סגולות

סגולה נפלאה ו-10 עובדות ש(אולי) לא ידעתם על ל"ג בעומר

"כל אותו היום לא פסקה האש מן הבית ולא היה מי שהתקרב אליו, שלא יכלו לגשת אליו, שהאור והאש היו סביבו...". 10 עובדות על ל"ג בעומר וסגולה מיוחדת

  • י"ח אייר התשע"ו
אא

1. רבי שמעון בר יוחאי היה חכם גדול, שחי בתקופת השלטון הרומי בירושלים, לפני כ- 2,000 שנה. הוא היה אחד מחמשת תלמידיו של רבי עקיבא, אשר – למרות הרדיפה הקשה – הצליחו לקבל תורה מרבותיהם ולמוסרה הלאה לתלמידיהם ובכך לקיים את רצף העברת התורה מדור לדור ולמנוע את שכחתה. השמחה ביום זה מסמלת את שמחתנו על העברת המסורת.

2. סיבה נוספת לשמחה היא שביום זה פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות. האבלות על מותם של תלמידי רבי עקיבא הוא שבכך "שמם העולם מתורה", כלשון הגמרא. משום כך, לפי רוב הדעות, מותר להסתפר ולהינשא החל מיום ל"ג בעומר.

3. הסיבה לשמחה ביום פטירתו של רשב"י היא התגלותם של סודות התורה ביום זה. הזוהר (ג', רצ"א, ב') מתאר את הסתלקותו של רשב"י ואת סודות התורה שגילה לתלמידיו טרם מותו:

רבי שמעון היה כל אותו היום במצב נבואי, כשהוא חושף את הסודות הקבליים העמוקים של התורה. הוא אמר לתלמידיו: "והרי דברים קדושים, שלא גיליתם עד עתה, ברצוני לגלותם... שלא יאמרו כי בחסרון הסתלקתי מן העולם..." עד עכשיו החזקתי את כל הסודות קרוב לליבי – אבל כעת, לפני שאני עוזב את העולם, אני רוצה לגלות אותם לכולם.

רבי אבא תלמידו, שקיבל עליו את משימת שכתוב דבריו של רבי שמעון, סיפר: "ולא הרימותי ראשי, שהאור היה כל כך גדול שלא יכולתי להסתכל... כל אותו היום לא פסקה האש מן הבית ולא היה מי שהתקרב אליו, שלא יכלו לגשת אליו, שהאור והאש היו סביבו..." ובסופו של היום, לאחר שנסתלקה האש, ראה רבי אבא את רבי שמעון, שנפטר מהעולם. "כשהוא שוכב על ימינו, מעוטף (בטלית) ופניו שוחקות".

4. מדוע רחץ רבי שמעון באש ואור? משום שהתורה הושוותה לאש. אש היא דבר פיסי שהופך חומר לאנרגיה. כך גם התורה מלמדת אותנו, כיצד להפוך את העולם החומרי לאנרגיה רוחנית ובעצם, גם יצירתו הקבלית של רבי שמעון, "הזוהר" – נקראת על שם קרינתו של האור.

5. בחגיגות ל"ג בעומר, מדליקים יהודים בכל רחבי הארץ מדורות, שבאות לסמל את האש האדירה, שהקיפה את רבי שמעון בר יוחאי.

6. סיבה נוספת להדלקת המדורות היא כהשוואה לכך שביום זה השמש לא שקעה, עד שרשב"י סיים  לגלות את כל סודות התורה הטמונות בזוהר. ביום זה נכתב ה"יתרא זוטרתא".

7. על הנהגותיו של רבי חיים בן עטר ביום זה, נכתב כי היה עולה להר מירון: "כשהגיע לתחתית ההר, ירד מהחמור, והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך גועה וצועק, האיך אני השפל נכנס למקום שבו כל נשמותיהן של גדולי עולם נמצאות בו, והיה שמח שמחה גדולה"

8. החיד"א: "בלג בעומר ירבה בשמחה לכבוד התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי, הוא יום ההילולה דיליה, ונודע שרצונו שישמחו ביום זה".

9. סגולה נפלאה להדליק נר, ולומר: "אור צדיקים יזרח, ונר רשעים ידעך", ולבקש מהקב"ה את בקשותיו בזכות רבי שמעון בר יוחאי.

10. ראוי ללמוד מספר הזוהר, שחלק גדול ממנו חובר ביום זה. לקריאת חלק מהזוהר דרך 'הידברות' לזיכוי עם ישראל, ולהשלמת ספרים רבים יחד,  הקליקו כאן.

יהי רצון שזכותו של רבי שמעון בר יוחאי תגן עלינו.

תגיות:ל"ג בעומרהילולהרבי שמעון בר יוחאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה