מעמד המפץ הגדול

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אני רואה כמה פעמים בהרצאותיכם על תורה ומדע של כל מיני רבנים, ובמאמרים שלכם, שאתם מסכימים עם תאורית המפץ הגדול ולדבריכם היא תואמת עם מה שכתוב בקבלה על היווצרות היקום. איך יכול להיות, הרי כל התאוריה הזו היא רק השערות, אין למדע הוכחות איך נוצר היקום. אני למדתי את התאוריה וחוקר אותה, כל המדענים שהעלו הסברים כאלה ואחרים בתאורית המפץ הגדול - הם בעצמם אומרים שכל דבריהם הם רק השערות והערכות שפעם היה כך וכך. לדוגמה אין למדע הוכחה איך נוצרו הכוכבים הראשונים? מאפה איינשטיין ידע שהייתה אנרגיה בתחילת היקום? מאפה איינשטיין יודע שאנרגיה יכולה להיהפך לחומר? מה מקור הקרינה הקוסמית ביקום? איך עולם מסודר יכול להיווצר מפיצוץ? על כל אלה ועוד המדע לא יודע לענות. שאלתי אותם, קראתי מחקרים, ואף אחד מהמדענים לא מצליח לענות על שאלות אלו, ואף אחד לא טוען שיש לו הוכחה איך נוצר באמת היקום. אז איך אתם הרבנים מסכימים עם המפץ הגדול שהיא טיפשית וחסרת היגיון?

תשובה

שלום,

במשך כ-2000 שנה שלטה בכיפה התפיסה האריסטוטלית הגורסת כי לא היה התחלה ליקום, אלא הכל היה בערך כמו היום תמיד, וזוהי תיאורית ה'קדמות' שבטח שמעת עליה. ואילו כיום, המדע מסכים עם רבות מהטענות של היהדות: הזמן/מרחב/חומר נבראו מן האפס. וזוהי ממש טענת בריאה. כמו"כ הם מסכימים עם הטענה המקובלת בחז"ל בדבר התפשטות היקום [=בשעה שברא הקב"ה את העולם הוא היה מתפשט והולך וכו' (מסכת חגיגה, דף י"ב)]. המצו"ב:<> ואמנם, בוודאי כי אין תיאורית ה'המפץ הגדול' מושלמת, וזאת מהסיבה הפשוטה שהם מחפשים לבאר את עניין הבריאה אך ורק על בסיס תפיסת עולם נטורליסטית, וברגע שהם יכניסו למשוואה את ה'מתכנן התבוני' (=אלוהים), הם יקבלו תשובה ריאלית והיגיונית להרבה משאלותיהם שנשארו תלויות ועומדות ללא מענה.

עוד חשוב לציין כי אין אנו מקבלים את כל אשר נטען בשם התיאוריה עצמה. לדוגמה, אין לנו ספק כי ההתפשטות לא החלה לפני מיליארדי שנים, אלא קבלה בידינו שגיל היקום הוא צעיר (=פחות מ-6000 שנים), וביאור העניין הוא שתהליכי ההתפשטות אירעו בצורה זריזה ביותר בשעת הבריאה.

בברכה,
ערן בן ישי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה