הריון בשבוע

מונעים לידה שקטה – עם בדיקת דם

פיתוח אוסטרלי חדש יאפשר גילוי מוקדם של הידרדרות העובר ברחם, וימנע מצבים של לידות שקטות – באמצעות בדיקת דם פשוטה

אא

זה הסיוט של כל אמא: הצירים מתגברים, ממהרים לבית החולים – כדי ללדת תינוק ללא רוח חיים. לידה שקטה מתרחשת בכ-1.5% מן ההריונות, היא מן התופעות הקשות ביותר שהורים יכולים לחוות – וסיבתה, לרוב, אינה ברורה. פיתוח אוסטרלי חדש מציג בדיקת דם פשוטה, אשר יכולה לאתר את ההידרדרות של העובר ברחם, על מנת שניתן יהיה להציל אותו לפני שתתרחש לידה שקטה.

לידה שקטה מתרחשת בעקבות אחד מ-3 גורמים עיקריים. הראשון הוא מחלה כרונית כלשהי של האם, שהיתה קיימת עוד לפני ההריון, או סיבוכים במהלך ההריון. השני הוא בעיות של העובר עצמו, כמו ליקוי כרומוזומאלי, ליקוי גנטי, זיהום וכן הלאה. השלישי הוא בעיות בשליה או לרחם, כמו היפרדות שליה במהלך ההריון. עם זאת, מתרחשות גם לידות שקטות לא מעטות, מבלי שיהיו כל גורמי סיכון למצב.

ד"ר גיא שרים, מומחה לפוריות וגינקולוגיה, מסביר כי לידות שקטות שמתרחשות ללא גורמי סיכון, מתרחשות במפתיע, וכמעט אין אפשרות למנוע אותן. אך לידות שקטות שנובעות מגורם ברור, מתקדמות בהדרגה – ואם יזהו את המצב מוקדם מספיק, ניתן יהיה למנוע אותן. אי ספיקת שליה, למשל, היא אחד הגורמים האפשריים ללידה שקטה. מצב זה מתקדם בהדרגה – קצב הגדילה של העובר מואט, וישנה ירידה הדרגתית באספקת החמצן שלו. אם מאתרים את המצב הזה בזמן, ניתן גם לעצור אותו, במקרים רבים.

הפיתוח האוסטרלי החדשני מאפשר זיהוי של תהליכים כאלה בדיוק. פרופסור סוזן ווקר, אחת מצוות המפתחים העובדים על בדיקת הדם החדשה, מסבירה כי הניסיון הוא לזהות בהקדם תינוקות שגודלם קטן יותר מן המצופה בשבוע ההריון בו הם נמצאים. תינוקות קטנים נמצאים בסיכון של פי 4 ללידה שקטה, כך שאם עוקבים אחרי תינוקות קטנים באופן צמוד, יש סיכוי למנוע לידות שקטות.

כיום, המדידה של העוברים נעשית באמצעות אולטרסאונד, אך מדובר במדידה שאינה מדויקת כלל, כך שבשיטה זו רק חצי מן התינוקות שבמשקל נמוך מתגלים. בדיקת הדם החדשה אמורה לזהות יותר תינוקות כאלה, באמצעות זיהוי של חתימה גנטית כלשהי, המצביעה על משקל נמוך. הבדיקה בודקת את ערכי החמצן בשליה, וכך מזהה את גודל העובר.

כאשר ישנה הידרדרות של העובר בתוך הרחם, חומרים שונים משתחררים מן השליה ומגיעים למחזור הדם של האם. בדיקת הדם החדשה תבודד את החומרים הללו, ותזהה מצבים של עובר במצוקה. בהתאם לתוצאות, ניתן יהיה לבצע מעקב צמוד יותר אחר העובר, להחליט על יילוד מוקדם או על טיפול אחר, בהתאם לצורך. בדיקת הדם הזו תהווה כלי יעיל במיוחד למעקב. עם זאת, היא נמצאת עדיין בשלבי הפיתוח הראשוניים.

ובמקביל, חוקרים באוניברסיטה שבניו זילנד גילו נתון מעניין נוסף לגבי לידות שקטות. מסתבר ששינה על הגב בשליש האחרון של ההריון, מגדילה את הסיכוי ללידה שקטה, מכיוון שנוצר לחץ על התינוק. עם זאת, מדובר במחקר קטן ולא מקיף, כך שקשה להסיק ממנו מסקנות חד משמעיות, וההמלצה לנשים הרות היא עדיין לישון בתנוחה שנוחה להן ביותר.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

 

תגיות:הפלהלידה שקטההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה