אינני רשע, מדוע אני סובל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אינני צדיק שיכול ללין ולומר מדוע רע לי והצרות באות אלי כדבורים לדבש,אך יחד עם זאת אינני מספיק רשע בכדי לומר "כזה אתה וזה מה שמגיע לך". אני יודע שהשאלה היא שאלה נדושה אבל לגביי,אי התשובה וחוסר המוסכמות מכרסמת אט אט בעצם האמונה שעליה חונכתי וממיה שתיתי מיום שאני זוכר את עצמי. בברכה,

תשובה

שלום וברכה

אעתיק מספר החינוך הערת המחבר ואם ישאל עוד, אחר שאמרת כי עיקר הכל והחלק הנבחר הם עם ישראל, איך הדבר שהם סובלי הגלות והצרות מעולם. התשובה, ידוע הדבר ומפורסם בין בני העולם כי אדון הכל ברא שני עולמות, עולם הגופות ועולם הנשמות, ועולם הגופות כאפס ותוהו נחשב כנגד עולם הנשמות, שזה כצל עובר וזה קיים לעדי עד. ועל כן בהיות הנפש עיקר האדם והדבר הקיים שבו ונשאר לעדי עד, והגוף כלי לנפש, משמש אליה זמן מועט ואחר כן נפסד ונאלח, הנחיל ה` לעמו עולם הנשמות, שהוא עולם נצחי ולתענוג שבו אין שיעור. ואם ישאל השואל עוד, ולמה לא נתן האל לעמו אשר בחר שני מנות, תענוג עולם הגופות ועולם הנשמות.

 התשובה, כי ידוע לכל בעל שכל שאי אפשר לבעל חומר לעולם מבלי שיחטא, וממדות האל ברוך הוא הקבועות עדי עד היא מידת הדין, והיא תחייב כל בעל שכל ללכת בדרך השכל ובנטותו להתחייב למלך, ואחר שחייבה מידת הדין, לפטור בלא כלום אי אפשר שכבר יצא חייב מבית מידת הדין, ועל כן מחסדי השם עלינו שם חלקנו לצרף החטא ממנו בעולם הזה הנפסד, להיות נפשותינו נקיות וקיימות בעולם הנשמות, שיפה שם שעה אחת מכל חיי העולם הזה. ואולם יש לדעתשיגיע זמן שנזכה לשני המנות, והם ימות המשיח.

והטעם, כי אז בימים ההם, לפי שלא נהיה צריכים לצירוף הגופים כלל כי יבטל ממנו יצר הרע, כדכתיב [יחזקאל ל"ו, כ"ו] והסירותי את לב האבן מבשרכם. ואם גם בעת ההיא מעט סיג חטא ישאר, יפול החיוב על ראש השעיר כאשר בתחילה. וזהו שכתוב בתורה [ויקרא כ"ו, ג`] אם בחוקותי תלכו, אנחיל אתכם טוב העולם הזה, כלומר, אם תהיו שלמים ולא תהיו צריכים לצירוף הגוף תזכו אף לטובת העולם הזה. וזהו שכתוב באברהם אבינו עליו השלום, שברכו השם בכל, אף בטובת העולם הזה, שלא נצטרך בעת ההיא לצירוף הגוף כלל. ואחרי זאת אין לתמוה בצערן של ישראל בגליות יותר מכל האומות, כי הכל לטובתם ולכבודם.

ואתה השואל, תן עיניך ולבך על זה, כי דבר גדול הוא, לא יבינו אותו כל רשעים, והמשכילים יבינו. כי הרבה מן היהודים עניים ברוב הצרות הגדולות אשר תכפום בגליות, והם לא ידעו ולא הבינו את טוב עולם הנשמות, כמעט נטיו רגליהם ברוב הדאגות, ולבם לא נכון עמם ברוב רעיונות. השם בחסדיו יעביר מלבנו מחשבות און, וישפיע עלינו שכל טוב ודעות נכונות להשלים חפצו, אמן כן יעשה.

בברכת טוב - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה