני, גם יונתן וגם אחי הקטן יהודה, למדנו בתיכון חילוני ליד אקדמיה למוזיקה והסתדרנו יופי. זה לא היווה התנגשות עם אורח החיים שלנו. זאת אומרת, לא היינו מאוד דתיים, ולא הפריע לנו שאנחנו הדתיים היחידים בבית הספר. כיום אני יודע שאכן זה לא החזיק מעמד מאוד. כי ברגע שהגעתי לצבא, הייתי מוזיקאי מצטיין ושרתי בכל מיני להקות, מאוד התרופף אצלי הקטע של הדת, כי לא היה בסיס איתן של לימוד תורה או של הבנה. בעצם, בשנים שהייתי בצבא הורדתי את הכיפה.

אחרי הצבא, גם הוא וגם יונתן יצאו לחפש את עצמם. יונתן מצא את עצמו באקדמיה למוזיקה ואילו אהרן מצא את עצמו בצפת. "חצי שנה אחרי הצבא, לא בדיוק היה ברור לי מה אני עושה, אבל הרגשתי שאני צריך להתחזק. באחד הימים, בהחלטה של רגע, לקחתי אוטובוס לצפת, ושם, פשוט, גיליתי את האור.

"זו הייתה תקופה ארוכה שארכה כמה שנים, של המון התבודדות ביערות הירוקים של הגליל. יש שקט, יש זמן לחשוב ויש זמן לגלות. הייתי לומד תורה ביער, מדבר עם השם, וקורא ספרי חסידות ליד המעיין. שם גם נולדו השירים של הדיסק הראשון שלי. אני זוכר שהיה לי קצת קשה, הייתי בתוך המוזיקה ובתוך הקריירה, וקצת חששתי שאם אלך יותר לתוך הדת, זה יהיה כמו לומר: 'להתראות' למוזיקה", מספר אהרן על התחבטויות הנפש שעבר אז.

למרות שגדל כילד דתי, אהרן מגדיר את עצמו כאדם שעשה תשובה. הוא מסביר זאת כך: "כשאתה קטן אתה עדיין לא מבטא את האישיות שלך, והולך אחרי מה שאבא שלך אומר. אם הוא מחליט שתלמד בבית ספר דתי - לא אכפת לך כל כך אם זה ממלכתי דתי, כי זה נחמד, היו לי חברים טובים והרגשתי נפלא.

"אבל כשהאדם גדל הוא רוצה בעצם להביא את עצמו, הוא מחפש את עצמו ושואל 'מי אני?'. הוא רוצה לגבש זהות", ממשיך אהרן להסביר את התחזקותו אחרי הצבא.

צפו: דודו כהן ואהרן רזאל בשיחת עומק ייחודית:

 

"הזמן שאתה מקדיש ללימוד תורה – לא נלקח לך מהיום"

בשנים האחרונות הצטרף אהרן כאברך מן המניין לכולל בוקר ליטאי. מאז, השירים שכתב, רובם ככולם, עוסקים, בצורה זו או אחרת, בחוויית לימוד התורה ובבית המדרש. בולט מתוכם השיר "דעתי עליה", המבוסס על ההקדמה לספר "חכמת אדם" שכתב ר' אברהם דנציגר. דנציגר, שנאלץ לפרוש מבית המדרש ולצאת למסחר, מספר על הגעגוע והכמיהה שלו לתורה. "זה טקסט חזק מאד", אמר רזאל וסיפר כי כאשר קרא את המילים הללו לראשונה. "הרגשתי ממש איך יורדות לי דמעות. אלו מילים שלא התכוונו להיות שיר. הייתי צריך לערוך אותן, לקחת משפט מפה ומשפט משם, ולהפוך אותן למה שהן נהיו. כך נולד שיר שהוא מהמרגשים שיצאו תחת ידי".

"הכל, למעשה, התחיל עם הדף היומי. הייתי אז בשליחות בבית היהודי בהודו. פתאום, יהודה אחי אמר לי בטלפון שהתחיל מחזור חדש של דף יומי. תפסתי כמה חבר'ה תרמילאים שטיילו, והצעתי להם להתחיל ללמוד. 'עכשיו אתם אמנם לא יודעים מה זה, אבל תיכף תדעו', אמרתי להם, וכך התחלנו.

"כשהסתיימה השליחות, וחזרתי לארץ, מצאתי חברותא להמשיך איתו את הלימוד. אנחנו לא מוותרים על אף יום. גם אם הוא בחו"ל אנחנו לומדים ב'סקייפ'. לאט לאט הדף היומי התרחב, ומצאנו את עצמנו לומדים חצי יום ביחד.

"ראיתי שזה מסתדר עם המוזיקה ועם הקריירה, וגם גיליתי שהזמן הזה, שאתה מקדיש ללימוד תורה, לא נלקח לך מהיום. אתה לא מפסיד שום דבר, רק מרוויח. אלו ארבע-חמש שעות, שאתה מקדיש רק לתורה - לומד, מתמסר, ומקבל הכוונה לחיים. אני חושב שכבר אז, כשכתבתי את השיר 'חגיגה', על אותו אדם שלמד את מסכת חגיגה, התחברתי לדמות הזו של המתמיד, שיושב ולומד.

"בשיר 'דרך חדשה' כתבתי, שהגמרא היא חדר הכושר של המוח היהודי", אמר רזאל, "היום הייתי מוסיף ואומר גם של הנשמה היהודית. לימוד הגמרא הוא סוג של התבוננות פנימה לתוך הנפש, הוא לא לימוד מנותק, בדיוק להיפך. הגמרא הכי מחוברת לחיים. היא מלמדת איך לחשוב ואיך לנשום כיהודי".

על השילוב בין קריירה ומוזיקה, הסביר רזאל כי בדור זה – כולם חוזרים לבית המדרש. "אני חושב שאנחנו בדור אחר היום. זה קשור לכך ששבנו לארץ ישראל, ופה מרגישים את העניין של 'בכל דרכיך דעהו'. בתור חילונים גדלנו על המיתוס הזה של 'עזבו את בית המדרש'. כל גדולי הציונות עזבו את הלימוד, אבל היום כולם חוזרים חזרה לבית המדרש. כל הסלבריטאים חוזרים לבית המדרש כי עברו כבר מאה שנה, וראו שהאור של מלכות יוון הוא חושך למרות שהוא נוצץ, והאור של התורה הוא האור הגנוז. הוא לא נוצץ - אבל כשאתה נכנס לתוכו אתה רואה אותו.

כאשר התבקש רזאל להמליץ על ספר כלשהו, השיב על הסדרה "נתיבות שלום", מאת האדמו"ר מסלונים. "הסדרה נתיבות שלום כוללת שבעה כרכים - חמישה על חמשת חומשי תורה ושניים על עבודת השם ומועדים. הם נמצאים אצלי באוטו, ולפעמים כשאני נוסע עם אנשים - אנחנו לומדים את זה בנסיעה", אמר רזאל. "בעיניי זה אחד הספרים המוצלחים שמדבר דברים פשוטים מאוד, אבל במהות עמוקה מני ים. תמיד הוא נוגע בדברים הכי מהותיים, ואתה חושב וואו, איך לא ראיתי את זה עד היום? תענוג לקרוא ממנו כל שבוע. אם באים אליי אורחים ואני רוצה דברי תורה מבלי להכין מראש - אתה פשוט פותח את אחד מכרכי הספר.

 

"בלי האמונה קשה להתמודד כאמן עם כל הפרסום והתהילה"

באחת ההופעות הראשונות של רזאל הגיע רק אדם אחד. כשסיפר על כך בראיון ל'כיוון אחר', אמר: "אני חושב שהחיים של אדם מורכבים מניסיונות. הרבה פעמים אני מגיע להופעה ויש 3,000 אנשים, אבל אז זה כאילו ברור מאליו. במקרה כזה אני לא אומר לה': 'למה הבאת את כל האנשים האלה?'. אבל כשיש אדם אחד אז מסתכלים על ה' בבאסה. חובה להגיד גם על הטוב וגם על הרע. הכל מהקב"ה".

ואיך הרגיש כאשר זמרים אחרים הצליחו הרבה יותר ממנו? "ידעתי שיגיע הזמן שלי, והייתי שמח במה שה' נתן לי", השיב. "'אין אדם נוגע במה שמוכן לחברו', מה ששלו לא יכול להיות שלך ומה ששלך לא יכול להיות שייך למישהו אחר".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

וכאשר מצליחים, איך מגיבים? "את ההצלחה אפשר להמשיל לשתי אפשרויות", הסביר רזאל. "או שמתקשרים לבשר לך שזכית במפעל הפיס, או שאתה חוסך בפק"מ ויום אחד אתה פותח אותו. ההבדל ביניהם הוא שבאפשרות הראשונה לא עשית כלום כדי להרוויח את הכסף, לא פעלת. אבל באפשרות השנייה אתה יכול להגיד שלא קיבלת את זה, אלא אתה זה שחסך שקל ועוד שקל בכל פעם. אני חושב שאני הרבה שנים מופיע וזה לא שההצלחה פתאום נפלה עליי אלא הרגשתי שזה המשך של השפע של הקב"ה".

"כל יהודי הוא קודש קודשים", אמר רזאל בראיון שהעניק ל'וואלה'. "אם אדם שואל אותך מה השעה או לאן אתה מגיע אל תענה לו ישירות, אלא תעצור ותחשוב מה הוא מחפש בחיים. אולי הוא מחפש כיוון. כך למדתי מרבי שלמה קרליבך".

"בכיכר החתולות בירושלים שואלים אותך אם יש לך שקל, אבל זה לא השקל!", קורא רזאל. "זה היחס! מישהו שסוף סוף יבין אותך. זה הכל. אנחנו צריכים להביט על העולם ולנסות להרגיש את האנשים".

"זכיתי במתנה מופלאה, להיות מסוגל להביא את עצמי לידי ביטוי באמצעות המוסיקה. את המתנה הזו אני משתדל לחלוק עם כל יהודי באשר הוא, להיות הקול של מי שמבקש אף הוא, דרך המוסיקה, להרבות אור, שמחה ודבקות", ממשיך אהרן בדבריו.

"בתור אדם דתי ומאמין אתה יודע שמה ששלך -  שלך. בלי האמונה קשה להתמודד כאמן עם כל הפרסום והתהילה, וליהודי מאמין יותר קל. מה יש לקנא בזמר אחר? או להתחרות? כולנו בנים של המלך, ולכולנו אותה מטרה - להאדיר שם שמיים. זה כמו ששני חיילים לא יקנאו אחד בשני בשדה הקרב על זה שאחד מהם הצליח יותר מול האויב. ברור שזו עבודה תמידית", אמר רזאל.

"מוזיקה אפשר לכתוב עם ז' ועם ס' – מוזיקה - מלשון נזק, או מוסיקה - איתה אתה יכול לנסוק", מעניק רזאל את פרשנותו למקצועו. "מוזיקה יכולה להוריד אותך אם אתה משתמש בה כדי לבטא רגשות שליליים, והיא יכולה להעלות אותך, אם אתה מבטא איתה שמחה ואמונה. ה' נתן לי טבע שמח, וזו מתנה גדולה. את שמחת החיים שלי אני משתדל לבטא באמצעות המוזיקה הזאת, וכך להעביר אותה הלאה לאחרים".

הערוץ של אהרן רזאל ביוטיוב היהודי של הידברות. אהרן רזאל הוא מבכירי ומראשוני המוזיקה היהודית המקורית, ומאחוריו שירים מצליחים ואהובים כמו "הגיע זמן הגאולה", "מה עשית היום" ו"קבעתי את מושבי". הוא אחד מהאמנים פורצי הדרך, אשר יצרו ועיצבו את ז'אנר המוסיקה היהודית המקורית. בערוץ המוזיקה היהודי ממתינים עבורכם 190 שירים של אהרן רזאל, להאזנה רצופה לחצו כאן.

ראיון עם אפרת רזאל, אשתו של אהרן, על מוזיקה, אמונה ובעיקר תקווה. 

תגיות:אהרן רזאלכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה