איך מתיישבת אחדות השם עם בחירה חופשית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד 
אא

שאלה

שלום, אינני מצליח להבין כיצד ייתכן שגם יש אחדות השם - כלומר אין עוד מלבדו. ומצד שני יש לנו יכולת בחירה בין טוב לרע. אם יש לנו יכולת בחירה אמיתית, כלומר לא הקדוש ברוך הוא מכתיב לנו את הבחירה, אזי אנחנו לכאורה ישות עצמאית חיצונית להשם, חלילה - לכאורה, מעין כוח עצמאי נוסף שקיים במציאות מלבד השם. ואם זה לא נכון, כלומר אין עוד מלבדו, והבחירה שלנו היא בעצם בחירה שלו, אז בעצם אין לנו בחירה, כי השם הוא זה שבוחר. ואם כך, אז מה הטעם בכל הבריאה, אם אנחנו כמו רובוטים שבוחרים בטוב או ברע על פי מה שהשם קובע לנו, ולא על פי בחירתנו העצמאית. איך מיישבים את הסתירה?

תשובה

שלום וברכה

אמת שהבחירה היא חידוש גדול ונפלא בבריאה, ועל כך נאמר נעשה אדם בצלמינו כדמותינו וכפירוש הראשונים שהכוונה היא שהאדם יהי בעל בחירה כמו הבורא אבל אנחנו משולים לכלב הקשור בשלשלת שבעליו מרשה לו ללכת אנה ואנה אבל בתוך המגבלות של החבל. זאת אומרת הקב"ה נתן לנו כמה וכמה דרכים שנוכל ללכת בהם ברוחניות אבל גם בזאת אנו מוגבלים לפי רצונו של ה'. ה' רוצה שנוכל לעשות חטאים ומצוות אבל לא את כל החטאים נוכל לעשות ולא את כל המצוות. יש דברים שאנו מוגבלים בהם והכל כפי רצונו יתברך שמו.

בברכה,

בנימין שמואלי


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים