איך אפשר לדעת שלא התערבה יד אנושית בתורה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ה´ כתב את התורה,אבל איך אני יכול לדעת ששום יד אנושית לא שינתה את הכתוב ?

תשובה

 
בס"ד
שלום וברכה,
ברגע שאנו מבינים שיש בורא לעולם, ודבר לא נסתר ממנו, אז אנו גם יכולים להיות בטוחים שהוא שומר על תורתו ונותן לבני האדם בכל דור את האפשרות לקיים את רצונו. אנו לא מאמינים שבני אדם מסוגלים "לרמות" את מי שאמר והיה עולם, ובניגוד לכוונתו - ליצור את התורה ולשנותה נגד מאמר הפסוק (דברים יג, א): "את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אתו תשמרו לעשות לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו".
כמו כן, הקב"ה מצווה עלינו בתורה לשמוע לחכמים שבכל דור, כאשר משה רבינו מינה בציווי השם את הסנהדרין הראשונה. ראה פרשת יתרו. ופסוקים כגון: "ועשית ככל אשר יורוך... על פי התורה אשר יורוך... והשופט אשר יהיה בימים ההם" וכו'. פסוקים רבים מדברים בעניין זה של חובת עם ישראל לשמוע לחכמיו שבכל דור ודור ולנהוג כתקנתם.
* * *
כמו כן, הבורא הבטיח במפורש בתורתו שהוא ישמור עליה, ושהיא לא תישכח לעולם. כך אמר הנביא בשם ה' (ישעיהו נט): "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך, לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך, אמר ה', מעתה ועד עולם"!
(ויקרא כו,מד): "ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם - לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלקיהם".
"כה אמר ה', נותן שמש לאור יומם, חוקות ירח וכוכבים לאור לילה, רוגע הים ויהמו גליו, ה' צבאות שמו, אם ימושו החוקים האלה מלפני נאום ה' גם זרע ישראל ישבתו מהיות גוי לפני כל הימים" (ירמיהו לא,לד-לו).
* * *
בנוסף לכך, שאנו יודעים כי אף איש לא נוקף אצבע למטה לפני שמכריזים (מתירים לו) כך מלמעלה, אנו גם יודעים האלוקים נמצא בכל מקום ובכל זמן והוא שולט על המציאות ומכוון את ההיסטוריה. כיצד יסבור אדם כי במקרה שרד העם היהודי הקטן והמפוזר 2000 שנות גלות של רדיפות וצוררים כאשר אימפריות ענקיות כמו יוון, רומא ופרס נעלמו לחלוטין? האם נחשוב כי במקרה חזרו היהודים אחרי 2000 שנות גלות מכל מקום בעולם עם אותה תורה ואותן מצוות בדיוק, וזאת כאשר כל עם ניסה לרדוף אותם, לשרוף ולהעלים את התורה ולאסור על המצוות? ברור לנו איפוא, שהאלוקים שומר באופן אישי על העם היהודי והתורה היהודית לאורך ההיסטוריה. אז אם הוא אמר לשמוע לחכמים שבכל דור, אז אנו יודעים שהוא באופן אישי נמצא עם אותם חכמים ומשפיע עליהם מחוכמתו ולא נותן להם לטעות או להטעות את העם חלילה בהבנת התורה. האלוקים בכבודו ובעצמו שומר על התורה שהיא לא תשכח.
כך גם ההיסטוריה מוכיחה אחרי אלפי שנות גלות, שהרי העם היהודי היה מפוזר בגלות במשך 2000 שנה בכל מקום בעולם, מרוסיה וגרמניה ועד פרס ותימן. ולא רק מפוזר, אלא גם נרדף. הגויים תמיד אסרו על היהודים ללמוד את התורה ולקיים את המצוות. האנטישמים היו שורפים ספרי תורה ברחובות ורוצחים את מי שהיה לומד תורה! ואף על פי כן, כאשר חזר העם היהודי לארץ ישראל, חזרו כולם עם אותה תורה בדיוק. אחרי 2000 שנות גלות של רדיפות חזר העם היהודי לארצו מכל מקום בעולם עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה מזוזה, אותה שמירת שבת, אותן הלכות ואותם ספרים.
אז אנחנו יודעים בודאות שהתורה לא השתנתה מדור לדור והרבנים מעבירים אותה בדיוק מדהים. אז או שהמנגנון התורני הוא חזק כל כך, שאפילו תחת גלות של רדיפות ואנטישמיות נוראה היא נשמרה ללא שינוי, או שהאלוקים שומר על התורה היהודית כך שלא תשתנה אפילו מעט. מכל מקום ברור שהתורה לא השתנתה והרבנים מעבירים אותה בדיוק כפי שהיא ניתנה לנו מסיני.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה