תפילה וברכות

האם מותר לענות לקדושה באמצע שמונה עשרה?

  • ט"ז אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, מניסיון אני שם לב שיש שוני בין אדם לאדם בעניין הבא, ולכן אשמח לקבל תשובה:

1. כאשר שליח הציבור מגיע לקדושה בתפילת י"ח ואני עדיין לא סיימתי, האם אני צריך לעצור את תפילתי ולהצטרף לאמירת "נקדישך.." עד סוף קדושה ואז להמשיך את תפילת העמידה מאיפה שהפסקתי?

 

2. כאשר שליח הציבור מסיים את תפילת העמידה ומתחיל קדיש ואני עדיין באמצע התפילה, האם אני צריך לעצור את עצמי ולענות לקדיש עד סופו ואז להמשיך את התפילה?

3. אם אני כבר התפללתי אך נשארתי בבית כנסת ללמוד והתחיל מניין חדש האם אני צריך לענות לקדיש או כשהם מגיעים לקדושה בי"ח או כשהשליח ציבור אומר "ברכו את.." (לדוגמא בכותל המערבי שם כל רגע מתחיל מניין)? האם יש משהו אחר שפספסתי וצריך לענות לו?

תודה רבה!

תשובה

שלום רב,

1. אין להפסיק ולומר את הקדושה בפה, אלא תשתוק ותכוון למה ששליח הציבור אומר, ותצא ידי חובה מדין שומע כעונה (שלחן ערוך סימן קד סעיף ז).

ואם אתה שומע קדושה באמצע אלוקי נצור, יש לענות את הפסוקים קדוש וברוך, אבל פסוק ימלוך אין לענות (הלכה ברורה חלק ו' עמוד רכה).

2. אין לענות על קדיש באמצע שמונה עשרה, אלא תשתוק ותכוון למה ששליח הציבור אומר.

ואם אתה אוחז באמצע אלוקי נצור, מותר לענות חמישה אמנים הראשונים של הקדיש (עד דאמירן בעלמא ואמרו אמן). וכשאתה עונה אמן יהא שמיה רבא, אין לענות אלא עד עלמיא יתברך (הלכה ברורה שם).

3. אינך חייב לענות אמן, אבל יש לענות בקדושה קדוש, ברוך וימלוך (שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק אורח חיים סימן כה סוף שאלה ד', ופסקי תשובות סימן קכד אות יד, וסימן קכה אות ג).

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קדישקדושה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה