איך אפשר לומר שהמקרה הזה קרה לטובה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני מבינה שהכל לטובה...ושהאדם צריך להבין למה דברים כאלה או אחרים קורים לו.. דבר אחד לא מובן לי איך אדם שהרג אדם אחר בתאונת דרכים (כאשר אינו אשם כלל) יכול להגיד שזה קרה לטובהמה טוב ...אם כל החיים שלו הוא מסתובב עם הרגשה רעה...שהוא לקח חיים של בן אדם ללא כוונה

תשובה

שלום וברכה

אני מבין שזה הרגשה נוראית נוראית, וכמעט בלתי אפשרי לחשוב על המעשה עצמו שהוא היה לטובה, אף שהיו לזה מניע וסיבה למה זה קרה. כדאי לזכור את לשון התורה: "ואשר לא צדה והאלוהים אינה לידו", שמי שהזדמנה לידו רצח לא מכוון הרי שיש כאן התערבות עליונה, שאין לנו מושג בעומק משפטי הקב"ה, מבלי לקחת מגודל האחריות המוטלת על האדם לשמור על חוקי התנועה בדרגת חומרה כמו עשרת הדברות, כפי שאמרו צדיקים.

אכתוב לך ציטוט מדברי האריז"ל שיכול לבאר קצת את העניין ולהניח את הדעת באופן שיוכל להמשיך הלאה, עם שכמובן צריכים לחזור על כך בתשובה כל החיים ולעשות את התיקונים הנדרשים על החטא שנזדמנה לידו. וכך כתב בספרו (ספר הליקוטים - פרשת שופטים) שלכאו` יש להקשות על מה שאמרה התורה בפרשת ערי מקלט, שעניינם שלשת ערים המיועדות לקליטת רוצחים בשגגה הגולים לשם לכפר עוונם, וכתוב בתורה (דברים יט ח) ואם ירחיב ה` אלהיך את גבולך...

כי תשמור לעשות את כל המצוה הזאת לעשותה... ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה, וזה לשון האר"י: הנה קשה, כי אחר שיבא המשיח ראוי שלא יהיו רוצחים, כמ"ש (ישעיהו ב) לא ישא גוי אל גוי חרב, ואיך אמר ויספת עוד שלש ערים וכו`. אמנם דע, כי כל זרעו של הבל נתחייבו מיתה [אז כשחטא הבל במה שהציץ לצד השכינה, ונסתכל בדברים שהיה אסור להתסכל בהם], ולכן הרגו קין להבל, ...ולכן נתחייב הוא וכל זרעו מיתה [וידוע שכל בני העולם מחולקים לשורש קין ולשורש הבל, ואין המדובר מצד הגוף אלא מצד הנשמה כך שיתכן שהאב יהיה משורש קין ובניו משורש הבל ואין כאן המקום להאריך בסוד נורא זה], ...

והנה תיקון הבל, הוא ע"י שיהרג הוא מתעלה בבינה, בחמשים שערים, וכן כיוצא בשאר הנהרגים של הבל..., והנה יש שני קיצים לגאולה, וזהו שאמרו, זכו אחישנה, לא זכו בעתה, והנה אם יבא הקץ בעתו, אז ודאי שנתקנו כבר כל זרעו של הבל, אך אם זכו ותקדים הקץ, עדיין לא נשלם תיקון הבל, וזהו שכתב ואם ירחיב ה` את גבולך וכו` כי תשמור את כל המצוה וכו`, כלומר, אם יהיה מחמת זכות שיקדים, אז ויספת עוד שלש ערים, כדי להשלים זרעיותיו של הבל, אך לא ימותו במזיד רק בשוגג, כי אז רוח הטומאה אעביר מן הארץ, אך יהרגו ע"י אונס בשוגג, ואז יתחייבו ההורגים גלות, ולכן צריך להוסיף עוד שלש ערים, כדי להשלים זרעיותיו במהירות גדול", עכ"ל האר"י. ואין אתנו יודע עד מה, אולם יתכן כי גם הענין של הרוגי תאונות הדרכים ושאר תאונות, וכן הרוגי הפיגועים הי"ד, יתכן שזה קשור לעניין הזה [ביאור זה שמעתי מאחד מגדולי המקובלים הגאון רבי עובדיה הדאיה זצוק"ל].

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה