תורה שבע"פ מן השמיים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

עפ"י האמונה התורה שבע"פ ניתנה בע"ם מן השמיים ולא הועלתה עלהכתב עד שרבי יהודה הנשיא העלה אותה על כתב מחשש שתשכח. עד אז היא עברה מדור דור בע"פ(למיטב ידיעתי ע"י שינון). שאלתי היא, מדוע אם כן המשנה אינה נכתבה בצורה של קובץ שמפרט את פרטי המצוות כפי שהםן רשמות בתורה שבכתב אלא היא נכתבה כמעין דרשה של חכמים בנוסף, למחלוקות. כלומרף אם היא ניתנה משמיים בע"פ מדוע חכמים אומרים א´ ותנא אחר אומר ב´. למה היא לא נכתבה כפשוטה כפי שהועברה מדור לדור אל כדרשה של תנאים שחיו אלפי שנים אחרי מתן תורה. כך למשל איני מבין את העניין שאומרים שחכמים למדו על ל"ט מלאכות אסורות בשבת מתוך סמיכות פרשיות וכו´- אם זה כבר ניתן מפי הקב"ה בהר זיני- מדוע היה עליהם ללמוד זאת ולהסיק מסקנות בעצמם? אם בילבלתי או לא דייקתי במשהו אודה לתיקון.

תשובה

 
בס"ד
שלום וברכה,
התורה שבעל פה לא נמסרה כמו התורה שבכתב, כמו פסוקים ששיננו בעל פה. אלא משה רבינו הסביר לבני ישראל בעל פה מהן תפילין והראה להם כיצד שוחטים וכיצד כותבים מזוזה וכו', והתלמידים המשיכו להעביר לתלמידים הבאים אחריהם בשפתם ובלשונם שבכל דור כיצד לקיים את המצוות שבספר התורה הלכה למעשה.
לשון המשנה מוכיח לך שהתורה שבעל פה כבר היתה ידועה ומוכרת בעם ישראל, כי אם כבר מתעדים את המחלוקות, משמע שאת העיקרים והמסורת שבעל פה הכל הכירו.
סמיכות פרשיות ודרשות חז"ל לא נועדו ללמוד את ההלכות יש מאין, אלא להביא להם ביסוס מתוך ספר התורה. כאשר חז"ל שואלים מאילו פסוקים נרמז מהם ארבעת המינים, אתה יכול להיות סמוך ובטוח שבכל שנה ושנה הם ורבותיהם היו מחזיקים את האתרוג.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה