מוזיקה יהודית

מיוחד לגולשי הידברות: אוסף "אור החיים" להורדה בחינם

דיסק להורדה ממיטב השירים שריגשו אותנו בשנה האחרונה, כולל אביתר בנאי, ישי ריבו, ארז לב ארי, רמי קליינשטיין, אודי דוידי, יוסי נטיב ועוד

  • כ"ו אלול התשע"ו
אא

להורדת האוסף "אור החיים", מתנת אתר הידברות והאמנים המשתתפים, מלאו פרטים

 

רשימת השירים

1. אביתר בנאי | קול דודי דופק

2. רמי קליינשטיין | אלי אתה ואודך

3. ישי ריבו | אור החיים

4. אדיר בכר | בן אדם

5. נעם מיכאל ובניה ברבי | אם זה דולק

6. אורן צור ונדב בכר | כחומר ביד היוצר

7. גולן אזולאי | יש לי את הניגון

8. יגל הרוש | ידידי רועי

9. דוד ד'אור | שינויים

10. יפתח דקל | עומק האהבה

11. אודי דוידי | שמע קולנו

12. יוסי נטיב | רוח של שקט

13. יהורם גאון | אדרבא

14. יצחק מאיר ויונתן רזאל | ריבון העולמים

15. ברוך לוין ויונתן רזאל | קום התהלך

16. אהרון ודוד סיטבון | אחכה לו

17. ארז לב ארי | הרכן ראש

18. אודי דוידי | קראתי

19. ירמיהו ואנסמבל אדלר | ניגון המהלכים

20. שלמה כ"ץ | ישמח מלך

 

להורדת הדיסקים מהשנים הקודמות, גללו לתחתית העמוד.

 

1. אביתר בנאי | קול דודי דופק

השיר לקוח מתוך האלבום "צמאה 2", שיצא השנה בשיתוף אמנים נבחרים, והפך כמעט בן לילה לאחד האלבומים המצליחים והמבוקשים בנוף המוזיקה היהודית. מאז הוא הפך כבר למסורת, של אלבום שקדם לו, ועוד אחד, "צמאה 3" שצפוי לצאת ממש אוטוטו ולעשות לכם חגיגה אמתית בלב.

"קח לך תנועה של ניגון,

הסב פניך אל הקיר,

או רק תסגור את עיניך,

ותחשוב שוב, שאתה עומד

לפני כיסא הכבוד,

ובשבירת ליבך באת לשפוך

את נפשך לה' בשירה וניגון

היוצאים מקרב ליבך. ואז מעצמך תרגיש שנפשך

יוצאת ברננה.

 

אם מתחילה היית אתה מנגן

לפני נפשך לעוררה מתרדמתה,

מעט מעט תרגיש שנפשך התחילה כבר לנגן בעצמה...

 

וכך דרכו של החסיד,

הוא בוכה לפעמים בניגון שמח,

ולפעמים רוקד בניגון

של 'כל נדרי'".

 

(הרבי מפיאסצנה, "בני מחשבה טובה")

 

הניגון מחבר. אותי לעצמי, לבוראי, ובינינו. הניגון מטעין. מניע.

חושף את האמונה שמסתתרת בחגווי הסלע. עד שאפשר לעוף. או לרקוד. לחיות.

הניגון חושף את החיסרון, את הזיכרון, את הגעגוע שנשכח בתוך האדישות והשגרה.

געגוע לא לְמָה שהיה, אלא לְמָה שעוד יהיה. במהרה בימינו.

 

הניגון מעורר את התנופה. מנכיח את מה שמעבר. מעורר את האהבה.

את הניגון היהודי שרים ביחד. יוצאים זה לקראת זה. נפגשים. זה חי. חופשי.

דוד המלך, גדול המנגנים, מפזז ומרקד כאחת השפחות.

אין אגו. אין כוכבים. אין פלאפונים ומצלמות.

 

המנגן היהודי רואה ואינו נראה .רק הניגון קיים. רק האהבה.

רק התשוקה לגילוי הרחמים. בואו ונצא לקראת מלכנו.

בואו ונקשיב לנשמתנו המבקשת את גילויו, קירבתו,

מבקשת להודות. להיות יהודי. שנזכה. אמן. שנה טובה, חג שמח.

 

2. רמי קליינשטיין | אלי אתה ואודך

ביצוע מיוחד ומרגש של אמן מוכשר שהקשר שלו עם היהדות רק הולך ומתברר עם השנים. גם השיר הזה לקוח מתוך "צמאה 2" , פרויקט מוזיקלי ייחודי שראה אור השנה וזכה להצלחה מסחררת.

אם אני לא מסוגל להסתכל לך בעיניים,

אני לא מסוגל לומר לך תודה אמיתית.

היכולת להודות על טובה קשורה ליכולת להודות על האמת.

 

בלחן מתרפק אנחנו מודים. מודים שבלעדיך אנחנו לא יכולים.

מודים מקרוב, מכל הלב, מחובקים,ובמקום לקרוא לך

אלוקים רשמי, קוראים לך א־לי, אישי.

אינטימי. לא רק אלוקים של עולם ומלואו ומיליארדים של יצורים.

א־לי אתה. כמה פשוט.

למי שתקוע בפוזה חיצונית, להתרפק עלול לאיים כמו להתפרק.

הניגון מציע לנו להסכים להרפות מתדמית המצליחן והכל־יכול, להיות נזקק לאהבה, נזקק לעזרה.

למסור את ההגה, את המפתחות. לעצום עיניים ולהניח את הראש על הכתפיים שלך.

הכל בסדר. אני לא שולט, זה גדול עלי ואתה דואג לי.

אם ממיסים את הקושי, אם עוקפים את הרשמיות, להודות לך זה הכי מתוק בעולם.

חג שמח ושנה טובה לכל גולשי הידברות.

 

3. ישי ריבו | אור החיים

השיר לקוח מתוך אלבומו השני והמצוין של ריבו, "פחד גבהים", שראה אור השנה. האלבום כולו, ובפרט השיר הזה מתוכו זכו להצלחה גדולה בקרב קהלים שונים בעם ישראל. החל מהפלייליסט של גלגל"צ ועד לתלמודי תורה של עוללים, שבחרו בו כשיר הנושא של מסיבת הסידור שלהם. השיא הוא גם זה שפותח את האלבום, ומדבר על התורה הקדושה. כל מילה נוספת מיותרת.

באחד הראיונות שהעניק ריבו לכתב נדב גדליה בעיתון 'עולם קטן', תיאר את הקשר העמוק ורב השנים שלו עם התורה, שגרם לו ליצור את השיר. "אני באמת חושב שאם היינו יודעים את ערכו האמתי של לימוד התורה היינו מתלהטים אחריה. יש כאן שימוש בסיפור הידוע על המלך מנשה שאמר לאחד החכמים בחלום שלא יזלזל בו כי אילו היה בדור שלו, דור עובדי עבודה זרה, היה מרים את שולי גלימתו ורץ לעבוד עבודה זרה. הלהיטות הזו שמופנית לפעמים למקומות לא טובים ממחישה לאיזו עצמה של תשוקה אדם יכול להגיע כלפי משהו שהוא אוהב, וצריך שהיא תופנה כל כולה לתורה. היום אני לומד תורה פעמיים בשבוע, אבל בבחרותי למדתי בישיבה וטעמתי אותה לרגעים, אפשר אמנם לומר שעסקתי בתורתי קרעים קרעים. אבל אני יודע מה זה לימוד תורה, ומהמקום הזה אני יוצר כיום".

 

4. אדיר בכר | בן אדם

מה שמדהים אצל מוזיקאים אמתיים, זה שהם יכולים לשיר את אותו השיר שכולם מכירים לכאורה – אבל יידעו לתת לו עיבוד אישי מיוחד משל עצמם, שיהפוך אותו למשהו אחר לגמרי.  את השם שלו חלקכם אולי עוד לא מכירים, אבל כדאי מאוד שתכירו. כי אדיר בכר הוא מוזיקאי אמיתי. ללא כל ספק. הביצוע ל"בן אדם" הוא רק נגיעה קטנה מהכישרון שלו.

"ראש הוא התחלה. ראש הוא התחלה חדשה. הרגע בו כל הכלים וכל התוכן של עד עכשיו הופכים ללא רלוונטיים וכל ה'קלפים' פתוחים. איך מגיעים מוכנים לרגע הזה? איך בונים כלים חדשים? לשם כך תיקנו לנו רבותינו את ימי הסליחות. ימים בהם אתה לוקח אחריות על מעשיך, חושב על העבר ומחשב את העתיד. ימים בהם הקב"ה מחכה בכמיהה לשובך. 'בן אדם, מה לך נרדם, קום קרא אל אלוקיך!'. מאחל לכולם שנה טובה ומתוקה. בריאות ויצירה, שפע ושגשוג".

 

5. נעם מיכאל ובניה ברבי | אם זה דולק

נועם מיכאל הוא יוצר יחסית חדש בנוף, שכבר מגיל צעיר גילה את כישרונו המוזיקלי. מאז, הספיק לשמש מיכאל כסולן בהרכבי חזנות ופייטנות שונים. "אם זה דולק" הוא הסינגל השלישי מתוך אלבום שצפוי לצאת בקרוב, שמהווה תרגום פרטי למעשיה המוכרת של רבי ישראל מסלנט והסנדלר שעבד עד שעת לילה מאוחרת, והסביר לרב לשאלתו, ש"כל זמן שהנר דולק אפשר עוד לתקן".

את שני השמות האלה ככל הנראה עוד לא ממש הספקתם להכיר, אבל עכשיו יש לכם דרך מצוינת לעשות את זה. שיר מקסים, שילוב מצוין. מה עוד צריך יותר מזה?

 

6. אורן צור ונדב בכר | כחומר ביד היוצר

למען האמת, לפעמים לא ממש ברור איך היה נראה עולם המוזיקה היהודית בלי שניהם יחד, וכל אחד מהם לחוד. למרות שלרוב הם בוחרים להיות דווקא מאחורי הקלעים, בשנים האחרונות הם יותר ויותר נחווים בקדמת הבמה, ולא מפסיקים להפתיע. השיר הזה, הוא גרסה מיוחדת לתפילת יום הכיפורים מלפני מאה שנה, יחד עם מנגינת ילדות בלתי נשכחת, שהרבה מכם בוודאי מכירים.

"האמונה והידיעה שכולנו כחומר ביד היוצר היא המאפשרת לנו להתחדש כל רגע ורגע וכל שנה ושנה, דווקא מתוך המקום בו אנו כביכול מרימים ידיים מכוחותינו שלנו ומפנים עצמנו לעזרה שמימית, דווקא שם מתגלה התקווה הגדולה ביותר, כי ה' יתברך מחדש בכל יום בטובו מעשה בראשית, ואיתו מתחדשים גם אנחנו, כל תא בגופנו, כל מחשבה דיבור ומעשה. שנזכה לכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה ולגאולה שלמה במהרה בימינו אמן."

 

7. גולן אזולאי | יש לי את הניגון

תאמינו או לא, אבל השיר הזה נכתב לפני למעלה מ-20 שנה, במהלך טיול של אזולאי במזרח הרחוק(!). מאז דומה ששניהם עברו כמה גלגולים, וכעת הוא רואה אור כחלק מאלבומו השני של אזולאי, "ילדות מאושרת", שהוא גם אגב אלבום חובה.

 

8. יגל הרוש | ידידי רועי

יגל הרוש הוא תופעה מוזיקלית חד פעמית. אמנם מאחוריו קיימת כבר קריירה מוזיקלית ענפה, שהחלה כבר לפני שנים דווקא במזרח הרחוק, אבל את האלבום הראשון שלו, "אעירה שחר", הוא הוציא רק לפני כחצי שנה, והוא כולל ביצועים מיוחדים לשירי הבקשות של יהודי מרוקו. מבחינתנו מדובר בבשורה של ממש. לא פחות.

"משוררי הבקשות, בראותם את הגלות הולכת ונמשכת, ואת הלב הולך ונאטם באורך גלותו, לקחו על עצמם את האחריות לעורר את האהבה. ליצור שפה חדשה שתעיר את האדם לדרוש קרבת אלוקים ואדם, ודרך כך להעיר גם את האלוקות לשוב ולשכון בעולמנו.

הקובץ בו מכונסים הפיוטים המופלאים של יהודי מרוקו נקרא 'שיר ידידות'. ידידי ומורי, הלל מאלי, למדני בשם סבו - שהיה בלשן - כי משמעות המילה דוד בעברית היא - אהוב. וכך 'דודי ירד לגנו' משמעו אהובי ירד לגנו, 'אני לדודי ודודי לי – 'אני לאהובי ואהובי לי. ו'שיר ידידות"'- הוא, למעשה, שירי אהבה. אני מאחל לכולנו שבשנה הקרובה תבוא לקיצה גלות הדיבור בה אנו נמצאים. שנה בה נשוב לדבר מילות אהבה בין איש לרעהו, בין אדם לאלוקיו - ונעורר מחדש את האהבה. על ידי הדיבור - שבו נברא העולם - נברא גם אנו גאולה חדשה, שיר חדש. בחסדי ה' עלינו. אמן.

 

9. דוד ד'אור | שינויים

דוד מספר על השיר: "עם כל הקדמה והטכנולוגיה המתפתחת יש לי לפעמים הרגשה שמבחינות רבות אנו דווקא חוזרים אחורה. הגבולות בין טוב לרע היטשטשו. בתוך כל הבלבול הזה אני מחפש את הנתיב הפרטי שלי, מנסה למצוא את שביל הזהב ומאמין שהפיתרון היחידי הוא לבחור באהבה".

 

10. יפתח דקל | עומק האהבה

האמת היא, שזה עדיין לא באמת ברור איך עולם המוזיקה היהודי עוד לא גילה עד עכשיו את היוצר הכל כך מוכשר הזה. הוא כבר הספיק עד כה להשתתף בפסטיבלים ובהופעות שונות, להקים להקה ולהפוך למפיק מוזיקלי. אבל דומה שמהרגע שזה קרה, הדלתות המוזיקליות של יפתח דקל לא מפסיקות להיפתח לו בחיים. לא מזמן הוא השיק את אלבום הבכורה המצוין שלו, "שמשות", ואין לנו ספק שתשמעו את השם הזה עוד הרבה.

היו שתי פעולות שפתחו לעם ישראל את החלון לגאולת מצרים, הראשונה - אנחה (ויאנחו בני ישראל) ומיד אחרי - ויזעקו. דווקא הקול הפשוט, בלי מילים, שמבטא את עומק הלב, את הגעגוע, את המאיסה במצב הקיים, המרוחק, היא העצה הכי חכמה למצבים כאלה. בראש השנה יש לנו את השופר, קול פשוט, בלי הסברים, פשוט צעקה. אני מברך את כל עם ישראל, שהאנחות, הזעקות וה"תקיעות" שלנו יעלו מעלה מעלה ויעוררו את "עומק האהבה".... חג שמח ושנה טובה לכולם! יפתח

 

11. אודי דוידי | שמע קולנו

קשה להצביע על נקודה מסוימת שבה אודי דוידי בלט במיוחד, כי אפשר לומר שאם יש משהו שמאפיין אותו כמוזיקאי, הוא שכל מה שהוא נוגע בו – הופך לזהב. ועדיין, האלבום השביעי שלו, "אורות גבוהים", שיצא השנה, הוא באמת אחד הטובים שלו אי פעם. תשמעו בעצמכם.

 

12. יוסי נטיב | רוח של שקט

גילוי נאות: למוזיקאי הזה יש לנו פינה חמה עמוק בלב, ואם אתם גולשים אדוקים שלנו – בטח כבר שמתם לב. מדובר ביוצר בחסד שאנחנו עוד צופים לו קריירה מזהירה. השיר "רוח של שקט" לקוח מתוך אלבומו השני, "אף אחד לא נשאר" שיצא לפני כשנה, ואתם פשוט חייבים לשמוע.

יוסי נטיב: "להתקרב ליהדות ולהשם יתברך זה לשוב אל האוצרות האמיתיים שלנו. זה לא לצאת לחופשה או בילוי כי ככה טוב לי או ככה אני יותר מאושר. זאת האמת, והדרך אליה רצופה בעליות ובירידות, אבל זו הדרך היחידה שתוביל אותי לאני האמיתי שלי ולשוב אל האוצרות שלי.

"חשבתי על כך שהקדוש ברוך הוא ייצר את הזמן המעגלי על מנת שתמיד נזכור להתחיל מהתחלה, להתחדש, לחיות מחדש להתפלל מחדש לעבוד את השם מחדש. בראש השנה אני מרגיש שזה זמן של התעוררות עצומה וקבלת כוחות חדשים לעשות כל מה שאני עושה ביתר חשק ולהיות אדם טוב יותר".

 

13. יהורם גאון | אדרבא

האמת היא, שבמבט ראשון, החיבור בין יהורם גאון לרבי אלימלך מליז'ענסק נראה קצת תמוה. כמה דקות אחר כך, כשכבר שומעים את השיר, מבינים שמדובר בחיבור מנצח ומרגש מאין כמותו. עובדיה חממה הלחין, יהורם גאון שר. לקוח מתוך אלבום חדש עליו הוא עמל בימים אלה ממש. בינינו? יפה לו החזרה לשורשים. תודו.

 

14. יצחק מאיר ויונתן רזאל | ריבון העולמים

החיבור המופלא הזה, עם שני ענקים מוזיקליים הוא דבר שלא ברור איך לא נעשה כבר קודם לכן. השיר לקוח מתוך אלבומו של יצחק מאיר, שנקרא "מלווה מלכה עם יצחק מאיר וחברים", והוא לקוח מתוך התפילה הנאמרת בכל מוצאי שבת.

"הברכה וההקדשה מדברת בעד עצמה:רִבּוֹן הָעוֹלָמִים, אָב הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת,
בַּסִּמָּן טוֹב וּבְמַזָּל טוֹב, הֵחֵל עָלֵינוּ אֵת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לַשָּׁלוֹם 
חֲשׁוּכִים מִכָּל חֵטְא וּפֶשַׁע וּמְנֻקִּים מִכָּל עון וְאַשְׁמָה וְרֶשַׁע וּמְדֻבָּקִים בְּתַלְמוּד תוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים
וחָנֵנוּ דֵעָה בִינָה והשכֵּל מאִתָךְ וְתַשׁמִיעֵנו בָהֶם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה, וְלֹא תַעֲלֶה קִנְאָתֵנוּ עַל לֵב אָדָם ולֹא קִנְאַת אָדָם תַעֲלֶה עַל לִבֵּנוּ. מלְכֵּנוּ אלֹקינו, הָאָב הָרַחֲמָן, שִׂים בְּרָכָה וּרְוָחָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ".

 

15. ברוך לוין ויונתן רזאל | קום התהלך

ברוך לוין הוא זמר חסידי שמוכר בנוף של הז'אנר הזה כבר לא מעט שנים, כמי שגם אחראי על לא מעט להיטים מצליחים. בשיתוף פעולה ראשון מסוגו, ולמרות שהם מגיעים משני קצוות די שונים בעולם המוזיקה היהודית, הצליח לוין יחד עם יונתן רזאל ליצור דואט מופלא, שמופיע באלבומו ה-12 והאחרון, ונקרא "בנים אתם".

"שלום חברים זה ברוך לוין מארה"ב. אני רוצה לאחל לכל גולשי אתר 'הידברות', ולכל עם ישראל שנה טובה ומתוקה עם הרבה בריאות והצלחה בכל רוחנית וגשמית".

 

16. אהרון ודוד סיטבון | אחכה לו

אהרון סיטבון היה אז זמר צרפתי צעיר ומצליח, כשהחל בהיכרות מעמיקה עם עולם היהדות, שהובילה אותו להחליט על פסק זמן ארוך לטובת חיים של לימוד תורה. היום הוא כבר בן 70, והקאמבק המוזיקלי והחזרה שלו לקדמת הבמה, לאחר שלושים שנה של שקט תעשייתי, הפתיע רבים, ומלמד הכי חזק שיכול להיות מהו כוחה של נטיית לב. את האלבום שלו, "שהחיינו", אין לנו ספק שגם אתם תאהבו.

"שנה טובה ומתוקה לגולשי הידברות, ולכל בית ישראל. שנת שמחה, שנה של אושר ועושר, שנה של גאולה פרטית וכללית. מאחלים, אהרון ודוד סיטבון".

 

17. ארז לב ארי | הרכן ראש

השיר לקוח מתוך האלבום "כנפי רוח". מדובר בפרויקט מיוחד במינו, שמאחוריו עומדת שולמית הלברטל, בתו של הרב מנחם פרומן זצ"ל, שנפטר לפני כשנתיים. במסגרת הפרויקט, נבחרו אמנים מובילים, שהכירו את הרב ואת משנתו הייחודית. הם הלחינו שירים שכתב במרוצת השנים למגירה, ודרך הפרויקט נחשפים לראשונה, עמוקים ונוגעים, בדיוק כפי שהוא היה וייזכר תמיד. יהי זכרו ברוך.

"זהו שיר שכולו ענווה וביטול אל מול האין סוף, מילים פשוטות ומדויקות  

גם אני, כמו רבים אחרים, הרגשתי טוב יותר לידך, ראוי יותר, אהוב יותר.

כשאורך האיר עלי ידעתי שהכל בסדר, בסדר הנכון , שהכל טוב, ורק ילך ויהיה יותר טוב".

 

18. אודי דוידי | קראתי

גם השיר הזה לקוח מתוך אלבומו האחרון של אודי דודי, ודומה שהמילים שלו כבר מדברות הכי חזק בעד עצמן. האזנה נעימה.

 

19. ירמיהו ואנסמבל אדלר | ניגון המהלכים

האלבום המיוחד הזה מהווה בעצם תמהיל של ניגונים מחצרות חסידיים שונים, ובהם חב"ד, ברדיצ'ב, סאסוב, ועוד, שחלקם אינם מוכרים מספיק. זאת בנוסף לשימוש בכלים אתניים שונים ייחודיים, כמו סאז וג'ומבוש. והתוצאה: משהו באמת אחר ממה ששמעתם עד היום. תודו.

"הניגון המהלכים הינו השיר הראשון מתוך האלבום 'נהרה' של ירמיהו ו'אנסמבל אדלר' תקליטור שכולו ניגונים המוגשים בעומק ורוח המתאימים לימי אלול-תשרי הבאים לטובה. ובאמת כמו שם הניגון:"מהלכים"- אנו נמצאים כל חיינו באיזושהי הליכה כשפסקול שמימי מלווה אותה. ולנו רק נותר רק לזכור ולא לשכוח שאנו שחקנים בקטע מהסרט הגדול והבמאי משקיף ומשגיח ממעל, עד לסוף הטוב. שתהיה שנה מתוקה. באהבה, אנסמבל אדלר".

 

20. שלמה כ"ץ | ישמח מלך

ההתלבטות בבחירת שיר מתוך האלבום שלו, לא היתה קלה. בעיקר כי פשוט כולם נשמעים טוב כל כך והבחירה היתה קשה.  השיר שנבחר, "ישמח מלך", הוא גם שם האלבום, ואפשר לומר שיש בו גם משהו שקצת מסכם את האלבום השישי (והמצוין הזה), של מי שידוע בעיקר בזכות גילוי ניגוניו הגנוזים של הרב שלמה קרליבך במשך השנים.

"השיר הזה נתקבל כמתנה מן שמיא לפני ארבע שנים במהלך שיעורי תורה שהעברתי בירושלים ובאפרת.

אלו שני השירים הראשוניים שלי, שבו כתבתי לא רק את הלחן, אלא גם את מילות השיר".

 

להורדת האוסף "שיר געגוע לכאן" מערב ראש השנה תשע"ו, הקליקו על העטיפה:

 

להורדת האוסף "תכתוב לאל מכתב" מערב ראש השנה תשע"ה, הקליקו על העטיפה:

 

להורדת האוסף "אהבת חינם" מערב ראש השנה תשע"ד, הקליקו על העטיפה:

 

להורדת האוסף "ואני תפילתי" מערב ראש השנה תשע"גהקליקו על העטיפה:

 

להורדת האוסף "לקום ולשנות את העולם" מערב ראש השנה תשע"ב, הקליקו על העטיפה:

תודה מיוחדת לכל האנשים היקרים שסייעו מאוד בהתהוות של הדבר הזה, ובפרט למתן נויפלד, יוסף ארנפלד, ענבל וייס ושולמית הלברטל, שהפכו יש מאין עבור הפרויקט הזה.

תגיות:ראש השנהאביתר בנאיגולן אזולאיארז לב ארייונתן רזאלדוד ד'אורישי ריבויוסי נטיברמי קליינשטייןיהורם גאוןמוזיקה יהודיתאוסף שירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה