מהי אגרת הרמב"ן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

זה נכון שיש אגרת שקוראים אותה של הרמב"ן והיא ממש עוזרת על מה היא בדיוק.. מתי אומרים אותה...מי צריך.. ובמה עוזרת הקריאה ואם תוכל לצרף לי קישור לאיגרת עצמה או מקום בו אני יוכל להשיג אותה יעזור לי מאוד... תודה רבה על הכל...באמת אני מעריכה....

תשובה

שלום וברכה

חנוכה שמח הא לך האיגרת מתוך ספר "מעלפת ספירים"): האגרת הזאת שלח הרמב"ן זכרונו לברכה מעכו לקטולינא לבנו, לזרזו על הענוה, וצוה אותו שיקראנה פעם אחת בשבוע וילמד גם בניו עמו ויהיו רגילים בה בעל פה, כדי לחנכם בילדותם ביראת שמים. ובשר לו ביום שיקרא האגרת הזאת, יענוהו מן השמים כל מה שישאל.

וכל מי שירגיל לאומרה, בודאי יהא נצול מכל צרה, ומבטח לו שהוא בן עולם הבא. ( שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך (משלי א) תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובכל עת, ובזה תנצל מן הכעס שהיא מדה רעה להחטיא בני אדם. וכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה (נדרים כא), "כל הכועס, כל מיני גיהנם שולטין בו, שנאמר (קהלת יא), "הסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך", ואין רעה אלא גיהנם, שנאמר (משלי טז), "וגם רשע ליום רעה".

וכאשר תנצל מן הכעס, תעלה על לבך מדת הענוה, שהיא מדה טובה מכל המדות טובות, שנאמר (שם כב) "עקב ענוה יראת ה"`: ובעבור הענוה, תעלה על לבך מדת היראה, כי תתן אל לבך תמיד (אבות פרק ג) מאין באת, ולאן אתה הולך, ושאתה רמה ותולעה בחייך ואף כי במותך, ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון, לפני מלך הכבוד, שנאמר (דברי הימים ב ו), "הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך אף כי לבות בני אדם". ונאמר (ירמיהו כג), "הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה"`. וכאשר תחשוב את כל אלה, תירא מבוראך ותשמר מן החטא.

ובמדות האלה תהיה שמח בחלקך: וכאשר תתנהג במדת הענוה להתבושש מכל אדם ותתפחד ממנו (מן השם יתברך) ומן החטא, אז תשרה עליך רוח השכינה וזיו כבודה וחיי עולם הבא: ועתה בני, דע וראה, כי המתגאה בלבו על הבריות, מורד הוא במלכות שמים, כי מתפאר הוא בלבוש מלכות שמים, שנאמר (תהלים צג), "ה` מלך גאות לבש וגו"`. ובמה יתגאה לב האדם אם בעשר "ה` מוריש ומעשיר" (שמואל א א). ואם בכבוד הלא לאלהים הוא, שנאמר (דברי הימים א, כט), "והעשר והכבוד מלפניך", ואיך מתפאר בכבוד קונו ואם מתפאר בכבוד קונו ואם מתפאר בחכמה "מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח" (איוב יב).

נמצא, הכל שוה לפני המקום, כי באפו משפיל גאים, וברצונו מגביה שפלים, לכן השפל עצמך וינשאך המקום: על כן אפשר לך איך תתנהג במדת הענוה ללכת בה תמיד. כל דבריך יהיו בנחת, וראשך יהיה כפוף, ועיניך יביטו למטה לארץ, ולבך למעלה (תחשוב בדרכי השם יתברך ונפלאותיו), ואל תבט בפני אדם בדברך עמו. וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך, אם חכם או עשיר הוא, עליך לכבדו.

ואם רש הוא ואתה עשיר או חכם ממנו, חשוב בלבבך כי אתה חיב ממנו והוא זכאי ממך, שאם הוא חוטא הוא שוגג ואתה מזיד: בכל דבריך ומעשיך ומחשבותיך ובכל עת תחשוב בלבך כאלו אתה עומד לפני הקדוש ברוך הוא ושכינתו עליך, כי כבודו מלא כל העולם, ודבריך יהיו באימה וביראה, כעבד העומד לפני רבו, ותתביש מכל אדם. ואם יקראך איש אל תעננו בקול רם. רק בנחת, כעומד לפני רבו: והוי זהיר לקרות בתורה תמיד אשר תוכל לקימה.

וכאשר תקום מן הספר תחפש באשר למדת, אם יש בו דבר אשר תוכל לקימו. ותפשפש במעשיך בבקר ובערב, ובזה יהיו כל ימיך בתשובה: והסר כל דברי העולם מלבך בעת התפלה והכן לבך לפני המקום ברוך הוא וטהר רעיוניך. וחשוב הדבור קדם שתוציאנו מפיך. וכן תעשה כל ימי חיי הבלך בכל דבר ודבר ולא תחטא, ובזה יהיו דבריך ומעשיך ומחשבותיך ישרים ותפלתך תהיה זכה וברה ונקיה ומכוונת ומקבלת לפני המקום ברוך הוא, שנאמר (תהלים י), "תכין לבם תקשיב אזנך": תקרא האגרת הזאת פעם אחת בשבוע ולא תפחות לקימה וללכת בה תמיד אחר השם יתברך, למען תצליח בכל דרכיך ותזכה לעולם הבא הצפון לצדיקים.ובכל יום שתקראנה, יענוך מן השמים כאשר יעלה על לבך לשאול, עד עולם. אמן סלה. ע"כ האיגרת.

בברכת הצלחה בכל - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה