אמונה

מהי בדיוק גמרא?

תשובה קצרה לשאלות יסוד ביהדות: מהי משנה, מהי גמרא, מהם תנאים ומהם אמוראים

  • ו' אב התשע"ה
גמראגמרא
אא

יעקב שואל: "שלום וברכה, כבר הרבה זמן שאני תמה האם כל התורה כולה, דהיינו משנה וגמרא, נמסרו למשה בסיני, או שהם נוספו אחר כך? האם גם המחלוקות נמסרו, ומה זו בעצם משנה וגמרא?"

* * *

שלום וברכה יעקב, ותודה על שאלותיך החשובות. כדאי לעשות סדר בדברים, ולהכיר את ארון הספרים היהודי.

לימדונו חז"ל ש"כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, כבר נאמר למשה בסיני" (מדרש רבה, ויקרא, כב). פירוש הדבר, שמשה רבינו ראה בנבואה את הדורות מתחילה ועד סוף, והיה עד לחידושים שיוציאו מתוך התורה ברבות הדורות. אך החידושים הללו עדיין לא ניתנו לבני ישראל במדבר. עם ישראל קיבל ממשה את התורה שבכתב (חמישה חומשי תורה), התורה שבעל פה (שהם פירושים שבעל פה שהועברו במסורת עבור כל מצווה מתרי"ג המצוות שבתורה), וי"ג מידות בהן התורה נדרשת. באמצעות המידות יכלו הרבנים המוסמכים לכך (התנאים והאמוראים) לדרוש את פסוקי התורה על פי המסורת, ולפרט לנו את ההלכה ומקורותיה. הדרשות של חז"ל נועדו כדי לברר מקורות למצוות בתורה, או בכדי לפסוק בעניינים שבהן נתנה התורה מראש שתי דרכים ליישום הדין. הקב"ה קורא כל הדורות מראש, ולכן גם תורתו יתברך הצפינה בתוכה דינים ומקורות שיהיה אפשר להוציא מתוכה באמצעות הדרשות שנמסרו לחכמים. על המחלוקות של בית הלל ובית-שמאי, אמרו חז"ל: "אלו ואלו דברי אלוקים חיים הן" (עירובין דף יג, עמוד ב), כלומר שתי ההנהגות באמת נכונות לפי התורה, וההכרעה תהיה בהתאם לפסיקת הרוב. מכל מקום עלינו לזכור שכל המחלוקות בגמרא נוגעות רק לפרטים הקטנים, כענפים ועלים המתפצלים מן העץ, כאשר לכולם גזע אחד רחב וחזק.

התורה הקדושה דורשת מאיתנו להאמין לחכמים שבכל דור ולסמוך על פסיקתם (דברים יז, יא): "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

יש לזכור שדרשות חז"ל והדיונים של חז"ל בהלכה לא נועדו ליצור "מצוות חדשות" חלילה, אלא רק באות במטרה לבאר לנו את פרטי הדינים והמקורות מן התורה. ביאור המצוות כאמור נמסר למשה בסיני, והועבר מדור לדור בידי חכמי ישראל בתורה שבעל פה ללא שינוי.

אז מנין הגיעה המשנה והגמרא?

לאחר חורבן בית המקדש היתה תקופה פורחת של הגות בין חכמי ישראל. החכמים נקראו בשם "תנאים", ותלמידיהם בשם "אמוראים". החכמים עסקו בביאור התורה שבעל פה, אשר הועברה מדורי דורות מהר-סיני. התורה שבעל פה (שהיא בעצם דינים וכללים מפורטים שנמסרו בעל פה על כל המצוות שבספר התורה) נכתבו במשנה, אותה העלה רבי יהודה הנשיא על הכתב לפני 2000 שנה בקירוב, והם הנקראים "שישה סדרי משנה".

הגמרא נכתבה כמעט חמש מאות שנה לאחר כתיבת המשנה, והיא מתעדת את אלפי הדיונים שערכו תנאים ואמוראים בחקר ההלכות והמחלוקות הכתובות בשישה סדרי משנה. הגמרא מבארת את המשנה ופוסקת את ההלכה. הגמרא מציגה בפנינו עולם שלם של הגות בתורה ובחכמיה: היא מתעדת דיונים בין חכמי ישראל על דינים והלכות, כמו גם עניינים מוסריים והשקפתיים, היא מבארת פסוקים בספר התורה, מכריעה בין מחלוקות ומספרת על סיפורים שקרו והליכות. התלמוד הבבלי (הנקרא "גמרא") הועלה על הכתב בידי "רבינא" ו"רב אשי", ונחתם לפני כ-1500 שנה בקירוב. על פי הגמרא נפסקה ההלכה במשנה תורה להרמב"ם ובשולחן ערוך.

את הגמרא אנו ממשיכים ולומדים מדורי דורות עד עצם היום הזה, והוא לימוד עיקרי בישיבות, לא רק בגלל שלימוד הגמרא מחכים אותנו בידיעת ההלכה ובירור יסודותיה, אלא מכיוון שלימוד רם מעלה שכזה מלמד אותנו כיצד לחשוב בצורה תורנית בעצמנו. הגמרא לא רק מציעה לך ללמוד אותה, היא מציעה לך לחיות אותה: להעלות קושיות ותירוצים, ולהעמיד אותם למבחן תוך כדי לימוד הדף. כמה מאושר הוא התלמיד הרואה ששאלתו כל כך טובה עד שהיא נשאלה בידי חכמים בגמרא. בכך מקרבים התלמידים את שכלם לשכל גדולי האומה, וזוכים להידמות להם. הגמרא אינה רק לימוד הלכה חיצוני, היא מעצבת את השכל ומקדשת את האדם מבפנים. מומלץ גם לך להצטרף לאחד משיעורי "הדף היומי" בגמרא, ולהנות לראשונה מהנכס האדיר אשר מסרו לנו חז"ל.

 

לומדים גמרא? משתתפים בשיעורי דף יומי? ספרו לנו על כך בתגובות.

תגיות:גמראשאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה