הרב יצחק זילברשטיין

כרת כליה שמאלית במקום ימנית ונתברר שהיתה נגועה בסרטן

יד ה' כיוונה את הרופא כדי להציל את חיי האם. וכדברי חכמינו "טעות הרופא - רצון הבורא", ו"כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד"

אא

מעשה בילד שאיבד את שתי כליותיו והיה זקוק לתרומת כליה. אמו החליטה לתרום את הכליה לבנה, ולאחר בדיקה נמצא כי כלייתה הימנית מתאימה להשתלה.

האשה הזמינה מנתח פרטי מעולה לבצע זאת. אלא שטעה המנתח וכרת את כלייתה השמאלית במקום הימנית!!! כמובן שמיד פנתה האֵם לעורך דינה, והחל הלה בהגשת כתב האישום החמור נגד הרופא הרשלן.

והנה, כאן אירע הנס הלא יאומן.

אותה כליה שמאלית נלקחה למעבדה, ואחר בדיקה התברר כי נגועה היא בסרטן...

פלאי פלאים!

פירוש הדבר הוא, שאילו היה כורת לה הרופא את הכליה הימנית, היה הסרטן מתפשט, והיתה האשה נשארת בלי כליה כלל, שהרי הימנית היתה נכרתת להשתלה, והשמאלית לא מתפקדת עקב המחלה הממארת... נמצא איפוא, כי יד ה' כיוונה את הרופא כדי להציל את חיי האם. וכדברי חכמינו "טעות הרופא - רצון הבורא", ו"כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד".

אף על פי כן, האשה לא ויתרה על תביעתה, וטענה כי צריך עדיין המנתח שחבל והזיק לה בשעתו לשלם לה דמים רבים. ומה היתה תגובת המנתח?- גם הוא הגיש תביעה לבית הדין ודרש את מלא הסכום עבור הניתוח ('המוצלח') שביצע שהביא להצלת האשה!...

מעתה יש לשאול ב' שאלות:

א. האם הרופא חייב לשלם לאשה דמי הנזיקין על כריתת הכליה הלא נכונה?

ב. אם יתברר שהוא פטור מלשלם לה דמי חבלה, האם יש מקום לחייב את האשה בדמי הניתוח, שהרי הרופא הציל את חייה, ולכן אולי צריכה האשה לשלם לו עבור הניתוח, למרות שהרופא נהג ברשלנות?

תשובה:

בנוגע לנידון הראשון, האם הרופא חייב לשלם לאשה את דמי הנזיקין על כריתת הכליה הלא נכונה, טען מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, כי נראה שהרופא פטור מדמי חבלה, מאחר ולא הזיק אלא הוציא כליה נגועה. והרי מצווים כל ישראל לכרות כליה זו מהאשה, ולכן עשה הרופא את מה שחייבים לעשות, מבלי שהיה מודע לכך[1].


[1] ויעויין בשו"ת שערי דעה ח"א (סי' נ"ז), שכתב כי במצוות שבין אדם לחבירו מצינו שלא הקפידה תורה על כוונה, ואפילו למאן דאמר מצוות צריכות כוונה אפשר שזה אינו אלא במצוות שבין אדם למקום, ולכן האומר סלע זו לצדקה על מנת שיחיה בני - הרי זה צדיק גמור. וכן בכל מצוות שבין אדם לחבירו שעיקרן מפני תקנות העולם שרצה הבורא יתברך להיטיב לברואיו לא איכפת לן בכוונת העושה כלל.   

* * *

תינוק שעלה בחכתו של הדייג

ויש לציין עוד למבואר בגמרא במסכת מנחות (דף ס"ד ע"א): "איתמר, לא שמע שטבע תינוק בים, ופרש מצודה (בשבת) להעלות דגים והעלה דגים - חייב, להעלות דגים והעלה תינוק ודגים - רבה אמר: פטור, ורבא אמר: חייב, רבה אמר פטור, זיל בתר מעשיו. ורבא אמר חייב, זיל בתר מחשבתו".

הגמרא דנה במקרה שיצא אדם בשבת לדוג דגים. ידוע שהוצאת דג מהמים נחשבת לאיסור מן התורה בשבת, שכן עובר הדייג על מלאכת צד, וכן על מלאכת נטילת נשמה. בסוגייתנו מדובר על אדם שנחשב לשוגג, דהיינו הוא שכח שהיום שבת, או שמלאכה זו אסורה. והנה פרש את המצודה על מנת לדוג דגים, ואכן עלו ברשתו דגים, אלא שהעלה אף תינוק שעמד לתבוע! כעת דנה הגמרא האם יש לחייבו בקרבן חטאת, המובא על חילול שבת בשוגג, או שמא פטור. דעת רבה שפטור, היות והולכים אנו אחר מעשיו, כלומר עצם המעשה נחשב להצלה, ובודאי שכל אחד מחוייב לעשותו על מנת להציל את התינוק. ודעת רבא שחייב, שכן אנו דנים לפי הלך מחשבתו של האדם, והרי התכוון למלאכת העבירה, ולא להצלת התינוק.

להלכה נפסק כרבה שפטר, כיון שהולכים אחר מעשיו, כך פסק הרמב"ם בהלכות שגגות (פ"ב הלכה ט"ו). לפי זה נמצא שאין דנים בכוונתו של האדם, אלא על מעשיו, ואם כן, בנוגע לשאלתנו, יתכן שנלך אחר מעשיו של הרופא, ויהיה פטור מלשלם. (אולם עדיין יש מקום לחלק בין דיני חיוב קרבן עבור חילול שבת לבין דיני נזיקין).

* * *

חובת הרשות המוסמכת לשלול רשיון מרופא זה

כל זה בנוגע לדין ודברים שבין הרופא לאשה, שאם האשה תתבע ממנו ממון - יפטר. אך על הרשויות אולי מוטלת החובה לשלול את הרשיון מהרופא המנתח או להענישו עונש אחר, שהרי הוא ברשלנותו הוציא את הכליה השמאלית במקום הימנית.

ואף על פי שה' יתברך בחר ברופא הזה כשליח הטוב להציל את האשה, בכל זאת הוא עצמו חייב לשאת באחריות, עבור הרשלנות. וכמו שכתוב במסכת בבא בתרא (כ"א ע"ב) שאומן (רופא) נחשב למוּתרה ועומד. אשר על כן, אמנם מצד אחד מגיע לרופא פרס על שהציל את האשה, אך מאידך הרי זלזל במעשיו וכרת כליה שלא כמתוכנן שהתוו מראש, ועל זה יש להענישו. ואף על פי שבענייננו לא התכוין לאכזריות, אבל עונש מגיע גם על רשלנות[1]. וצריך עיון.

* * *

חיוב בתשלום שכר לרופא שריפאו מתוך זילזול

ובנוגע לנידון השני, אם חייבת האשה לשלם שכר לרופא, אמר מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א: מאחר והאשה נהנתה מהניתוח שהציל את חייה - חייבת לשלם לרופא המעולה עבור הניתוח[2], אבל לא לפי התעריף שסוכם מלכתחילה כניתוח לצורך השתלה, שדורש מיומנות מיוחדת, אלא כרופא כירורג רגיל המסלק כליה הנגועה. ואם תטען האשה שבמצב כזה שצריכה לסלק כליה נגועה לא היתה נזקקת לרופא פרטי והיתה מסתפקת ברפואה ציבורית מקובלת, ובאמצעות רופא רגיל, נטיל ספק בדבריה, שהרי ראינו שהיא מזדקקת למנתח פרטי.


[1] וכבר שאל המגיד מדובנא על דברי חז"ל שבני בניו של המן שלימדו תורה בבני-ברק, שאמנם הם זכו בפרס כה גדול ועצום, אך במה זכה המן בבני בנים כאלו?

והשיב במשל לבן מלך שנתקע לו עצם בגרונו וכמעט נחנק, השתעל מאד, והנה עבר אדם רשע אכזרי ורע לב וראה אותו משתעל ונאנק, נתן לו על ערפו כמה מכות באגרופו, על מנת להמיתו, והנה למרבית הפלא הוא הציל את חייו, כי בזה יצא העצם מגרונו. המלך שראה זאת דן את הבליעל למוות, על נתינת מכות רצח על צוואר בנו, אך מאידך, כיון שסוף כל סוף ניצל בן המלך ממות על ידיו, אי לכך גזר להביא את ילדי הרשע שיהיו סמוכים על שלחן המלך, מדה כנגד מדה, מאחר והוא הציל את בן המלך, לכן המלך ייטיב עם בניו, אבל את המכה הרג.

[2] ויש לציין עוד את הנאמר במסכת עבודה זרה (דף נ"ה עמוד א'): "בשעה שמשגרין יסורים על האדם משביעין אותן שלא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני, ובשעה פלונית, ועל ידי פלוני, ועל ידי סם פלוני... והיינו דאמר רבי יוחנן: מאי דכתיב (דברים כ"ח, נ"ט) וָחֳלָיִם רָעִים וְנֶאֱמָנִים - רעים בשליחותן (שמייסרים את הגוף) ונאמנים בשבועתן". נמצא איפוא, כי ניתוח זה מן הסתם לא היה יכול להצליח כי אם על ידי רופא פלוני זה, ועל ידי רופא אחר לא היה מצליח, שהרי מן השמים השביעו את הייסורים הללו שלא יסולקו אלא על ידי פלוני ומזלו גרם לריפויה.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה