בנ"א מאבד את זכויותו אם מדבר לשון הרע?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי כמה שאלות: האם יתכן שבן אדם מאבד באמת את כל זכויותיו שהוא מדבר לשון הרע על השני??? ואם מישהו כל חייו הרויח זכויות ודיבר לשון הרע קצת לפני מותו הוא עולה לגן עדן בלי זכויות??? האם הקב"ה מקבל בשמיים לפי מצבו הרוחני של הבן אדם יש כאלו שאומרים שאם לדוגמא אני הולכת עם חצאית קצרה אני מקבלת על כך עונש...אבל יכול להיות שהחצאית באורך הזה היא בשביל אחת מסוימת נקראית צנועה לעומת מה שהיא הולכת תמיד ולחברתה זה יכול להיות קצר מהרגיל...לפי זה אחת אמורה לקבל עונש ואחת שכר... אז מחשבים את הבן אדם לפי מצבו או שכולם שווים??? עוד שאלה אחרונה... איך אמורים לדעת מה הדרך הנכונה בחיים??? הרי יש כל כך הרבה דרכים האם על כולם מקבלים שכר??? לדוגמא מבחינתי הדרך של הנטורי קרתא ואנשי מאה שערים היא הכי גרועה שיש והם בטוחים שהם מקבלים שכר עצום על כל מעשה שלהם ושמה שאני עושה זה הדבר שראוי לקבל עליו עונש???? אז מי באמת מקבל שכר???מי באמת הוא בדרך הנכונה [באופן כללי לכל הסוגים והגוונים לא רק בדוגמא].. מי היהודי האמיתי??? תודה רבה..

תשובה

שלום וברכה

הדברים אמורים רק על מי שהרבה לדבר לשון הרע במזיד ולא שב בתשובה ולא על מי שנכשל פעם אחת בלשון הרע או מי ששב בתשובה.

2. יש אמת בדברים שהקב"ה דן את כל אחד לפי מצבו ולמשל מי שנולדה בבית רחוק מאוד מערכי הצניעות והיא התחיל להתחזק ומבקום מכנסי מיני היא לובשת חצאיות עד טיפה מעל הברך היא בוודאי נחשבת כמי שמתקדמת ברוחניות ותקבל שכר טוב על דרכה הטובה. לעומת זאת בחורה שנולדה בבית חרדי/דתי שמחנך כראוי לערכי הצניעות והיא מקצרת את החצאית אף שהיא הולכת עם חצאית טיפה מתחת לברך אבל החצאית אינה ארוכה מספיק וכאשר היא יושבת הברך מתגלה היא תיענש על כך מאחר והיא יורדת בצניעותה.

אבל ברור שלא לעולם חוסן - הבחורה המתחזקת לא יכולה להישאר לנצח בלבוש זה וגם היא חייבת להמשיך ולהתחזק ולהגיע לצניעות מוחלטת.

העיקר הוא האם האדם מתעלה עוד ועוד ואז הוא מקבל שכר על כל פסיעה ופסיעה בהתחזקות אף שהוא עדיין לא הגיע לפיסגה הנדרשת ולעומת זאת מי שיורדת ברוחניות אף שעדיין לא הגיעה לדברים חמורי היא כבר נענש על כל ירידה וירדיה.

3. אכן קשה מאוד לאדם לברור לו דרך נכונה בעבודת ה' יש להתפלל רבות לבורא עולם שינחה אותו בדרך האמת וכאשר האדם מרבה בתפילה על כך הקב"ה מאיר את עיניו והוא מוצא את הדרך הנכונה.

הבדיקה לוודא שהאדם לא נמצא במקום פסול היא על ידי הקפדה יתריה על כל הנאמר בהלכה ללא ויתור על קוצו של יו"ד. כל דרך שמוכנה לוותר על סעיף אחד בשולחן ערוך מכל סיבה שלא תהיה היא פסולה לחלוטין.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה