קריאת שמע על המיטה בעמידה
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
כתוב בגמרא בברכות (י, ב) שדעת בית שמאי שבערב אדם יטה ויקרא ורשי כתב דרך שכיבה ורמבם כתב בהסיבה. 1. מה נקבע להלכה? 2.כתוב שאסור בערבית בקריאת שמע לשבת אם עמד קודם לכן ולמה זה ככה והרי דעת בית שמאי זה להטות ויש הבדל בלשבת מבלי להטות ללהטות לא?
תשובה
שלום וברכה,
אין מחלוקת בין הרמב"ם ורש"י, שניהם מבארים ש"יטו" זה בדרך שכיבה והיסבה.
1. הלכה כבית הלל שאפשר לקרוא קריאת שמע בכל צורה: בעמידה, בישיבה, בשכיבה על הצד, וכו'. (שולחן ערוך, סימן סג סעיף א).
2. כיוון שישיבה דומה להטייה, לכן המחליף מעמדת עמידה לעמדת ישיבה מראה שרוצה לעשות כבית שמאי, לכן זה אסור.
בברכה,
מנשה בן פורת
אין מחלוקת בין הרמב"ם ורש"י, שניהם מבארים ש"יטו" זה בדרך שכיבה והיסבה.
1. הלכה כבית הלל שאפשר לקרוא קריאת שמע בכל צורה: בעמידה, בישיבה, בשכיבה על הצד, וכו'. (שולחן ערוך, סימן סג סעיף א).
2. כיוון שישיבה דומה להטייה, לכן המחליף מעמדת עמידה לעמדת ישיבה מראה שרוצה לעשות כבית שמאי, לכן זה אסור.
בברכה,
מנשה בן פורת
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il