הלכות ומנהגים

תפילת שחרית ושאלות נוספות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1.מה טווח הזמן שצריך להיות ללא אוכל לפני התפילה (במנחה וערבית)? למשל אם אני יודעת שאני אתפלל ב5 וחצי, ממתי אסור לי לאכול? והאם ראוי לדחות את התפילה ככל האפשר אם התבלבלתי ואכלתי לפני התפילה או שלא הייתה ברירה? 2.האם מותר לי לצלם/להעתיק מתוך סידור/ לכתוב לעצמי בע"פ דברים שלמדתי בע"פ מתוך הסידורים לשימוש אישי? גם אם רשום שאסור בכללי? 3.אם אני לא בירושלים, צריך להתייחס לשושן פורים כאל יום חול? 4.בקרוב יש אזכרה לסבתא שלי, רציתי לדעת גם בשבעה וכנראה גם הפעם יגיד את הקדיש אח שלה, שטוען שהוא לא מאמין באלוקים. אבל הוא יודע את הקדיש בע"פ ובגלל הקרבה נותנים לו את הכבוד. לא יודעת אם הוא באמת לא מאמין (לא נראה לי), אבל הוא לא שומר למיטב ידיעתי. האם זה גורם צער לנשמה ועדיף שהוא לא יברך? ואם הוא בכל זאת מברך, כדאי לבקש מאדם אחר לומר קדיש גם כן? 5.יש בתי כנסת שלדעתי לא מתפללים בהם לכיוון ירושלים, בגלל שהספר תורה בכיוון שונה. זה בסדר? 6.בכל יום שלא אומרים בו תחנון האשכנזים צריכים לומר בברכת המזון ´שיר המעלות´ במקום על נהרות בבל? (גם כל הימים שמערב יום הכיפורים עד ראש חודש חשוון וכו´?) וזה כולל את מוצ"ש? 7.אם יש ספק אם הופרשה חלה, פשוט להוציא חתיכה מהלחם ולומר ´הרי זו חלה´, לעטוף ולזרוק מספיק? 8. אם אני באמצע תהילים ואבא חוזר הביתה האם אני צריכה להפסיק ולקום אליו? ולענות לו אם הוא שואל שאלות? (אני משתדלת שלא לדבר באמצע) כנ"ל באמצע תפילה שאני לא ב18, וגם במקרה שאחד ההורים מתקשר, האם אפשר לא לענות? 9. במנחה של שבת, חובה לומר ´ברכי נפשי´ ומתי צריך לומר עלינו לשבח? והאם נשים חייבות לומר פרקי אבות בתקופה שאומרים אותם במקום ברכי נפשי 10. האם ספרדי יכול לצאת בברכת המזון/ הבדלה/ קידוש וכדומה, של אשכנזי ולהפך? ואפשר לומר ´אני מכוונת לא לצאת´ ולברך לעצמי, ושזה לא יהיה לבטלה? תודה רבה רבה!

תשובה

שלום וברכה

מותר לאכול לפני מנחה וערבית. האיסור המוחלט של האכילה הוא רק לפני תפילת שחרית.

אסור לאכול סעודה של ממש מחצי שעה לפני הגעת זמן התפילה של מנחה ולפי רוב הפוסקים רק מעת זמן תפילת מנחה קטנה שהיא כשעתיים שלוש לאחר חצות. וכן לפני תפילת ערבית אולם סנדוויץ בעלמא אין כל איסור.

2. מותר.

3. יש להרבות קצת במשתה.

4. האמת שאם הוא אומר שהוא לא מאמין עדיף שלא יאמר זאת. אבל אל תכניסי את עצמך למחלוקות, עדיף שתבקשי מאדם אחר שיאמר גם קן קדיש.

5. אני מניח שכל בתי הכנסת מכוונים נכון. אם בכל זאת יש בית כנסת שלא מכוון נכון, אין לשנות מהציבור אבל יש לצדד את הפנים לכיוון הנכון.

6. כן.

7. כן.

8. בעת אמירת תהילים, לכתחילה יש לסיים את הפרק אולם אם אביך מדבר תגמרי את הפסוק ותדברי איתו.

9.  ראוי מאוד לומר את "ברכי נפשי". את עלינו לשבח נהגו לומר לפני "ברכי נפשי".

10. יוצאים ידי חובה. אם את יכולה לברך בעצמך, תברך.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה