מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להשתמש בפומפייה בשבת? מאיזה גיל מותר להפריש חלה? ומה הדין של נעליים מעור חזיר?

מקבץ שו"ת מס' 25 – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור "שאל את הרב" באתר הידברות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. לפי המצב הביטחוני במדינת ישראל, האם ההלכה או האחרונים מתירים ללכת בלי כיפה (גלוי ראש) בסביבת שכונות ערביות? כי מי שהערבים יגלו אצלו את הכיפה, חייו יהיו בסכנה. אז האם מותר להסתובב ליד שכונות ערביות (או במקומות עם ריבוי ערבים) בלי כיפה? (לא במדינה כמו צרפת, אלא במדינת ישראל)

אין ספק שבמקרה של פיקוח נפש מותר מעיקר הדין להסיר את הכיפה. אולם לפי המצב בימינו, הכיפה אינה מוסיפה סכנה למי שמסתובב ליד שכונה ערבית, לכן נראה שאין טעם להסיר את הכיפה.

* * *

2.האם מותר להצמיד את המיטה עליה ישנים לקיר? כמדומני שראיתי לזה מקור שאוסר, אך אינני מצליח לאתרו. תודה רבה.

עד כמה שידוע לי אין שום מקור שיש איזה עניין להימנע מלישון על מיטה שצמודה לקיר.

* * *

3. רציתי לשאול מה דין מאכל שילד נגע בו ללא נטילת ידיים בבוקר, והאם יש הבדל אם מבוגר נוגע במאכל ללא נטילת ידיים? תודה רבה!

1. כשמבוגר נוגע באוכל לפני נטילת ידיים בבוקר – אם מדובר בדברים יבשים כגון פירות וכדומה, יש להדיחם במים שלוש פעמים, ואז ניתן לאכלם.

אבל מאכלים שאי אפשר לרחצם, וכן משקים שנגעו בהם בלי נטילת ידיים בבוקר יש להתירם בדיעבד.

והמחמיר במקום שאין הפסד מרובה שלא לאכול מאוכלין ומשקין כאלה (שלא ניתן לרחצם) תבוא עליו ברכה (שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק אורח חיים סימן א).

2. וכל האמור נכון גם לגבי אוכל שנגע בו ילד לפני שנטל ידיו בבוקר (ראה משנה ברורה סימן ד ס"ק י ויד', ובספר הלכה ברורה סימן ד סעיף כז, ובירור הלכה אות ט).

* * *

4. האם מותר לשמוע שירים דתיים שגם מוזכרים בהם שם ה׳ בזמן המקלחת?

אם יש שירותים בחדר המקלחת – אין לשמוע שם שירי קודש. אולם אם אין שם שירותים – אין איסור מעיקר הדין לשמוע שם שירי קודש (ראה בשו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן יא).

* * *

5. אני מעוניינת לאמץ כלבה. האם מבחינה הלכתית מותר לעקר?

על פי ההלכה, אסור לסרס כל סוג של בעל חיים.
 

אלא שיש חילוק בין בעלי חיים ממין זכר לבין בעלי חיים ממין נקבה. כי בעוד שבבעלי חיים ממין זכר האיסור כולל גם סירוס באופן עקיף – ולכן אסור לתת להם טיפול תרופתי שפוגע ביכולת הרבייה שלהם באופן קבוע (ורק טיפול תרופתי שפוגע ביכולת הנ"ל באופן זמני מותר), בבעלי חיים מסוג נקבה סירוס באופן עקיף מותר – ול כן מותר לתת להם טיפול תרופתי שפוגע ביכולת הרבייה שלהם באופן קבוע.
 

מקורות: ראה שלחן ערוך אבן העזר (סימן ה סעיפים יא-יב), וחלקת מחוקק (סק"ו) ובית שמואל (ס"ק יד), ובמה שכתבו בזה בשו"ת במראה הבזק חלק ו' (סימן עז).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. לבתי מלאו 12 בחודש חשוון האחרון, רציתי לדעת – האם היא יכולה להפריש חלה? תודה.

נערה יכולה להפריש חלה מגיל 12, ולכן ביתך יכולה כבר להפריש חלה.

וראי עוד בקישור הבא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. האם אפשר להיכנס לשירותים עם שרשרת שכתוב עליה פסוק, בלי שם ה'?

אין להיכנס עם שרשרת שיש עליו פסוק לשירותים – גם אם אין בפסוק שם ה' – אלא אם כן הוא מכוסה בכיסוי אחד. והמחמיר לכסותו ב-2 כיסויים תבוא עליו ברכה (ראה בשו"ת אז נדברו חלק ח' סימן מט אות א, ושו"ת ציץ אליעזר חלק טז' סימן ל. וכן ע"ע במשנה ברורה סימן מ סק"ד, ובספר הלכה ברורה שם בבירור הלכה אות ו, ובספר גנזי הקודש פרק ד' סעיף א).

ובאמת, היות שקשה מאד לזכור בכל פעם לכסות את השרשרת, ראוי להימנע מלענוד שרשרת כזו, כי אז עלולים בטעות להיכנס איתה למקומות הנ"ל ללא כיסוי (יעויין בט"ז יורה דעה סימן רפג סק"ג. וע"ע בשו"ת עטרת פז חלק ה' חלק יורה דעה סימן ה).

* * *

8. שלום כבוד הרב. ראיתי נעליים מעור שמצאו חן בעיני מאד, וחשבתי לרכוש אותן, אבל כשקראתי את פירוט החומרים הזדעזעתי לקרוא שהמדרסים ובטנת הנעל עשויים עור חזיר. הסוליה מגומי, והנעל עצמה מעור כבש. האם זה בעייתי? תודה מראש.

מותר לך לרכוש ולנעול נעליים אלו שעשויות גם מעור של חזיר, כי אמנם חזיר אסור באכילה, אך אינו אסור בהנאה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. כידוע יש איסור בהלכה להשתמש בפומפיה בשבת מפני מלאכת טוחן. האם יש צד להקל בדבר עבור תינוקת (שנה וחצי), לגרד לה תפוח בפומפיה? כמובן לא ניתן לעשות זאת לפני כניסת שבת, מכיוון שהתפוח מאבד את הוויטמינים שבו ואף משחיר. האם יש צד להקל בזה ?

היות שפומפיה הוא כלי שמיוחד לטחינה, לכן אסור להשתמש בו בשבת, אפילו על דעת לאכול מיד. ואין קולא בזה גם כשרוצים להאכיל תינוקת.

מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן שכא סעיף י), ומשנה ברורה (ס"ק לו), וחזון עובדיה על שבת חלק ד' (עמוד רסח).

* * *

10. אני אוהב לטייל בארץ. באופן מיוחד אני אוהב לראות את הטבע, ואני ממש נהנה ואני ב"אורות" בזמן שאני רואה נופים. האם יש מצווה לטייל דווקא בארץ? ואם יש גבול? ד"א, האם אפשר לצאת לחו"ל בשביל ליהנות מהבריאה של הקב"ה גם בחו"ל? שהרי ידוע שהנופים שם מרהיבים והטבע מושך ממש... מה הדין?

1. יש מעלה בטיול בארץ ישראל, משום חביבות הארץ. וראה בגמרא בכתובות (דף קיא עמוד א) שאפילו מי שמהלך ארבע אמות בארץ ישראל מובטח לו שהוא בן העולם הבא, ע"ש (וע"ע בשו"ת תורה לשמה סימן תיח).

2. דעת הגר"ש וואזנר זצ"ל בשו"ת שבט הלוי חלק ה' (סימן קעג), שאם נוסעים לחוץ לארץ לזמן מועט מאוד, לראות פלאי הטבע של יוצר בראשית ב"ה, יש מקום לצדד להקל. כמובן צריך להפך הכל לדרך מצוה, יעוין שם. וכמובן היתר זה הוא דוקא אם הולך לראות פלאי טבע שאין כדוגמתם בארץ ישראל. וכן בתנאי שבאמת מכווין להתפעל מגדולת יוצר בראשית ב"ה.

תגיות:שאלות ותשובותשו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה