למה קיימות בעיות שיניים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום רב, לאחרונה התברר לי שאאלץ לעקור 4 שיני בינה, זאת לאחר שעקרתי לפני כמה שנים 4 שיניים נוספות כדי ליישר שיניים בעזרת גשר. התעוררה אצלי שאלה, מדוע ה´ יצמיח לנו שיניים באמצע החיים, או בתקופה חשובה כמו שנות העשרים שלנו, רק כדי שנצטרך לעקור אותן? נכון, יש כאלה שלא עוקרים, אבל הרוב המוחלט, ובכללם אנוכי, נאלצים לסבול. מדוע ה´ מצמיח בפיותינו שיניים לא מועילות רק כדי שנאלץ לעוקרן? בנוסף, מדוע ה´ שם בפיותינו שיניים עקומות? ואם נטען שזה כיוון שאנו לא שומרים על השיניים וגורמים לתזוזתן מכל מיני סיבות, הרי שאני יודעת שאצלי מדובר בגנטיקה ככל הנראה, ומה שההורים שלי עשו לשיניים שלהם לא אמור להשפיע על הגנים שלי (לא עובר בתורשה). בברכה ובתודה.

תשובה

שלום,

אנחנו חיים בעולם שלאחר חטאו של אדם הראשון, ומבואר במקרא ובחז"ל כי לאחר החטא הבריאה התחילה בתהליך של התנוונות שרק מחמיר ככל שעוברות השנים. מסיבה זאת אנו מוצאים כל מיני פגמים גנטיים, ומציאות של ריקבון והתנוונות בבריאה. כמו"כ יש את העניין של העוונות, שהרי אנו מאמינים בהשגחה פרטית ולכך שלסבל וייסורים יש משמעות, ולכן, אם אדם פלוני סובל מפגם או צער מסוים (שאמנם עצם קיומו בעולם ברור לאור חטאו של אדם הראשון ותהליך ניוון הבריאה) באופן ספציפי, הרי שהוא צריך להאמין כי הכל מאת ה' יתברך, וגם אם הוא לא תמיד מבין את הסיבה, הוא צריך לחשוב כי אולי יש בכך סוג של יסורים הבאים למרק את עוונותיו, או מבחן באמונה (=כמו שעבר איוב), או סוג של תיקון מסוים.

והלוואי שנזכה כבר לגאולה השלימה ולתיקון חטאו של אדם הראשון, והבריאה תחזור לקדמותה, תקופה הנקייה מסבל ומיסורים, וכבר ניבא ישעיהו ע"ה (כה, ח): "ובלע ה' המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים".

בברכה,
ערן בן ישי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה