אסרטיביות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי שוב שאלה בעיניין אסרטיביות, אולי 2 בעצם. אני מתנצלת שלפעמים אני שואלת שאלות לא חכמות במיוחד, אבל ישנם דברים באמת פשוטים שאני לא יודעת מה לעשות, ואני רוצה בסך הכל למלא את רצון הקב"ה (גדלתי כבת יחידה והמצב בבית לא היה טוב). ובכן, ככה: 1) באחת ההרצאות של כבוד הרב פנגר, נאמר פעם שאדם שסובל מרחמנות יתר, צריך לתרגל את מידת האכזריות לזמן מה, ואז יגיע לנקודת האיזון. אם אני סבורה שאני רחמנית מדי, האם זה אומר שעליי לנסות לתרגל את מידת האכזריות אם כן, איך לעשות זאת בלי לעבור עבירה אם לא, איך אני יכולה לדעת מה הדבר הנכון לעשותמתי להגיד לא ואיך מתי להשתדל למען האחר נגד רצוני, ומתי לכבד את רצוני 2) מיקרה שמייסר אותי. השכנים שלי מתאכזרים אליי באמצעות הכלב שלהם. יש לי 3 כלבים (ועוד אחד שמחפש בית). 3 בתוך הבית ואני מוציאה אותם רק עם רצועה, כי יש אנשים שמפחדים מכלבים. מאז שהשכנים החליטו להשאיר את הכלב בחוץ היחסים שלנו הדרדרו מאוד, מפני שאני תלויה בהם כדי להוציא את הכלב שלי, (הכלב שלהם תקף את אחד מהכבלים שלי כמה פעמים). לעיתים אני מוציאה את הכלב 2 דקות רק כדי שלא יברח לו בבית, אבל לא יכולה לעשות לו טיול נורמלי, כי מאוחר בלילה ואני לא רוצה להעיר אותם שישמרו עליי, אני גם מפחדת כי אם נותקף, החבל של הכלב עלול להסתבך לי בין הרגליים (כך קרה פעם) וזה מסוכן לי. ובכן, אני די כועסת על כך, פעמים רבות ביקשתי התחשבות, אך זה לא קורה, היות ואני מנסה לעבוד על מידת הכעס, אני נמנעת מלהתלונן כשאני עצבנית, כדי לא לכעוס.(יש לציין כי הם לא אנשים רעים, פשוט לא מתחשבים) (סליחה מכתב ארוך) ובכן, היום בלילה היה להם בריתה, והם הזמינו אותי. הסברתי להם כי אני לומדת ואוכל להגיע רק אחרי 9 וחצי בלילה (האירוע התחיל ב 7). הם אמרו שלא נורא. אחרי שסיימתי ללמוד, התלבטתי אם ללכת כאשר ממילא אני כועסת עליהם, ולשבת שם עם רגשי טינה, או לא ללכת כלל. חברה יעצה לי לא ללכת כלל, השכנים אמרו לי לבוא כדי לעשות כבוד. אמא אמרה לי לא ללכת כי כבר עלו לי מספיק על הראש. בסוף לא הלכתי ואני מלאת רגשי אשמה, אך אם הייתי הולכת הייתי מרגישה גם כן רע. (מובן שאתן להם מתנה מחר, זה לא קשור). האם יש נוסחה לעשות את ההחלטה הנכונה האם זה נכון שכל לילה לפני השינה אני צריכה למחול לכל מי שפגע בי, גם אם לא מתוך הלב, לפחות בפה בקיצור, אני יודעת שאין מצווה להיות פרייר, אבל גם אסור לכעוס, ואסור לצער אנשים, אבל חובה גם לדון את עצמי לכף זכות... אני מבולבלת כבוד הרב, בבקשה תעזור לי. האם פעלתי נכון או לא נכון ואיך לפעול בעתיד תודה רבה רבה כבוד הרב

תשובה

שלום וברכה

ראשית כל שאלותייך הם שאלות טובות מאוד ודילמות לא פשוטות בחיך, ואין כלל בושה בשאלותייך. כמובן שאין לנהוג במידת אכזריות בדברים שראוי לנהוג בהם ברחמים, כגון להתעלל חלילה בבעלי חיים, שבוודאי יאן לך לנהוג כן כדאי להתרגל חלילה למידת אכזריות קצת, אבל יש לך להתאכזר בזמן ראוי כגון כלב חולה שיש להמיתו או משהו דומה או לקחת תרנגול לשחיטה וכדו`, שבזה יש לנהוג במידת אכזריות וכך תרגילי בעצמך להתאכזר במידת הצורך.

וכן בנושא החסד שדיברנו כבר בפעם הקודמת, שיש לך לשקול בכל פעם את הקושי שלך לעומת הקושי שלהם, ואין להסכים להיות מנוצלת בשום אופן, ובמקרה שיש בזה חסד עלייך לנסות ולהתאמץ למען השני, ואם לאו, לאו. אני הייתי סבור שמאחר ואינם אנשים רעים וביקשו ממך להשתתף בשמחתם, היה מן הראוי לבוא לכבדם, וגם אם מידותיהם לא מתוקנות ולא מתחשבות יש לכבדם, וככל שהלבבות קרובים כך יש לך סיכוי שיתחשבו בך יותר.

אבל אם החלטת לא ללכת אין לך להיות מלאה ברגשי אשמה ולא קרה כלום, את לא חייבת ללכת לשום מקום, ואין בזה חובה כלל, אין זה נכון שחובה למחול למי שחטא נגדך, ללא שהלה מתנצל ובפרט כשרגילים בכך, ואין לומר בפה ללא החלטה נכונה בלב, שאת מוחלת באמת, ורק למי שפוגע באופן חד פעמי בלא משים להב מחובתינו להיות ארך אפים ולמחול. אשמח לעזור לך בכל שאלה שהיא ואל תחששי לשאלות ארוכות או קצרות אנחנו כאן לעזור לך ככל הצורך. בהערכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה