הלכות ומנהגים

האם אפשר להדליק בכוסות של זכוכית בחנוכייה של כסף?

  • י"ד כסלו התשפ"ב
אא

שאלה

זכורני שישנם המפקפקים בנושא של כוסיות הזכוכית לשימוש לנר חנוכה משתי סיבות שזכורים לי כעת. יתכן שיש עוד שאינני זוכר כרגע.
השאלה הראשונה היא האם זה נחשב כלי כיוון שהרי זה לא עומד בכוחות עצמו ללא החנוכייה מחמת חוד הרגלית והשאלה השנייה שמעוררים היא שאם מכניסים את הכוסית מזכוכית לתוך החנוכייה מכסף הרי שמורידים מדרגת כסף לדרגת זכוכית. ולכן לשיטתם יש להדליק בתוך החנוכייה עצמה ללא כוסיות.
רציתי לדעת האם אכן הלכה למעשה חוששים לכך? מה הייתה דעת החזו"א?

תשובה

שלום רב,

באמת יש שכתבו שמי שמדליק בכוסות זכוכית בחנוכייה של כסף, דינו כמדליק בחנוכייה של זכוכית (שו"ת תשובות והנהגות חלק ה' סימן רכג אות א, ושו"ת דברי דוד חלק א' סימן מד), והרוצה לקיים ההידור להדליק בחנוכייה של כסף במילואו, ידליק גם כן בכוסיות מכסף, ושכרו כפול ומכופל (תשובות והנהגות שם. אלא שהוסיף שזהו דווקא כאשר יש לו פתילות שהאש בוערת כל הזמן בראש הפתילה, אבל המדליק בפתילות צפות שיורדות לעומק הכוסית במשך ההדלקה, ייתכן שעדיף זכוכית שהאור נראה דרכן עד גמר ההדלקה).

אולם למעשה מנהג העולם להדליק בכוסות של זכוכית בחנוכייה של כסף, וכתב בשו"ת שבט הלוי חלק ח' (סימן קנז) שאם העיקר שאין דין כלי מעכב, והעיקר שיהיו נרות דולקים, ואין הכלי בכלל המצווה וצורת המנורה רק הכשר ונוי, מה שנראה שכן הוא סתימת הפוסקים, קרוב לומר שזכוכית הזה בטל לעיקר החנוכייה שהיא כסף, ונחשב שהדליק בחנוכייה של כסף.

גם בספר הליכות שלמה על המועדים (תשרי-אדר פרק טו הערה 17) הביאו בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל שמעלתן כמעלת כלי כסף, כי הואיל ואינם עשויין לעמוד בפני עצמן אלא בתוך החנוכייה, בטלים לעניין זה לגבי החנוכייה. וכ"כ בשו"ת שבט הקהתי חלק ג' (סימן רא אות ד) להוכיח מהמשנה במסכת כלים (פרק יג משנה ו) שכוסות הזכוכית בטלים לגבי החנוכייה, וממילא נחשב שהדליק בחנוכייה של כסף ממש, וכתב על דבריו הרב חיים קניבסקי שליט"א: דברי טעם (גם אני אודך ענייני חנוכה אות כב).

וכן דעת האור לציון חלק ד' (פרק מד סעיף ז) שאף שהדליק בכוסות זכוכית, נחשב שהדליק בהידור של חנוכיית כסף, כיוון שעיקר החנוכייה היא של כסף וכו'. ואדרבה, עדיף ליתן כלי זכוכית מאשר כלי מתכת, משום שאז ניכר ונראה השמן, וזה מהודר יותר. וכן ראה בשו"ת מקור נאמן חלק א' (סימן תקמז) שכאשר מדליקים בחנוכייה של כסף עדיף שהכוסות תהיינה מזכוכית שייראה מתוכן השמן וידע אם יש בו כשיעור ושלא נשפך.

עד כמה שידוע מרן החזון איש זצ"ל לא גילה דעתו בנדון.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נרות חנוכהחנוכייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה