בדיקות הריון

על רופאים וטעויות - הנתונים הקשים נחשפים

מחקר מקיף ב-34 מדינות על מצב חדרי הלידות בעולם, מגלה נתונים קשים

  • ח' שבט התשע"ח
אא

 לא ניתן לתאר ולשער את גודל הסבל והמצוקה שנחתו על גברת א. בחדר הלידה, היא הגיעה נרגשת ומאושרת לקראת לידה ראשונה, אך באורח בלתי מובן, היא מצאה את עצמה מול הרופאים פסימיים עם תחזיות קודרות. "הילד לא יחיה יותר מכמה שעות", הם אמרו לה ומהר מאד הגיעה ההצעה האולטימטיבית – הפלה – הפסקת היריון.

נוצר חשש לבעיה בריאותית קשה בעובר, והרופא המטפל העביר את הידיעה על כך לזוג ההורים בקרירות, "כאילו הוא אמר עכשיו מה השעה", מתארת חברה של הזוג את הסיטואציה הקשה.

הזוג המבולבל לא ידע כלל כיצד עליו לנהוג, אך החליט להימנע מהתערבות, למרות היחס המזלזל של צוות בית החולים בנוסף לתחזית הקשה והקודרת - תוך כמה שעות נולד להם בן בריא ושלם.

חברתה - מעיין נאור מסכמת, "מזל שהם לא הקשיבו לרופא, פענוח הבדיקה הייתה שגויה לחלוטין, שיקול דעת מוטעה של הרופא ואי בדיקת הממצאים פעם נוספת – ו... היא ילדה תינוק בריא ושלם!!!".

למרבה הצער, החוויה הקשה השאירה משקעים רבים על הזוג שבינתיים מתעכבים בגין כך מלהביא ילד נוסף לעולם. החברה שלהם מספרת כי "הסיוט שהם עברו שם ייקח לו זמן רב אם בכלל להישכח מהזיכרון".

למרבה הצער, לא מדובר במקרה יוצא דופן בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים.

מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד שבארה"ב ומתפרסם בימים אלה מגלה במפתיע כי בניגוד לתדמית הרפואה המערבית של שנות האלפיים, יותר מדי נשים חוות במהלך הלידה חוויות קשות, כולל בושת פנים ואיומים.

עבור מחלקת 'אמא' למניעת הפלות - זה לא חדש. המחלקה שמלווה מקרים רבים וגם של נשים עם היריון בסיכון גבוה, גילתה כי מדובר בתופעה בה הרופאים ממליצים על הפלות או למצער על בדיקות פולשניות ומסוכנות, ללא בסיס מוצדק. תחזיות הרופאים אודות מומים מולדים מתגלות לרוב כאמירות חפוזות ובלתי אחראיות (שנראה כמו מי שמפחדים מתביעות אזי מצידם אפשר להגיד הכל). במקרים בהם הרופאים המליצו על ביצוע בדיקות פולשניות התברר שהבדיקות לא תרמו במאומה למצב (והן בעיקר תרמו למחקר על חשבון האישה ולרווח כלכלי לכל הנוגעים בדבר).

הסיוט של אותו זוג, אינו חריג בכלל.

זה לא סוד כי בדיקות כמו חלבון עוברי או דיקור מי שפיר, יש מאחוריהן רווח כלכלי רב לכל הנוגעים וקשורים לנושא והתועלת שלהן לאם או לעובר קלושה עד אפסית ואף מזיקה. בנוסף, בדיקת חלבון עוברי ברובו סטטיסטי וממעמיס רגשית על האם ומדכא את מרבית הנשים ההרות שביצעו את הבדיקה ומקלקל לה חוויית ההיריון ברוב המקרים. חמורה מכך היא בדיקת מי שפיר שאף עלולה לסכן את העובר ואת ההיריון. הנתונים הללו מתפרסמים באתר 'מאקו' ואנחנו רק מצטטים את הדברים.

במחקר האמור שהתפרסם באתר המדעי Public Library of Science (PLOS), מדובר בנתונים קשים אף יותר שנאספו על ידי חוקרים בארה"ב מתוך 65 מחקרים שבוצעו ב-34 מדינות. החוקרים האמריקאים הגיעו למסקנה כי יותר מדי נשים חוות במהלך הלידה חוויות קשות. גם במחקר זה הנתון הקשה חזר על עצמו בידי החוקרים שאמרו כי במקרים רבים, הבדיקות הרפואיות עומדות במרכז ומחוללות את הקושי והסבל עבור היולדות.

לא מדובר כאן רק בעניין של נוחות, אלא בנתון המתקשר לאחוזי תמותה(!), ה"י. החוקרים ציינו זאת בעצמם ואמרו כי "מתן שירותי רפואה טובים במהלך הריון ולידה חיוניים לשמירה על בריאותן של נשים ולהפחתת מספר מקרי המוות במהלכם"!

בין התלונות הקשות שנבדקו, הנשים התלוננו על שחשו ניכור רב מצד הצוות הרפואי. חלקן דיווחו על בדיקות מכאיבות באזורים אינטימיים. עוד דיווחו היולדות על חרדה רבה במהלך הלידה, כתוצאה ממחסור בהסברים ובשיח עם הצוות הרפואי. למרבה הצער, למרות הפגיעות הקשות במהלך בדיקות אינטימיות, נשים רבות פחדו להתלונן על כך מחשש שהטיפול בהן ייפגע.

הפגיעה מצוות בית החולים הייתה חמורה כל כך, עד שהיא גרמה לרבות מהנשים לציין כי בעקבות החוויה הקשה שעברו הן הגיעו למסקנה כי את הלידה הבאה יעדיפו לעבור בבית ולא במוסד רפואי.

המחקר אמנם נוגע ל- 34 מדינות, בלי להכליל את ארץ ישראל, אבל גם בארץ המצב רחוק מלהיות שפיר. הסבל בארץ הוא כפול כאשר הנשים חשות תלויות במערכת הרפואית וחוששות להתלונן, כך על פי הכתבה שהתפרסמה בערוץ הבריאות של 'וואלה'.

על פי הכתבה, השירות בבתי החולים בארץ אמורה להיות טובה יותר, משיקולים כלכליים מכיוון שאת התשלום עבור הלידה משלם 'ביטוח לאומי', ותעריפי האשפוז גבוהים ורווחיים לבית החולים. מסיבה זו, בתי החולים מחפשים יולדות. על פי הכתבה "זה ממש מאבק בין בתי החולים, משיקולים כלכליים. וכשיש תחרות משתדלים יותר". אך בפועל זה לא כך, "אצל אוכלוסיות חלשות, שהן אלה שנפגעות במצבים כאלה, הסיכוי שיתלוננו הוא קלוש ולכן השירות לוקה בחסר". אחד מהמומחים מספר כי לאחרונה זכתה אישה בתביעה נגד בית החולים בו ביקשה ללדת לידה טבעית והשירות שהיא קיבלה היה גרוע.

"היא תכננה ללדת לידה טבעית בבי"ח 'לניאדו' ובסוף הגיעה לבית חולים אחר", הוא מספר, "שם היא ילדה בצורה לא טבעית כי באותו בית חולים אין את האפשרות הזאת. אחרי הלידה היא סירבה לטיפולים מסויימים מאחר והיא מאמינה בריפוי טבעי. "אך צוות בית החולים היקשה עליה ללא סיבה היחס היה מזלזל ומבוטל, למרות שהיא הייתה מלווה בבעלה שהסביר להם את רצונה בדעה ברורה, ראויה ומובנת".

את הסבל הרב שהיא עברה היא ביטאה בתביעה שהיא הגישה נגד בית החולים. בית החולים מיהר להגיע איתה לפשרה לפיו היא תקבל פיצוי אך בתמורה לכך שהסיפור שלה לא ייחשף לציבור ... התכניות בערוצי התקשורת משרתות את המערכת, אך לא רואות את טובת הפרט.

מעיין נאור, שליוותה את הסיפור הקשה של הזוג שכמעט הפיל את העובר בגלל אבחנה שגויה של רופא, אומרת עם כל הכאב, "הגיע הזמן להתעורר ולהפסיק להתייחס לכל מילה או אבחנה של רופא כתורה מסיני!!!" ובכלל היא אומרת "לשים לב אם אפשר בלי כל מסת התרופות שהרופא דוחף"... תכניות לידה בערוצים השונים יוצרות אשליות שווא, לדבריה, "ב"בייבי בום" כולם שם חמודים ורגישים ועושים את עבודתם נאמנה עד דמעות... מי שמאמין, צריך להתעורר!... שם שוקלים כל מילה שיוצאת להם מהפה...זאת בטח לא המציאות של הרפואה בארץ...". כאשר מדובר בהריון יקר ובטח כשמדובר בהריון בסיכון, לדבריה "לא לקנות כל אבחנה של רופא". ילד אחד קטן ובריא – בניגוד לכל חוות הדעת של הרופאים – עושה כל ההבדל...  

שוקלת הפלה ? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים? אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלותהפלההפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה