אמונה

האם דתות הן גורם לרצח ומלחמות בעולם?

האם ללא דתות, עמים היו חיים ביניהם בשלום, או שמא להיפך?

  • כ"ד שבט התשע"ו
אא

מירית שואלת: "שלום. חברתי טוענת שדת היא גורם עיקרי לרצח של חפים מפשע ומלחמות בעולם, ומביאה ראיה מארגון דאעש והאכזריות הרבה שרואים כיום במדינות האסלאם. האם פירוש הדבר שדתות רק מזיקות לאנושות, או שיש צד שני למטבע?"

* * *

שלום מירית, ותודה על שאלתך.

התופעה של דאעש, ואכזריותם של מוסלמים קיצונים, הינה תופעה מודרנית שאינה יכולה לשקף את כל התקופות והזמנים.

למעשה, רוב המלחמות בעולם ורוב רציחות-העם בהיסטוריה האנושית לא נעשו על רקע דתי. כובשי הארצות ורוצחי-ההמונים הידועים ביותר בהיסטוריה לא היו אנשים דתיים. הנה רשימה קצרה של הבולטים שבהם: יוליוס קיסר, נפוליאון בונפרטה, אטילה ההוני, אלכסנדר מוקדון, חניבעל, ג'ינגיס חאן, אדולף היטלר, ג'וזף סטאלין, מאו זה-דונג. ברשימת הכובשים והרוצחים הגדולים ביותר של כל הזמנים לא מופיע אפילו אדם דתי אחד.

גם שתי המלחמות המסוכנות והגדולות ביותר (מלחמת העולם הראשונה, ומלחמת העולם השנייה) לא נעשו על רקע דת. האם יש הוכחה חזקה מזו, שהרצח והדיכוי אינם מגיעים בשל הדת, אלא בשל טבעו ומעשיו של האדם?

התורה לימדה אותנו: "יצר לב האדם רע מנעוריו" (בראשית ח, כא). על כן חינוך דתי נכון יכול לרסן את יצר לב האדם, את האנוכיות שלו, את הכעס, הקנאה, הגאווה והתאווה, ולכוון את כוחות נפשו לאפיקים מועילים. ללא דתות, מצבם של בני אדם היה רק גרוע יותר.

אמנם לא פעם נשמעות קריאות הטוענות כי המדע, הקידמה, הטכנולוגיה, הרציונליות והנאורות יביאו את השלום לעולם. אך קריאות אלו הופרכו כליל בידי ההיסטוריה הטרייה שלנו, על ידי זוועותיה של מלחמת העולם השנייה. במאה ה-20 קמו ההוגים הרציונלים והמשפיעים ביותר, ונוסדו המדינות הנאורות ביותר, שהתבססו כולם על הנאורות, החינוך, הקידמה, ההשכלה, הפילוסופיה, האמנות, המדע והטכנולוגיה המתקדמים ביותר. ודווקא במאה זו נרצחו יותר מ-170 מיליון בני אדם בעולם (מתוך ויקיפדיה): "המאה העשרים, שנולדה משופעת תקוות להיות מאת הנאורות, הקדמה, הרציונליות וההומניזם, הייתה למאה הכי עקובה מדם בהיסטוריה. במאה זו שבה נרצחו על ידי השלטונות, ברוב המקרים על ידי ממשלותיהם הם, שנועדו לדאוג לרווחתם, בין 170 ל-360 מיליון בני אדם נטולי הגנה, בשואה אוניברסלית חסרת תקדים בתולדות האנושות".

אנשים רבים אינם מבינים שקידמה, מדע וטכנולוגיה הם רק כלי הנשלט בידי בני אדם. ואם טבע בני האדם הוא להלחם ולהרוג, הם יעשו זאת באמצעי המדע, בדיוק כפי שהם היו עושים זאת קודם לכן באמצעות הקשת והחרב.

ובמענה לשאלה - מכיוון שרוב המלחמות בהיסטוריה האנושית התבצעו על רקע כלכלי ושלטוני, ולא על רקע דתי, אז גם ללא דת מלחמות היו ממשיכות להתבצע מסיבות כלכליות, ממחסור, מצוקה, או פשוט תאוות כח ושלטון. האימפריה היוונית והאימפריה הרומית הן דוגמאות טובות למדינות שניסו להשתלט על העולם, ולא היתה להם אג'נדה דתית. ללא הדת, היו מדינות נלחמות ביניהן על השקפות כלכליות שונות וצורת שלטון שונות כמו קומוניזם, סוציאליזם וקפיטליזם. רק שללא הדת, לא היה כל מחסום ומעצור בפני רצח עם תמידי, לא בעיני המנהיגים ולא בעיני ההמונים. אין זה צירוף מקרים שבמאה ה-20 רצחו בני אדם יותר מכל המאות הקודמות בהיסטוריה, כאשר בראשם ניצבו סטלין מאו והיטלר - אשר התנגדו ואף זלזלו בכל עקרונות הדת.

האמונה באלוקים שומרת על צלם אנוש שבאדם, וללא האמונה מתדרדר האדם לשפל המדרגה ולמידות האכזריות ביותר שידעה האנושות. כאשר ירד אברהם אבינו למצרים, הוא לא בטח ביושרו המוסרי של אבימלך ואנשי ממלכתו. כאשר אבימלך שאל אותו מדוע הסתיר את זהותה של שרה אשתו, משיב לו אברהם: "כי אמרתי, רק אין יראת אלוקים במקום הזה, והרגוני על דבר אשתי" (בראשית כ, יא).

אברהם אבינו גילה את חששו, שחברה אשר אינה מאמינה שהמוסר שלה מגיע מאלוקים, לא תימנע ממעשי רשע. האמונה באלוקים היא תמיד עוגן מוסרי לחברה כולה.

אז מדוע קיימים בימינו אחוזי פשיעה גבוהים במדינות מוסלמיות, כמו סוריה ועיראק? ובכן, חברות אלו נמצאות כיום במצוקה כלכלית ושלטונית אשר גורמת למלחמות בין בעלי אינטרסים שונים על כח ושלטון במדינה, ועל כן הפשיעה בהם רבה יותר. הדת משמשת רק כמכשיר בידי אותם מוסלמים קיצונים. לעומת זאת במדינות מוסלמיות עשירות יותר כמו איראן וכווית - שיעורי הפשיעה נמוכים. כך שנוכל להעריך שללא דת, היה השפל המוסרי במדינות שנתונות במצוקה רב אפילו יותר. 

הבהרה חשובה ששכחתי להוסיף: במתן תורה התגלה הקב"ה בפני כל עם ישראל, ומסר להם את הוראות היצרן האמיתיות, את עבודת ה' האמיתית לתיקון המידות והשגת האלוקות. הנצרות והאיסלאם התבססו על ספר התורה, ולקחו ממנה רעיונות ומושגים מוסריים, אך גם סילפו אותה ויצרו לעצמם דתות חדשות. על כן צריך להוסיף ולומר, שככל שדתות קרובות יותר לחוקים האמיתיים של תורת ישראל  - כך הן זוכות לשלום יחסי ומניעת הנזק בין בני אדם, וככל שדתות הן רחוקות יותר מחוקי התורה האלוקית, כך גדול הנזק וגדולה יותר סכנתם. היטלר הנאצי, בדומה לעמלק, ייצג את הקיצוניות הנגדית וההפוכה לתורה, הוא התנגד לכל מה שייצגה תורת ישראל, ולפיכך נזקו היה גדול וקיצוני מכולם. אולם בסקאלה הזו שבין תורת ישראל האמיתית - לבין האתאיזם הקיצוני, קיימות הרבה דתות ביניים שנמצאות בדרגות שונות של הכרת האמת של התורה הקדושה. ומכאן נובעים ההבדלים ביניהם, אך תמיד ניתן להבחין שהכרת האלוקים והדת מועילים לחברה, ומונעים את הסכנה, לעומת חוסר-דת וחוסר הכרה מוחלטת של אלוקים, שעליה נאמר: "רק אין יראת אלוקים במקום הזה, והרגוני". על קין מסופר שלפני שהרג את הבל, אמר בלבו: "לית דין ולית דיין" (אמר שאין אלוקים). לפיכך חוסר אמונה מוחלט מהווה את הסכנה הגדולה ביותר לכל חברה אנושית.

תגיות:מלחמהדתשאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה