חברה והשקפה

שמות+אמונה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני בת 27 חוזרת בתשובה כבר 3 שנים וחצי ויש לי 2 שאלות: 1. כאשר מדברים על חשיבות השם הפרטי של האדם, האם מתייחסים לשם הרשמי כפי שהוא רשום אולי בת.ז. או שלשם אליו עונה אותו אדם? שמי בתעודת הזהות היה שמה של סבתי ז"ל, בבית תמיד קראו לי בכינוי שהיה גם שלה (לא זהה לת.ז.) ובבי"ס תיכון מאחר והכינוי ואף השם עצמו לא נשמעו עבריים, שינתי אותו בהמלצת מורתי דאז גם בת.ז (הוספתי את השם העברי לשם הקיים) וגם הכינוי לשם עברי אע"פ שבבית משפחתי עדיין משתמשת בכינוי. אגב, לא התייעצתי עם רב לפני השינוי, מדובר באותן אותיות רק בסדר שונה.בקיצור יש לי 3 שמות כרגע: ת.ז לפני השינוי, כינוי, ת.ז אחרי השינוי.לאיזה מהם עליי להתייחס? 2. לאחרונה עולות שוב שאלות בנוגע לאמונה מה שמאוד מבלבל אותי ומחליש אותי. אני יודעת שאני צריכה לקרוא המון וללמוד המון על מנת להניח את דעתי בעניין ואני עושה זאת לאט לאט. בנתיים יש לי שאלה שמאוד מציקה לי כרגע והיא גורמת לי לעיתים להגיב באופן קיצוני ואפילו להרים ידיים ולוותר. שאלתי היא כזו (סליחה מראש אם היא נשמעת מעט ילדותית): מה הרעיון מאחורי בריאת העולם והאדם כמות שהוא? ז"א הקב"ה יכול היה ליצור עולם מושלם מלכתחילה ובני אדם מושלמים ללא כל רוע אך יצר אותו כך למרות זאת. למה?למה יצר אותנו מלכתחילה? התשובה לפיה רצה הקב"ה מלכתחילה ליצור עולם מושלם שנהרס בשל מעשיהם של בני האדם הראשוניים איננה מספקת אותי משום שאז נוצר רושם של אלוהים שאינו סלחן וזהו מאפיין אנושי ולא אלוהי.כמו שאני מבינה את זה כרגע וברור לי שזו חשיבה בסיסית ואינפנטילית אבל כרגע זה מרגיש כאילו אנחנו שחקנים בהצגה שאמורה לשעשע את הבמאי, להריע לו ולקבל את פקודותיו כמות שהן, מה שהופך את ה"במאי" ליישות רעה ואכזרית. מכאן הדחף הקיצוני שלי למרוד ולהרים ידיים ולא להיות חלק מההצגה הזו. תודה מראש על התשובות זיוה.

תשובה

לכבוד השואלת,

אתייחס לשאלותיך לפי הסדר:

1. לפי מה שהבנתי ממכתבך, השם שניתן לך מלידה היינו שמה של הסבתה, וא"כ זהו שם העיקרי שלך. בבית קראו לך בכינוי, וא"כ אין אותו שם נחשב אלא לכינוי. הוספת השם שעשית לא נעשה ע"פ רב, רק כהוספה בתעודת זהות שאין לזה שום משמעות הלכתית.

וא"כ השם העיקרי שלך הוא השם הראשון שקבלת, ואם אכן האותיות הם טובות א"כ לכאורה יש בשם הזה משמעות טובה. ואם הדבר כך, אינו מומלץ להחליף לשם אחר אא"כ ישנם בעיות חמורות שמופיעות, ואחרי ההתיעצות עם רב נראה שיתכן שזה קשור לשם.

2. שאלה טובה מאד שאלת, היא איננה ילדותית, וטוב הדבר שאינך מתביישת לשאול בכדי לברר לעצמך את האמת.

עיקר שאלתך היא: "מה הרעיון מאחורי בריאת העולם והאדם כמות שהוא?"

הנה התשובה לשאלה זו מובא בספר "דעת תבונות" לרבי משה חיים לוצאטו ז"ל בתחילת הספר (סעיפים א-כח). ואני ארשום לך כאן בקיצור כמה ענינים היוצאים מדבריו.

ואקוה שמכיון שתביני את דבריו, ממילא יתבטלו ממך שאר שאלותיך וגם הרוגז על התשובות המוטעות.

   ~~~

מקובל אצלינו שהטעם בבריאת העולם הוא משום שהקב"ה רוצה לתת את הטובה הכי גדולה לברואים שהוא ברא, וזה לא שייך אלא אם כן הברואים יקבלו את ההטבה הזאת ע"י עבודתם, כלומר, שיעשו משהו בשביל זה. כי אם יקבלו את כל הטובה הזו והם לא עבדו כלום כדי לקבל את זה, אלא הם כמו העניים והמסכנים שעומדים בפתח ואומרים בבקשה רחם עלינו ותן לנו משהו, אז אפילו אם יקבלו את המשהו, אחרי הכל הם ירגישו כמו "רחמנות" וכמו מסכנים.

ורצה הקב"ה שגם את ה"מסכנות" הזו הברואים לא ירגישו, ולכן ברא מקום כזה שנקרא "עולם" - מלשון "העלם" - מקום כזה שלא רואים אותו בבירור ואי אפשר להוכיח בשום אופן חותך לאף אחד שהקב"ה נמצא. ואומר לנו הקב"ה כביכול: "אני מבקש מכם שתגיעו לעולם הזה אשר נראה במבט ראשון כאלו שאני לא נמצא שם, ודוקא שם אתם תגלו לכל באי עולם שאני כן נמצא - וזהו ע"י שתשמרו את מה שאני מבקש מכם שתשמרו (התורה), ותתחזקו באמונתכם שאני משגיח ומנהל את הכל גם שמה, וע"י שתעשו את רצוני זה - לגלות את מציאותי בתוך עולם שבו כבודי נסתר - עי"ז אתם ראויים לקבל שכר על עבודתכם זו."

ואז כאשר יקבלו הברואים את השכר על עבודתם (שבאמת הקב"ה היה חפץ לתת להם מלכתחילה) ירוויחו הברואים בצדק את השכר המגיע להם - לפי שהיה להם בחירה, לעשות או לא לעשות - ועל ידי שבחרו לעשות רצון השם, "מגיע להם" שכר ממנו יתברך. ואז באותו שכר שיקבלו, כבר לא ירגישו מסכנות; ונמצא שע"י בריאת העולם הזה וירידת הנשמות לתוכו לתקופה קצרה נשלמת רצון השם שהוא: לתת לברואים השכר והטובה הכי מושלמת שיכול להיות.

  ~~~

ואם כן התשובה לשאלתך היא: שאם הקב"ה היה בורא עולם וברואים שהם כבר מושלמים, אז לא היה שום תועלת לעולם הזה; כי הרי גם לפני ירידת הנשמה לעולם הזה, היתה כבר הנשמה למעלה בגן עדן במצבה המושלמת, ונהנית שמה מן השלמות שהקב"ה ברא אותה בה. רק שאז היתה עדיין הנשמה בחסרון גדול, דהיינו, שבכל הטוב וההנאה שהנשמה קבלה עדיין חסר לה בזה שהיא חשה בהרגשת מסכנות ובושה. וכל התפקיד של העולם הזה הוא להסיר את הרגשת המסכנות הזו, ע"י שהקב"ה ברא מקום ש"מאפשר" לנשמות "לתת לו" כביכול. וזה דוקא ע"י שיש עולם שיש בו הסתר פני השם וממילא יש בו חסרונות, וכשהנשמות מגיעות לעולם הזה, ועובדים את השם בגילוי כבודו שנסתר בעולם הזה, אז הם "נותנים" משהו כביכול להקב"ה ולא רק מקבלים ממנו. ולכן מוכרח שהעולם הזה יהיה מקום של כיסוי והסתר ובעל חסרונות, כדי שהנשמות יבואו וע"י גילוי כבוד השם ומילוי תפקידם, הם בכוח עבודתם ישלימו את מצב העולם הזה להיות מושלם כמו מצב עולם הבא.

וממילא מובן מכל זה, שכל הרעיונות שהזכרת אודות דורות הראשונים מקולקלים, ואודות אלוקים שאינו סלחן, ואודות שחקנים לבמאי אכזרי, אינן רעיונות מן היהדות אלא כנראה שהושפעו מן שאר הדתות או אמונות פסולות. ובעצם רעיונות פסולות אלו הן מנוגדות לכל אמונת היהדות שמלמדת בעקרונות שלה שהקב"ה כן סלחן ורחמן ורצונו יתברך רק להטיב לנבראים, וכמו שכתבת; ואם כן טוב הדבר שכעסת על הסברים כאלו, כי זה מראה את גודל זיקת נשמתך למציאות האמיתית.

בברכה,

רב נחום







 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה