מהיכן היו לבני ישראל חומרים לבניית המשכן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. 1.מהיכן היה לבנ"י ציוד להכנת המשכן הרי הם היו במדבר!מהיכן היה להם זהב,קרשים 2.כאשר עם ישראל היה במדבר האם הם קיימו יחסי אישות עם נשותיהןהרי הנשים היו צריכות לטבול במקוה!האם היה להם מאגר מים שבו הן טבלו 3.כאשר ברכתי ברכת האילנות בחודש ניסן ברכתי על שני עצי מאכל לא מלבלבים.האם הברכה היתה לבטלהאו שאולי הברכה כן תופסת שכן נוסח הברכה "וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להנות בהם בני אדם". ויוצא מכך שאני נהנה מברייתו של הקב"ה למרות שהעצים לא הוציאו פרחים. 4.יהודה ותמר-לפי פשט הסיפור יהודה הלך לזונה.כיצד יהודה ששבטו זכה להיות מזרע המלוכה עשה מעשה כל כך לא מוסרי 5.ספר התורה שכתב משה רבינו.משה כתב אותו בסוף ימיו. האם הוא כתב אותו על גבי קלף(כמו ספר תורה בימינו) 6.עדיין לא מובן לי(שלחת לי תשובה) מדוע חכמים תיקנו צום בעשירי בטבת.הרי המאורע היה בימי בית ראשון!!!חכמים היו צריכים לקבוע יום צום על המצור שקרה בבית שני!!!כאשר הם היו בגלות של בית ראשון הצום מובן,אבל כאשר עם ישראל גלה אחרי חורבן בית שני היו צריכים לקבוע יום צום על המצור של בית שני.שכן עד היום אין לנו בית מקדש!!! אשמח אם תענה לשאלותיי.כל טוב.

תשובה

שלום וברכה

עצי שיטים אעתיק את דברי האבן עזרא ועצי שטים - יש מקדמונינו שאמרו שיעקב אבינו נטעם וישראל הוציאם ממצרים במצות משה והראיה וכל אשר נמצא אתו. כמו התכלת והארגמן ויש לתמוה למה הוציאו עצי שטים כי מה צורך יש להם ועוד הנה המצרים חושבים כי לזבוח הם הולכים ואחר כך ישובו ועל כן השאילום ואיך יוציאו קרשים רבים אורך כל א` מהם עשר אמות גם בריחים והם עברו על מצרים מקום המלוכה ומה היתה תשובה לשואליהם למה יוליכו עצי שטים והם הולכים לזבוח דרך שלשת ימים.

והנה לא ידענו אם קבלה היתה היא ביד אבותינו שממצרים הוציאום גם אנחנו נסור אל משמעתם. ואם סברא היא יש לבקש דרך אחרת. ונאמר כי היה סמוך אל הר סיני יער עצי שטים. ובבאם שם אמר להם ששם יתעכבו הרבה ואין עליהם ענן כאשר פירשתי. אז עשה כל אחד סוכה והנשיאים עשו כדמות חצרות כל אחד כפי מעלתו וכרתו כל היער כי עם רב היה ועשו סוכות ומשה לא דבר להם דבר המשכן רק אחר יוה"כ. וזה טעם וכל אשר נמצא אתו: הנשים טבלו בבארה של מרים, וכמובן גם הגברים שנטמאו ע"י בעילת נשותיהם, ולא יכלו לאכול קדשים ללא טבילה.

הברכה ללא לבלוב היא ברכה לבטלה. >עניין הצום, ביארתי לך שהחכמים לא התקינו צומות חדשים אלא חידשו את הצומות הישנים, ובתמוז מפני שאין חובה מדברי קבלה לצום באותו יום, אל אבאחד מימי חודש תמוז, תיקנו לנו יום אחר בזמן שהיה הפריצה בבית שני. אך לעניין עשרה בטבת לא היה בידם לבטל את הצום בטבת.

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה