הלכות ומנהגים

מהי הצורה הנכונה לנשק את המזוזה?

  • ו' חשון התשע"ז
אא

שאלה

שלום, רציתי לדעת: 1. האם צריך לנשק מזוזות גם בתוך הבית או/ו בתוך מבנים שונים? 2. מהי הצורה הנכונה לנשק מזוזה? תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

אין חובה לנשק את המזוזה, אלא מדובר במנהג טוב שכדאי לנהוג בו כשנכנסים לבית (או כל מבנה אחר שקבעו בו מזוזה) וכן כשיוצאים ממנו (כתב הרמ"א יורה דעה סימן רפה סעיף ב, יש אומרים כשאדם יוצא מן הבית וכן כשיכנס אדם לבית יניח ידו על המזוזה. ע"כ. ולא הזכיר שיש עניין לנשק את המזוזה או את היד שנגעה במזוזה. אמנם יעויין ברכי יוסף שם אות ד שלפי דעת האר"י זצ"ל יש להניח את האצבע הנקרא אמה על ש-ד-י שכתוב במזוזה וינשקנה. ומנהג המהרי"ל דיסקין זצ"ל היה להסתכל במזוזה מבלי לגעת בה כלל, כאשר כתב בשו"ת שלמת חיים סימן שפ, ושם ביאר, שחשש שיש לבוא ח"ו לידי מחיקה).

וכאשר יוצא מהבית, אחרי שמניח ידו על המזוזה, יאמר: "ה' ישמור צאתי ובואי מעתה ועד עולם" (רמ"א שם). ויש שכתבו לומר: "ה' שומרי ה' צילי על יד ימיני ה' ישמור צאתי ובואי מעתה ועד עולם" (קיצור שלחן ערוך סימן יא סעיף כד). וכשיוצא לדרך חוץ לעיר יניח ידיו על המזוזות ויאמר: בשמך ט"ל אטל"ה (ש"ך סימן רפה סק"ד בשם הדרכי משה בשם המהרי"ל).

ומובא מעשה על מרן החתם סופר זצ״ל שבחן בחור אחד לתהות על קנקנו להסמיכו בסמיכת חכמים. הבחור הראה כוחותיו בתורה, בתלמוד, ובפוסקים, והיה ראוי לסמכו. החתם סופר כבר הטיל עיניו על הבחור וחשש בו שאולי הוא מן המשכילים, כשהבחור יצא מבית מדרשו ולא הניח ידו על המזוזה, החליט החתם סופר לא להסמיכו, כי ראה בזה זלזול במנהגי חכמינו וחוסר יראת שמים (פתחי שערים הלכות מזוזה עמוד קיג).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מזוזהנשיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה