תענית אסתר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בדר"כ בימי צום שאינם תשעה באב או יום כיפור אני לוקחת חופש מהעבודה כדי לצום אך בעקבות שיחה עם חברה שבעלה לומד בישיבה הפסקתי לקחת ימי חופש ואף הפסקתי לצום וזאת מכיוון שאותה חברה אשר דיברה בשם בעלה אמרה לי שאם אני מרגישה אי נוחות קלה או כאב ראש קל עליי להפסיק את הצום שכן אם אמשיך אני לא יהיה "צדיקה". אז הפסקתי לקחת ימי חופש כי תמיד אני מרגישה תחושות אלו בימי צום,אז בשביל מה להפסיד יום עבוד אם לאחר 3 או 4 שעות מתחילת הצום אני ירגיש לא טוב וזה שאני מתמידה בצום בכלל לא נחשב אז אם אעבוד אחרי שעתיים אני אלך לאכול. האם הוא צודק בטענתו כי אם כך אני לא מוצאת טעם לצום!

תשובה

שלום וברכה

מעיקר הדין יש לנשים להתענות בימי התענית המבוארים בשו"ע דהיינו תשעה באב, י"ז בתמוז, צום גדליה, ועשרה בטבת, גם אם זה גורם לאי נוחות, כמו שתענית מביאה מעצם טבעה. בתענית אסתר, מכיון שהתחלתו במנהג שנהגו, ולא בחיוב מדברי קבלה כשאר התעניות, לכן מקילים בו יותר משאר התעניות, ולכן מקילים בעת הצורך, שכל המצטער הרבה מתעניתו לסיבה מסויימת אינו צריך להתענות.

במהלך הדורות, מכיון שברור שירדה חולשה לעולם, ואין יכולת לסבול כמו בדורות הקודמים, מקילים לנשים בעניין התעניות בדרך כלל, ובכמה קהילות קיימת הוראה כוללת שלנשים בגיל הפוריות אין להתענות מלבד ביום הכיפורים ובתשעה באב, כדי שלא תיחלש כוחן. והנוהגת כך יש לה על מי לסמוך.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה