סמארטפונים ואינטרנט

לראשונה: מערכת אינטרנט מסונן חכמה - ללא כוונות רווח

גדולי הדור מזהירים מפני האינטרנט בכל לשון - ואנו כבר מכירים את הסכנות הרבות. אולם גם בעלי מקצוע חרדים נאלצים להשתמש באינטרנט לשם עבודתם. לשם כך הוקם "נטפרי" - אינטרנט מסונן חכם, שמתופעל ללא כוונות רווח. "האם יכול להיות קיים אינטרנט כשר במאה אחוז, שיאפשר לבעלי מקצוע חרדים להתפרנס בכבוד? אנחנו מאמינים שכן"

אא

האינטרנט בדורנו הפך לכלי נחוץ והכרחי בעבור אנשים שונים, ובמיוחד בעבור בעלי מקצוע. אלא שלמרות התועלת הרבה שהוא מביא עמו – היום כבר ברור לכל בר דעת שצריכת אינטרנט בלתי מבוקרת, היא סכנת נפשות חמורה לא פחות מאיסור אכילת שרצים ורמשים - המטמאים את הנפש ומעכירים אותה. לא בכדי יצאו גדולי הדור נגד הכלי הזה, והורו לכל יראי ה' האמיתיים – להתרחק ממנו כמו משדה קוצים בוער, לבל ייכשלו בו חלילה. אולם ככל שהולך העולם ומתפתח - הקידמה חודרת אף למחוזותינו, ומכריחה את חלקנו להישאר 'מעודכנים' (ברמות כאלה או אחרות).

"בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה באחוז בעלי מקצוע חרדים, המשתייכים לתחומים שונים של יצירה כגון: גרפיקה, פרסום וקופירייטינג, דפוס, צילום, איור, עיצוב, אמנות ויצירה, בניית אתרים, עריכת סרטים, אדריכלות ועיצוב פנים, הדמיות, הוראה ועוד", מסביר גולן ברוך, אחד מאנשי קבוצת האינטרנט 'נטפרי', המשווק כפרויקט חינמי לטובת ורווחת הציבור החרדי.

הכל התחיל כשקבוצת חרדים שהכירו זה את זה באקראי, במסגרת פורום מסוים ברשת. לאחר שיחה קצרה על הנושא החשוב – גילו שיש להם את אותן שאיפות, והחליטו להתאחד ולהרים את הכפפה בהקדם האפשרי. "המוטו שהוביל את הפרויקט לאורך כל הדרך, הוא האמונה שאפשר להקים אינטרנט כשר במאה אחוז עבור בעלי מקצוע חרדים, כדי שיוכלו להמשיך ולהתפרנס בכבוד. המכנה המשותף שלנו הוא שכולנו חווינו 'חוויות לא נעימות', עם המסננים ה'כביכול' נקיים שנמצאים בשוק".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לדברי ברוך – מעצב, צלם ואיש הדמיות בעצמו – ההבדל בין 'נטפרי' לבין מסננים אחרים, בא לידי ביטוי בעיקר במדיניות סינון שונה (קודים שונים לבינה מלאכותית).

מה זה אומר? "אינטרנט ראוי לאדם חרדי, צריך להיות כזה שכשהוא נותר פתוח ליד הילד שלך – אתה יכול להיות רגוע ולא לחשוש שהילד יראה תמונות לא צנועות או דברים אחרים שאינם כשורה", מסביר ברוך.

כשיש סינון ללא הבחנה, מאבדים גם את הדברים הטובים

לדבריו, הסינון שקיים בשאר האתרים הוא סינון על פי קטגוריות, וכאן מתחילה הבעיה. "קחי למשל אתר כמו שאטרסטוק, שזה מאגר תמונות שכמעט ואין בעל מקצוע שלא נעזר בו. במערכות הסינון הרגילות ישנו אלוגריתם, או קוד מסוים אם תרצי – לבינה מלאכותית, בעזרתו הם מגדירים את רמת הסינון.

"אני, למשל, גרפיקאי שרוצה לעשות פרסומת לספרינג, ומעוניין לשים תמונה של חוף ים ברקע. אם אני אכתוב בחיפוש את צמד המילים 'חוף ים' – אותו אלוגריתם של המסננים הכשרים, מיד יחסום לי את הגישה. ולמה? כי מבחינתו, חוף ים מתקשר למראות לא צנועים. הוא לא לוקח בחשבון שיש תמונות שהן לגמרי נקיות, הסינון הוא סינון רובוטי לחלוטין, וביחד עם הדברים הרעים – מסתננים להם גם הדברים הטובים".

בעייתיות נוספת היא שישנם מסננים, שמשתמשים בהגדרות זיהוי של צבע עור – על מנת לטשטש תמונות. הסיבה לכך מובנת והגיונית – מניעת הצגה של תמונות חשופות ובלתי צנועות. אולם 'על הדרך', שוב מתפספסים להם דברים שונים, שבכלל לא מתקרבים להיות לא צנועים. "אם הפילטר שהוגדר מראש יזהה תמונה בגון עור 'בהיר', למשל, הוא יטשטש אותה בלי 'לשאול' מה עומד מאחוריה. זה בעייתי כי הרבה פעמים מדובר בתמונות נקיות לחלוטין כמו סוגי עצים שונים או אש – שהגוון שלהם נוטה לכתום-ורוד"

אז מה הפתרון? 

"אנחנו מעסיקים צוות בודקים שתפקידם הוא לבדוק מילים, תמונות וסגנון של אתר על פי קטגוריות שהוגדרו מראש, ולהחליט אם יש בו בעייתיות כלשהי. אם מדובר באתר אינפורמטיבי, רוב הסיכויים שהוא יאושר וייפתח לשימוש הציבור, אולם אם מדובר למשל במקומות ספציפיים באתר שמהווים בעיה, כמו למשל קישורים למקומות לא צנועים או כאלה שמביעים כפירה – יש לנו אפשרות חסימה נקודתית של המקומות האלה".

מלבד זאת, גם לאחר שאתר מסוים נפתח לשימוש, אין זה צעד חד סיטרי שכן לכל משתמש בנטפרי יש כפתור דיווח שבעזרתו יוכל להגיד למנהלים: 'חבר'ה, תבדקו שוב את האתר הזה, כי משהו בו לא נראה לי כשר'. "היה לנו מקרה כזה ממש לאחרונה, שאתר שעל פניו נראה כשר, עם תכנים של חיזוק רוחני בתוכו -  התגלה כרפורמי-מיסיונרי, ונמחק מיידית".

"אם באתי לעולם רק בשביל להיות חלק מנטפרי – זה היה שווה"

"במערכת שלנו ישנם כרגע כ-17,000 אתרים פתוחים, וכל יום מתווספים כ-200 -300 אתרים חדשים, לפי דרישת בעלי המקצוע". אחרי שהאתר מקבל אישור להיפתח, התמונות שבו ייראו לציבור בטשטוש, זאת מאחר והן עוברות לבדיקה מקיפה יותר - על ידי בודקים גויים שנמצאים באוקראינה. כמובן שמדובר בשיקול כלכלי, אך לא רק. "מדובר בחבר'ה מאוד יסודיים, שמקבלים מאיתנו הנחיות ודגשים ברורים, להקפיד על קצה קצהו של יוד בכל מה שקשור בצניעות", מסביר ברוך. "הם יושבים עם תוכנה מיוחדת ומסננים את התמונות הלא צנועות, בעזרת אלוגריתמים ייחודיים שהגדרנו להם לפי הכללים האלה. ולמרות שמדובר בעבודת נמלים לא קטנה, באתר קיימות היום למעלה מ-13 מיליון תמונות, לרווחת המשתמשים".

ואילו תוצאות אקבל אם אכתוב 'חוף ים' בנטפרי?

(מחייך) "תקבלי אלפי תמונות של חופי ים צנועים, פסטורליים ונקיים, ואם ישנן תמונות שטרם אושרו – את תראי אותן מטושטשות וחסומות לכניסה". ומה באשר למילים בעייתיות יותר, בעלות קונוטציה שלילית? מה קורה איתן? "מילים שאנחנו הגדרנו כמילים 'מלוכלכות' – לכתחילה לא יניבו דבר בחיפוש. מילה לא נקיה – נחסמת מיד. אין אצלנו חוכמות, הכל מאוד יסודי".

מה הסיכויים שתמונה לא צנועה תסתנן למערכת ותוצג בלא טשטוש? הסיכויים שכזה דבר יקרה, לדברי ברוך – הם אפסיים. "המשתמשים שלנו לכתחילה לא מבקשים אתרים בעייתיים, ועד עכשיו, ברוך ה', לא נתקלנו במצב כזה. אם זה בכל זאת יקרה חלילה, החבר'ה שלנו באוקראינה ינזפו קשות. הסטנדרטים שהצבנו לעצמנו ולהם - הם מאוד גבוהים, וכל חריגה מהם זה 'ייהרג ובל יעבור' מבחינתנו. ברור להם שזה לא עוד 'ביזנס', אלא דת. אם אתה מבקש מעובד יהודי לחסום תמונות של מגן דוד – קרוב לוודאי שהוא יתקשה לעשות את זה, גם לא בשביל כסף. אבל אצלם לא קיים קושי כזה לחסום צלבים. אין דבר כזה. זו העבודה, אז עושים מה שצריך".

כיום מחזיקה נטפרי מאות מתנדבים, וצוות שהולך ומתפתח – עשייה שדרשה השקעה של עשרות אלפי שקלים. ומי מממן את זה? שאלה טובה. להבדיל מהרבה ביזנסים אחרים, מובילי הפרויקט החשוב הזה – לא רק שאינם דורשים את ההחזר להשקעה שלהם, אלא אף הגדילו לעשות והגדירו מטרה ברורה לעצמם: "מטרת ההקמה של הארגון הייתה עשיית חסד נטו עם בעלי המקצוע החרדים והאנשים שזקוקים לפלטפורמה מעין זו. קיבלנו זכות עולמית של הצלת נפשות, וכל עוד יש בידינו לעזור מבלי לקחת על זה כסף - זאת נעשה". עם זאת, מסייג ברוך ואומר כי הוא משער שהפלטפורמה החינמית, לא תארך לאורך זמן. "כבר עכשיו אנחנו די כורעים תחת העומס, כך שגם אם כרגע השירותים מוצעים בחינם, אינני שולל את האופציה שבעתיד זה יעלה כסף".

לדברי ברוך, ככל שיותר אנשים שרוצים להינצל מסינונים מפוקפקים - יצטרפו ויהנו מהשירותים שיש למערכת להציע, כך יילך ויגדל סיפוקם של חברי הפרויקט - שבראשו עומד גאון מחשבים כבן 26 בלבד, שמעוניין להישאר בעילום שם. "זו אולי נשמעת קלישאה, אבל אני מתכוון לכל מילה שאמרתי. כלל גדול יש בידינו: 'מצווה הבאה לידיך – אל תחמיצנה'. עד כדי כך שהתחושה האישית שלי היא שאם באתי לעולם רק בשביל להיות שותף בפרויקט המדהים הזה שנקרא נטפרי – זה היה שווה את זה".

תגיות:אינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה