הלכות ומנהגים

האם מותר לגבר לעזור לבחורה עיוורת לחצות את הכביש?

  • י"ד אדר א' התשפ"ב
אא

שאלה

שלום,

1. היום דיברתי בטלפון עם חבר, ובחורה עיוורת עם מקל נחייה שמעה שאני מדבר וביקשה עזרה לחצות את הכביש. בהתחלה התלבטתי אם להחזיק לה את היד בשביל לכוון אותה או לא אבל בסוף החזקתי רק בשביל להדריך אותה איך ללכת ואמרתי לה מתי אפשר לעבור מתי לא, איפה יש מדרגה וככה עד הצד השני וזה היה פחות מחצי דקה. האם פעלתי נכון? (לגבי זה שהחזקתי את היד בשביל ללוות אותה)

2. האם מותר לאשכנזים להתפלל 18 לפני קריאת שמע של ערבית? בהנחה שהגעתי באיחור ופספסתי את קריאת שמע. התפללתי 18, ואז קריאת שמע ואז המשכתי עם הציבור. פעלתי נכון? מותר להגיד קריאת שמע גם אחרי התפילה?

תודה

תשובה

שלום רב,

1. אם לא הייתה אישה באזור כדי לסייע לה לחצות את הכביש, לכתחילה היה עליך להשתדל לאחוז בשרוול שלה (ראה שו"ת באר משה חלק ד' סימן קיח, ומעין אומר חלק י"ב פרק ב סימן יד שאלה ב).

2. אם אתה משער שתוכל להספיק להגיע לשמונה עשרה ביחד עם הציבור תתפלל בסדר הרגיל. ואם לא, תתפלל שמונה עשרה עם הציבור, ואחר כך תקרא קריאת שמע וברכותיה. וזהו דווקא כשאתה משער שלא תוכל להשיג אח"כ מניין להתפלל עמהם, שאם לא כן אין לך לבטל מצוות סמיכת גאולה לתפילה (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן רלו סעיף ג ומשנה ברורה שם).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירת נגיעהתפילת ערבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה