מידע ליולדת

סטודנטית + תינוק: איך עושים תואר כשיש תינוק בבית?

לא מעט נשים מתמודדות עם לימודים לתואר כשהן עצמן לאחר לידה. איך עוברים את התקופה המורכבת הזו? מה עושים עם התינוק? ומהי התגובה של המרצים? 3 נשים מספרות על החוויות האישיות שלהן

  • י"ב שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לידת תינוק "תופסת" את האם הטרייה במגוון מצבים בחיים. לא תמיד לידת התינוק ממשיכה בחופשת לידה מהעבודה. ישנן לא מעט נשים שיולדות במהלך לימודים לתואר או לימודי תעודה כלשהם, ובמקרים אלה, את חופשת הלידה מחליפים הנקה והחלפת חיתולים תוך כדי שיעור, והתמודדות עם חוסר שינה גם בתקופת המבחנים. איך עושים את זה? יצאנו לבדוק.

ר' מאשקלון ילדה 2 בנות במהלך הלימודים לתואר בתחום החינוך לגיל הרך. הראשונה נולדה סמוך לתקופת המבחנים של שנת הלימודים השנייה, והשנייה נולדה בחופת הסמסטר של השנה האחרונה ללימודים. ר' מספרת על ההתמודדות שלה חוויות מגוונות. מצד אחד, כך היא מספרת, מרבית המרצים התחשבו בה, נהגו בה ברגישות והיו גמישים בהגשת מטלות שונות. מצד שני, אחת המרצות התעלמה מהקושי, לא הרשתה לר' להיכנס לשיעורים עם התינוקת, גם אם זו ישנה, ולא התגמשה במאום. היא אף עשתה זאת בצורה לא נעימה, ומול כל הכיתה, מה שפגע בר' עד דמעות. ר' נאלצה, במשך תקופה, להתמודד עם קשיים בלתי אפשריים על מנת להשתתף בשיעורים של אותה מרצה. בנוסף, כך היא מספרת, היא נתקלה בקשיים בהגעה ללימודים – לא אושרה לה חניה בחניון המכללה, והיא נאלצה לסחוב את התינוקת שלה בקור ובגשם ממקום החניה ועד למבנה המכללה.

ר' לא היתה היחידה שהגיעה עם תינוקת ללימודים. למעשה, על פי דבריה, 12 נשים ילדו במהלך שנות הלימודים שלה, והן אף יצרו הווי משותף, פרשו לתינוקות משטחי פעילות במסדרונות ונהנו מן החוויה, באופן כללי, למרות הקושי. סטודנטים אחרים אמנם תהו על ה"טרנד" שנוצר, להגיע אל הלימודים עם תינוקות. אך ר' וחברותיה לא התייחסו ללחשושים, ועשו בדיוק מה שהתאים להן.

 

עם תינוקת לידך – לא קל להתרכז

ש' מצפת ילדה גם היא במהלך הלימודים לתואר מדעי החברה, פעמיים. למעשה, היא נישאה לבן זוגה בשנת הלימודים השנייה, ונכנסה להריון מיד. היא, אמנם, מיעטה ככל שיכלה להביא את התינוקת ללימודים, ונעזרה הרבה באמה. "קשה מאד להתרכז בלימודים כשיש תינוקת לידך", היא מספרת. עם זאת, לעיתים נאלצה בכל זאת להביא איתה את התינוקת, ולא אחת נתקלה בקשיים, כמו מרצים שסרבו שהתינוקת תיכנס לכיתה. מרצים אחרים, לעומת זאת, תמכו בהחלט וסייעו לה. לעיתים היא נאלצה לצאת באמצע השיעור כדי להרגיע את התינוקת, שבכתה, ולחזור לכיתה רק לאחר שהתינוקת נרגעה.

אז למה, בעצם, לא להיעזר בשירות של בייביסיטר, מטפלת וכן הלאה? חלק מן הנשים פשוט לא מעוניינות שהתינוק או התינוקת יהיו בהשגחה של אדם זר. אחרות מספרות כי בתקופת הלימודים לא יכלו להרשות לעצמן את המחיר של מטפלת פרטית. מלבד זאת, הלימודים אינם מאפשרים חופשת לידה. ישנו מספר מקסימאלי של חיסורים אפשריים בתקופת הלימודים, ומעבר לזה, תיאלץ היולדת לעבור את הקורס פעם נוספת. לכן, היולדות נאלצות להגיע ללימודים כבר מספר ימים לאחר הלידה, בזמן שבו עדיין אין אפשרות להשאיר את התינוקות אצל מטפלת זרה.

בעקבות הקשיים שחוותה ש' בלידת ביתה הראשונה, היא הפיקה לקחים לקראת הלידה השנייה שלה. את בנה השני ילדה בסמסטר האחרון ללימודים, אך היא דאגה להכין את עצמה מראש, ופנתה עוד בזמן ההריון לוועדת חריגים, על מנת שיאשרו לה ללמוד חלק מן הקורסים מהבית לאחר הלידה. האישורים ניתנו, והיא הצליחה לסיים את הלימודים בצורה קלה יותר ונוחה יותר. "לא הייתי מאמינה שאצליח גם ללמוד, גם לעבוד וגם להיות אמא", מספרת ש', "אבל זה היה המצב, והתמודדתי איתו. הוכחתי לעצמי ולכולם שאני יכולה".

 

הורים סטודנטים

במקרה של י', בנה התינוק נולד לעולם שבו שני הוריו הם סטודנטים. י' היתה במהלך לימודי פיזיותרפיה, ואילו בעלה למד בטכניון שבחיפה. לשמחתה של י' המרצים לא התנגדו לכך שתביא את התינוק איתה ללימודים. היא כבר היתה בשנת הלימודים השלישית לקראת התואר, ובנה הפך להיות הילד של הסגל כולו. לא לכל השיעורים נכנס התינוק ביחד עם אמא: היו גם מרצים שלא הסכימו, והיו פעמים שבהן היתה יעל צריכה להתרכז, ולא יכלה להתמודד גם עם תינוק בשיעור. י' ובעלה תמרנו ביניהם את השמירה על התינוק, ולתמרון הזה הצטרפה גם אמה של י', שסייעה להן, וכן מספר בייביסיטריות שעזרו בשעות מורכבות יותר. בנוסף, י' השתדלה להרדים את התינוק לפני תחילת השיעור, ואם בכה במהלכו – יצאה מן הכיתה. היא המשיכה להיניק במהלך השיעור, באמצעות סינר הנקה נוח, והקפידה לשבת בשורות האחרונות בכיתה, כדי לתת לעצמה מרחב גדול יותר.

כדי שתצליח להתרכז, היא השתדלה להביא את התינוק איתה רק לשיעורים שבהם היה עליה להקשיב יותר, ולכתוב פחות. עם זאת, לא פעם מצאה את עצמה מקלידה כשהתינוק יושב על ברכיה, או מנדנדת אותו בעגלה תוך כדי הקשבה למרצה. כך המשיכה י' את ההתמודדות עד שהגיע תינוקה לגיל 9 חודשים, והוכנס למסגרת מסודרת. "אין ספק שזו היתה חוויה חיובית", אומרת י', "אבל לא פשוטה בכלל".

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

 

תגיות:תואר עם תינוקהפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה