מהו המקןר להבדלה במוצ"ש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה מקור המנהג להתבונן בקצות הצפרניים באור הנר של ההבדלה ולמה בכלל מבדילים על הנר ועל היין, ומריחים בשמים האם יש לכם תשובה באנגלית מאחר ונשאלתי שאלה זו ע"י דוברת אנגלית.

תשובה

שלום

ובכן, הבדלה בעיקרה, היא הברכה שעמה מסיימים את ההבדלה, ברכה להקב"ה שהבדיל בין ששת ימי המעשה לשבת, בין ישראל לעמים וכו`. בד בבד, מסדרים גם את שאר הברכות שנתקנו למוצאי שבת, ללא קשר להבדלה. ברכת האש, נתקנה למוצאי שבת, לברך להקב"ה על היצירה הנפלאה של האש, שעל ידה אפשר להאיר את הלילה, ומה שנתקנה ברכה זו דוקא למוצאי שבת, ביארו חז"ל כי אדם הראשון היה שרוי בחשיכה במוצא שבת הראשונה אחרי ששת ימי המעשה ולא ראה מוצא לאפילה, עד שנתן הקב"ה בלבו שישפשף שני אבנים זו בזו ויצא מהן אש, ואז הוא בירך לראשונה ברוך הבורא מאורי האש, ומשכך גם אנחנו מברכים כל מוצאי שבת על היצריה של האש.

בנוסף לכך, מכיון שהיינו אסורים להדליק אש במך יום השבת, ועתה במוצאי שבת אפשר להוציא אש להאיר את החושך מן הראוי שנברך ברכה על ההתחלה החדשה בראשית השבוע להשתשות באש. המנהג להסתכל בקצות האצבעות, נובעת מכך שיש לברך על הנר רק במידה שעומדים מקרוב לנר שנוכל לבדוק ולעיין בדברים שלא היינו יכולים להבחין בלי הנר, שבכך אנחנו מדגישים את התועלת שבנר, ולכן כופפים את האצבעות ומעיינים בציפורן שבהשתקפות שלה אפשר לראות את הנר, כמו בראי, ובכך בודקים את המידה שהנר מאיר כראוי ואז אפשר לברך את ברכת הנר.

בנוסף לכך ישנם טעמים על פי הקבלה, שבמידה ותהיה מעוניין אעתיק לך אותם לבקשתך. הברכה על הבשמים במוצאי שבת, נתקנה מכיון שביום השבת זוכים לנשמה יתירה שפירושו שכח הנשמה והתשוקה לרוחניות נכפלת, ובמוצאי השבת מאבדים כוח מיוחד זה, ולכן מרגישים במוצאי שבת איזה חולשה בנפש האדם, ובכדי להתחזק מריחים את הבשמים שעצם הנאת הריח הוא הנאה לנשמה ולנפש ולא הנאת הגוף, ובכך מתחזקים כוחות הנפש מהחיסרון שביציאית הנשמה היתירה, גם לבשמים במוצאי שבת ישנם טעמים נוספים על דרך הקבלה.

בברכה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה