תפילה וברכות

מתי יש לברך בורא נפשות לפני מעין שלוש?

  • כ"ג תמוז התש"פ
אא

שאלה

ידוע שאם נתחייב ברכת מעין שלוש וברכת נפשות, וברכת נפשות היא על פירות וירקות אז המילים תנובת השדה בברכת מעין שלוש פוטרות את ברכת נפשות.

ארבע שאלות:
א. מה המקור שתנובת השדה פוטר את ברכת נפשות הרי ברכת מעין שלוש עם הנוסח של "ועל תנובת השדה" נתקנה עבור חמשת מיני דגן. [היינו שתי שאלות, א. מה המקור ב. למה פוטר].

ב. כשנתחייב נפשות עבור ירקות אבל גם אכל דברים שאינם נפטרים ב"ועל תנובת השדה" שבמעין שלוש כגון ביצים, גבינה, רביעית משקה, בשר, דגים וכדומה, האם גם אז יקדים את ברכת נפשות שהברכה עצמה תחול גם על הירקות או שיקדים את מעין שלוש כמו שצריך בדר"כ ואפילו שהירקות שאכל ייפטרו בתנובת השדה שבמעין שלוש אבל יהיה לו לברך ברכת נפשות על אחד הדברים שהזכרתי אבל אז הירקות נפטרו ב"ועל תנובת השדה" ולא בברכה הראויה להם לכתחילה - נפשות.

ושורש שאלה זו גם מעלה שאלה נוספת, שאלה ג. האם לפירוש תוספות בברכות ל"ז ש"חסרונן" הכוונה לחם ומים "על כל מה שבראת" זה תפוחים וכדומה צריך לכוון בעל כל מה שבראת במפורש [במחשבה] על מה שאכלתי כגון ביצים, גבינה, בשר, דגים, רביעית משקה?

שאלה ד. האם כשנתחייב מעין שלוש ונפשות, נפשות על קציצות בשר מעורבות עם ירק, ואין בבשר לבדו שיעור ברכה אחרונה נפשות אלא בתוספת הירקות [המעורבות עם הבשר והם מטוגנות וכדומה היינו ממש הירקות מעורבות עם הבשר], האם אז מעין שלוש תפטור את הירקות שבקציצות ואז לא ישאר בבשר שיעור ברכה אחרונה ולכן באופן זה יקדים לברך נפשות ואח"כ מעין שלוש או לא.

תודה על התשובות, תבורכו

תשובה

שלום רב,

א. המקור הוא מדברי הרשב"ץ בספר מעין הברכות (סוף פרק כיצד מברכין) שכתב, שאפילו אכל קישואין, ברכת מעין שלוש פוטרת, שכיון שחותם על הארץ ועל הפירות סתם, אף פרי האדמה בכלל. וכן החיי אדם (כלל נ סעיף ט) כתב, שאם אכל פרי האדמה, ובירך מעין שלוש על שבעת המינים, וחתם על הארץ ועל הפירות, לא יברך בורא נפשות רבות משום ספק ברכה. ובנשמת אדם הסביר הטעם על פי מה שכתבו הסמ"ק והגהת סמ"ק שנכלל במה שאומר "ועל תנובת השדה".

אולם מדברי הרמב"ם (סוף פרק ח מהלכות ברכות) והשלחן ערוך (סימן רח סעיף יג) שכתבו, שאם אכל פירות משבעת המינים עם פירות אחרים, מברך רק מעין שלוש, והיא פוטרת הכל, מפני שכולם פירות העץ הם - נראה דעתם שאינה פוטרת ירקות. וכן כתב בשער הציון (שם ס"ק סד).

וכיוון שהלכה זו שנויה במחלוקת הראשונים - כתב בשו"ת יביע אומר חלק ה' (חלק אורח חיים סימן יז) שאם אכל מאכל שצריך לברך עליו מעין שלוש ואכל גם ירקות, יברך תחילה בורא נפשות רבות ואחר כך מעין שלוש. ואם קדם ובירך מעין שלוש, לא יברך אחר כך בורא נפשות רבות. דספק ברכות להקל.

ב. יקדים מעין שלוש, כי אז בכל מקרה פוטר את הירקות - או בברכת מעין שלוש או בברכת בורא נפשות.

ג. לא צריך לכוון בפירוש על כל מה שאכל.

ד. באופן זה מעין שלוש אינה פוטרת את הירקות, ולכן יקדים מעין שלוש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא נפשותמעין שלוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה