מה ההבדל בין חלב ישראל לחלב נכרי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום אנו גרים בפלורידה, ארה"ב אנו מקפידים לאכול חלב ישראל למרות מחירם לאחרונה מחירי מוצרי החלב עלו שחקים בעלי רוצה לעבור לחלב נוכרי יו-די זאת אומרת חלב כשר אבל שגוי ייצר אותו אני לא רוצה לתת לבעלי לעבור לחלב נוכרי אני רוצה לדעת מה ההבדל מבחינה הילכתית בין חלב ישראל לחלב נוכרי היום כל המוצרים נעשים בצורה מכנית לא בצורה ידנית תודה

תשובה

שלום וברכה

איסור חלב שנחלב על ידי גוי פירושו שהחלב נחלב ללא שיהודי רואה את החליבה או נוכח באיזור, הוא איסור שנפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קטו סעיף א) בזה הלשון: "חלב שחלבו עובד כוכבים ואין ישראל רואהו, אסור, שמא עירב בו חלב טמא". בדור האחרון, פסקו כמה מגדולי הדור, ביניהם מרן פוסק הדור רבי משה פיינשטיין זצ"ל, בספרו אגרות משה (חלק יו"ד א סימן מז) שמכיון וכיום יש פיקוח מהממשלה ואם יערבו חלב בהמה טמאה יענשו וגם יסגרו את העסק שלהם, ולכן היצרנים בוודאי מפחדים מהאפשרות להוסיף חלב מדבר טמא, משום כך יש מקום גדול להתיר שימוש בחלב שנחלב על ידי גוי, ללא השגחה של יהודים, וז"ל הפסק שהוציא בעניין:

"לכן הרוצה לסמוך ולהקל יש לו טעם גדול ורשאי, וכמו שמקילים בזה הרוב בני אדם שומרי תורה, וגם הרבה רבנים, וח"ו לומר שעושין שלא כדין. אבל מ"מ לבעלי נפש מן הראוי להחמיר, ואין בזה משום יוהרא, וכך אני נוהג להחמיר לעצמי, אבל מי שרוצה להקל הוא עושה כדין ואין להחשיבו כמזלזל באיסורים" ובספרו (יו"ד ב סימן לה) הוסיף: "מכיון שראוי לבעלי נפש להחמיר, מטעם זה ודאי ראוי למנהלי ישיבות שיתנו לתלמידים חלב של אלו היצרנים שמעמידים ישראל לראות החליבה, ואף שהוא ביוקר מעט, שלישיבות עולה זה סך גדול במשך השנה, והמצב של הישיבות דחוק בשנים אלו, שבשביל זה מקילים באיזו ישיבות, מ"מ כדאי להחמיר כי גם זה הוא מענייני חינוך ולימוד שידעו שכדאי וראוי לבני תורה להחמיר אף כשיש רק חשש איסור, שמזה יתבוננו לראות איך לירא מאיסורים, וכל הוצאות הישיבה הרי הוא כדי לחנך דור נאמן לה` ולתורתו, ומענייני חינוך אין לצמצם. אבל במקומות הרחוקים שאין שם מחלב שישראל רואהו, והוא דבר קשה מאד להשיג חלב שישראל רואה בשעת החליבה אף ליחידים אין להם להחמיר".

אולם גדולי ישראל שבארץ ישראל לא קבלו כל כך פסק זה והניחו כי גם כיום אין להשתמש בחלב שלא עמד שם יהודי בשעת החליבה, וכידוע שלכל דבר שאמרו חכמים היו להם הרבה טעמים שלא גילו לנו, שלכן אף אם הטעם המפורש לא שייך לכאורה כיום מאחר והם מושגחים מהממשלה שלא לערב דברים אחרים בחלב, מ"מ הרי ישנם טעמים רבים נוספים נסתרים. וראוי לציון על קדוש מפורסם האדמו"ר מבעלזא הקודם זצ"ל שברוח קודשו היה מבחין על החלב אם הוא נחלב על ידי גוי שלא בהשגחה של יהודי.

אולם באבקת חלב מחלב גוי, הקילו גם כמה מהפוסקים שלא הקילו בחלב גוי עצמו, וכמבואר בדברי הגאון רבי אליעזר יהודה וולדינברג זצ"ל בספרו ציץ אליעזר (חלק טז סימן כה) בתשובתו בנוגע לייבוא מוצרי שוקולדה משוויצריה לשם מכירה בישראל שמכיון שקיים בשוויצריה איסור חמור מטעם הממשלה של תוספת איזו שהיא (מחוץ לחלב) לאבקת החלב, הבא מפרות ואך ורק מפרות, ומעבדות משוכללות ביותר בודקות את הרכב החלב ויסודותיו, וכל סטיה מהתקן הממשלתי שפירושו חלב פרות טהור, אין להעלותו על הדעת כלל, לכן לדעתו, יודו גם המחמירים בחלב עצמו שיש להתיר באבקת החלב.

ומה גם כשהאבקה אינו אלא מרכיב אחד מבין המרכיבים את השוקולד. אולם ראוי לציון כי ישנם מחמירים גם בזה, וככה נוהגים רבנויות המהדרין שלא להזדקק לאבקת חלב העשוי מחלב גוי. בפלורידה, שהיא מקומו של הפוסק הגדול רבי משה פיינשטיין זצ"ל שגר בארה"ב, הדעת נוטה יותר שמעיקר הדין אפשר להקל בזה, ובצירוף החשבון של קבלת דעת הבעל בדבר שמותר מעיקר הדין, שגם זה דבר מהותי, הנה הבאתי לך את כל הנתונים בכדי להחליט, קחו את מכלול השיקולים ותחליטו יחד החלטה ראוייה, ובעזרת ה` כפי שתעשו תמצאו ברכה בכל אשר תפנו.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה