כיצד לתקן עוון לשון הרע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. פניתי אליכם הרבה פעמים וממש עזרתם לי ברגעים הכי קשים אני שוב ממש מודה לכם על הכל הפעם אני רוצה לשאול שאלה לגבי לשון הרע... לצערי הרב ממש בטעות דיברתי לשון הרע על מישהו ובזמן שדיברתי שמתי לב אז השתדלתי פשוט להפסיק את השיחה... אני רוצה לתקן את זה ואני לא יודע איך... מה לעשות? ללכת לאנשים שדיברתי עליהם להגיד להם ולבקש סליחה או שיש תיקונים מסויימים? מצפה לתשובתכם ומודה לכם מראש ג´וליאן

תשובה

שלום וברכה,

אם השומעים האמינו לדבריך, עליך לבקש מחילה מהאנשים שדיברת עליהם לשון הרע. ואם אותם אנשים לא יודעים מכך, לא כדאי שתגלה להם שדיברת עליהם לשון הרע, כי הם יצטערו מכך. אלא, תיגש אליהם ותבקש מהם מחילה בצורה כללית, מבלי לפרט. (חזון עובדיה ימים נוראים עמ' רמד ד"ה אם).

בכל מקרה [גם אם השומעים לא האמינו לדבריך שאינך צריך לבקש מחילה], תתחרט על מעשיך, וגם תתוודה לפני האלוקים על העוון, ותקבל על עצמך שלא לחזור לחטא זה לעולם.

כמו כן, לכפרת עוון לשון הרע יש להרבות בלימוד תורה. כמבואר בתלמוד (ערכין טו,ב): "אמר רבי חמא בר' חנינא: מה תקנתו של מספרי לשון הרע? אם תלמיד חכם הוא יעסוק בתורה... ואם עם הארץ הוא ישפיל דעתו [ענווה]". לכן "תקבע עיתים לתורה", כלומר, תלך קבוע לשיעור תורה. ואם כבר אתה הולך לשיעור תורה, אז תוסיף עוד בלימוד התורה.

"וסר עוונך וחטאתך תכופר"

בברכה,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה