הלכות ומנהגים

דיני תשעה באב

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב בנימין שמואלי היקר, תודה רבה לך על הזמן שהקדשת לענות לי על שאלותי, אני רק רציתי לשאול ולחדד יותר את מה שענית לי כי אני לא ממש הבנתי למה הכוונה. לגבי השאלה הראשונה- 1. רציתי לדעת לגבי דינים שחלים בתשעה באב החל במוצאי שבת לעניין סעודה מפסקת, מתי בדיוק עושים אותה? הרי יש עניין של שבת והרי אין דיני אבלות בשבת , כיצד נוהגים , האם סעודה שלישית נחשבת לצורך העניין כסעודה מפסקת והרי אין אפשרות בצאת השבת לערוך סעודה מפסקת כי מתחילים לצום ממש בצאת השבת, מהו הדין? מה נוהגים ואיך? מתי מותר יהיה להחליף בגדים לבגדי חול? מה הכוונה שאמרת שלא מחליפים לבגי חול ולא חולצים מנעלים כל הלילה, והרי לא אמורים להישאר עם בגדי שבת , זה אבל זה חורבן ביהמ"ק שמתאבלים עליו פה אז אני לא מבינה מדוע לא צריכים להחליף את בגדי השבת והמנעלים עד הלילה ומה הכוונה עד הלילה? האם עד חצות הלילה? בכלל אני מעוניינת להבין למה בדיוק? אשמח אם תחדד לי את השאלה הזאת יותר. וגם לגבי ההבדלה לא ממש הבנתי , חוץ מהענין שצריך לעשות הבדלה במוצאי תשעה באב לפני שאוכלים ועושים אותה על היין בלבד (אם הבנתי נכון. אם לא אשמח אם תתקן אותי.. ) לגבי מוצ"ש , הבנתי מדבריך שצריך לעשות הבדלה בפה :"המבדיל בין קודש לחול" ועל נר :"בורא מאורי האש" בלבד וצמים כעיקרון מיד לאחר מכן, כי הסברת לי שאת הכילים שנותרו משבת צריך לעשות רק החל מחצות היום בתשעה באב ולא לפני זה.אני צריכה שאתה יותר תסביר לי בבקשה למה התכוונת שם. לגבי השאלה השניה של שבוע שחל בו, אומנם השנה הצום יוצא במוצאי שבת ממש אבל השבוע שבעצם חל בו כביכול תשעה באב זה אותו שבוע עד למוצאי שבת,אז למה לא מכינים את הבגדים בשבוע שלפני זה כדי שיהיו לי לאותו שבוע שבעצם חל בו תשעה באב במוצ"ש? מהי הסיבה?אשמח להסבר מפורט. לגבי העניין של שמיעת המוסיקה, הבנתי שאתה מתכוון שאני לא אהנה מהמוסיקה אם היא מזדמנת לי באקראי ולא שאני בכוונה רוצה לשמוע אותה, אבל מה קורה אם זה מדובר על מוסיקה מהשכנים / מההורים וכ"ו מה הדין פה? הרי זהו הבית שלי ואני אומנם גםצריכה מדיי פעם לצאת לשירותים או לאכול או להדיח כילים וכ"ו וכשאני יוצאת אני עוברת דרך הטלויזייה שממנה אני שומעת את המוסיקה אז מה הדין במקרה שזה בתוך הבית שלי ממש? ואם אני מסבירה להורים שלי שלא לשמוע מוסיקה ולא לראות דברים משמחים ותוכניות בידור בתקופה זו והם לא מקשיבים לי וממשיכים בשלהם? מה אז הדין? בייחוד אם אני צריכה לצאת מהחדר לשירותים או לאכול? אני אומנם משתדלת מאוד שכשאני אוכלת ועוברת דרך הסלון אז אני עושה זאת לפני שההורים יוצאים לסלון לצפות בטלויזייה אבל אני שואלת באופן כללי כי זה דבר שכל שנה מחדש יש לי את הדילמה לגביו וזה מאוד מטריד ומפריע לי שאנשים בתקופה זו , לא רק שלא ממש מזדהים עם החורבן ולא מבינים על מה להתאבל בכלל אלא ממשיכים בענייניהם כרגיל ועם המוסיקה כרגיל ומכשילים את אלה שכן מקפידים אז מה ניתן לעשות והרי אומרים שהיום לא ניתן להוכיח את האנשים על דברים שה עושים לא כשורה. אז מה הדין במקרה זה ובמקרה של ההורים? בבקשה תענה לי כבוד הרב זה דבר דחוף. עוד משהו שלא ממש הבנתי זה לגבי העניין של האיסור ללכת בין החמה לצל מחוץ לעיר, למה דווקא מחוץ לעיר? ומה בתוך העיר המצב פחות חמור? והרי אמרו בעבר וסיפרו אנשים ואחותי הצדיקה כבר שמעה מהרבנית ימימה מזרחי שהיא נוהגת לשמוע אותה על כל מיני נשים שהתעקשו ללכת בין החמה לצל וניזוקו קשות אז זו עובדה שכן אדם צריך להיזהר בתקופה זו מללכת בין החמה לצל ואיניני מבינה מדוע זה רק מחוץ לעיר ולא בתוך העיר , במקרה גם יצא לי להסתכל שבדרך שבה אני הולכת מהבית לתחנת האוטובוס עץ תמר מיתמר לגובה וידוע שהוא עץ מסוכן שבתקופת שלושת השבועות מי שהלך מתחתיו פשוט ניזוק אז אני פשוט עוקפת אותו והולכת מסביבו כדי לא להינזק חו"ח וזה לא צחוק בנושא הזה. בכל מקרה אשמח אם תחדד לי את הנושא יותר כדי שאבין. והשאלה האחרונה ששאלתי , זה לגבי הצומות האחרים, שהם לא תשעה באב אלא כל השאר שרשמת לי שאיניני יכולה לבקש אישור מהרופא ולהחשיב אותם כימי מחלה לעניין הצומות שאני עלולה להתעלף, ושוב לא הבנתי למה, הרי כל המטרה שלי פה זה להזדהות עם הצומות , חוץ מזה שאני צמה, וכשהולכים לעבודה אז לא מתעסקים בצום כ"כ אלא די שוכחים ממנו וזה משכיח את האדם מהאבלות באיזשהו מקום וזה הרבה מעבר להתעלפות וקיבלתי את עצמי כן לצום את כל הצומות עד הסוף ולא רק את תשעה באב ויוהכ"פ שהם חובה, אז אני לא מבינה מדוע איני יכולה להיעדר מהעבודה מראש ואני יכולה לאכול בסתר ולשתות בסתר ?הרי זה סותר את כל הכוונות שלי בלצום את הצומות? הרי אם אני אוכלת ושותה בסתר לא עשיתי בזה כלום וזה כמו שיצא שכרי בהפסדי באיזה מקום ואני גם לא מתעסקת עם הצומות אלא שוברת אותם וזה חבל כי אני קיבלתי אותם על עצמי בלב שלם ובכוונה ,וגם לגבי העניין של אכילה ושתיה בסתר, בינינו, אם לומר את האמת, היום אנשים נוטים להקל ראש ומאוד לזלזל בצומות כולל תשעה באב , הרוב הגדול אפילו לא מודעים לזה שיש צומות ואתה אמור להזכיר להם שיש צומות וזה ישנו וקים אעפ"י שרשום בלוחות השנה אבל זה רק סתם רשום שם, כי עובדה שאנשים פשוט לא מודעים לזה כי שוב אלא צומות מדיאוריתא ונוטים להקל בהם ראש ולזלזל בהם , אז אכילה ושתיה בסתר לא יביא לי כלום כי אני יכולה לצורך העניין גם לאכול לפני כולם ואף אחד אפילו לא יעיר לי שזה צום כי עולם כמנהגו נוהג וכל אחד עושה מה שהוא רוצה פה וזה מה שכואב , אז אני אצא לא בסדר כלפיי שמייא בלבד וכלפי הקב"ה ואני אפר את מה שקיבלתי על עצמי וזה הרבה יותר חמור ואני איענש על זה אולי, אעפ"י שלא מדובר פה בצום מהתורה אבל בכל אופן קיבלתי את זה עלי מכל הלב וללא כפיה , מרצון טוב שלי , וזה לא שאני חלילה חולה או בהיריון או משהו שאוסר עלי מלצום, לגבי העניין של פטורים מתעניות זה מדובר בחולים,זקנים,נשים הרות ויולדות אבל לגבי אנשים בריאים שכן יכולים לצום זה לא נאמר , זה רק שיש ספק של התעלפות אבל זה לא במאה אחוז בטוח אז אני פשוט רציתי שתסביר לי מה עניין במה שרשמת לי כי לא ממש הבנתי את זה. זה די סותר את המחשבה שחשבתי שכן מותר לי. בייחוד שאני לא רואה פה בעיה הלכתית כשאני זכאית לכמה ימים של מחלה בתור עובדת..אז תסביר לי בבקשה. עוד שאלה שרציתי לשאול, אני מקפידה בשלושת השבועות להקליט מראש את כל התוכניות במשך שלושה שבועות שאני לא רואה בכלל בתקופה זו מפאת האיסור של שמיעת מוסיקה ותוכניות של בידור וכ"ו , השאלה שלי היא האם מותר לי יהיה לאחר תשעה באב לצפות בתוכניות שהקלטתי מראש (שחלקם שודרו בשידור חי וחלקם ממש לא ופשוט שודרו בשלושת השבועות והועלו לשידור בתקופה זו ) ומובן שכל התקופה לא צפיתי בהם בכלל אפילו לא במקרה אלא בכלל לא אלא רק הקלטתי בלבד ולא נהניתי מהם בכלל , האם יהיה מותר לי לראות אותם לאחר תשעה באב? ועוד שאלה - אם קיבלתי על עצמי שלא לאכול בשר בכל שלושת השבועות ולא לשתות יין ולא לאכול מעדנים ותפנוקים למיניהם כמו:גלידה,פירות וכ"ו שגורמים לי לעונג מסויים ואני רוצה מבחירה להפחית בתענוגים בתקופה זו ,גם מבחינה גשמית ,אני אוכלת רק את מה שמחייה אותי אוכל בסיסי בעיקר קופסאות של טונה ודגים או מבושלים וכ"ו אבל בשר אני לא אוכלת , וכמו כן לא שאר מעדנים ופירות האם אני נוהגת נכון ? ואם החלטתי שמא´ באב ועד י´ באב אני לא חופפת ראש כלל האם זה יהיה מותר לי ? אפילו לא במים קרים? ובכלל מה הדין בנושא זה? אני הבנתי ששבוע שחל בו תשעה באב הוא יותר חמור מהשבועות הקודמים , אעפ"י שאני מחמירה על עצמי שלא להתענג בו שלא לצורך, למעט שאני מתקלחת כי מזיעים המון וזה קיץ אבל אני רוצה לשאול האם לגביי חפיפת ראש הדין שונה או שאני כן יכולה לחפוף את הראש בשלושת השבועות והשבוע שחל בו תשעה באב ? האם אני יכולה להחמיר על עצמי ולקבל על עצמי שלא לנהוג בעינוגים בתקופה זו כלל ? אשמח אם תוכל לענות לי על שאלותיי למחר בדיוק כמו בפעם הקודמת, שתענה לי בבקשה בפירוט על שאלותיי ותסביר לי יותר למה הכוונה .. תודה רבה מראש .עדי

תשובה

שלום וברכה

1. סעודה שלישית הנאכלת עד לשקיעת החמה היא הסעודה האחרונה לפני הצום. בסעודה זו מותר לאוכל את כל מה שרוצים (לא כפי שבכל השנים שבהם אסור לאכול בסעודה המפסקת יותר מתבשיל אחת).

2. את בגדי החול ואת חליצת המנעלים עושים בצאת הכוכבים עם צאת השבת.

3. עניין ההבדלה הבנת לאשורו.

4. מאחר ואבילות תשעה באב יחול רק ביום ראשון אין את כל ההלכות של שבוע שחל בו תשעה באב כי אין הכוונה לתאריך העברי של ט' אב. אלא ליום האבל של תשעה באב שהוא בשנה זו בעשירי לחודש שחל ביום ראשון.

5. בעניין המוזיקה יש כלל שמי שאינו מכוון ליהנות ואין לו ברירה אחרת כי הוא אמור להימצא במקום וכדו', אין לו כל איסור להיות במקום אף אם המוזיקה נכנסת לאזניו שלא ברצונו.

6. ההלכה אומרת שהחשש של ללכת בחמה ובצל היא רק מחוץ לעיר שיתכנו שם מזיקים ולא בתוך העיר במקום שגרים בו בני אדם שאין המזייקם מתקרבים.

7. העניין של בסתר זה בגלל חילול השם ודי שאדם אחד רואה בחורה דתית האוכלת בצום והוא לא יודע שאת חלשה וחולה וכבר יש חילול ה' גדול בדבר.

אם מדובר פה ברצון לצום ובפרט בקבלה שלך לצום בכל מחיר קבלה טובה מלב טהור תקחי חופשה על חשבון ימי החופשה שלך. 

8. מותר לצפות לאחר תשעה באב בכל מה שהקלטת במשך שלושת השבועות.

9. להלכה מותר לאכול בשר עד ראש חודש אב ולבני ספרד אף בראש חודש עצמו, אולם אם קיבלת על עצמך למעט בזה וזה לא גורם לך חולי או חולשה מותר לך להמשיך בזה ואת נוהגת בחסידות לפנים משורת הדין. אם כי אני לא הייתי ממליץ למעט בדברים בריאים, את צריכה לחזק את גופך, רק למעט בתענוגים ותפנוקים כפי האפשר וזה דברק ראוי להשתתף ולהרגיש את האבילות על חורבן בית מקדשינו.

השנה מותר לבנות ספרד להתרחץ ולהתקלח כרגיל עד לשבת של תעשה באב.

חפיפת הראש לשבת אין לוותר. חפיפה במשך ימות השבוע תקבלי על עצמך בלי נדר ואם לא יגרד לך הראש מידי והשיער לא ייהפך לשומני, לא תתקלחי.

אקווה שעניתי לך על הכל ואם חסר משהו תכתבי לי שוב.

בהערכה רבה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה