האם ה' זן את העולם בחסד וברחמים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב לכבוד הרב, אני מצטערת לשאול שאלה מרגיזה אבל מקוה שבכל זאת תהיה לך תשובה שתשקיט את מה שנקרא "יצר הרע" שלי. אני מקיימת את כל הברכות והתפילות ומשום מה כשאני מגיעה לקטע "הזן את העולם כולו בחן, חסד ורחמים" צצה לי הדילמה, מה עם התמונות בטלויזיה של כל הרעבים באפריקהובכלל כל הכתוב על מס הרעבים בעולם, איך זה מתיישב עם המשפט המוזכר אודה לך מאוד על תשובה שתיתן מענה ליצר הרע

תשובה

שלום

בספר חובות הלבבות (שער ד - שער הביטחון פרק ד) הגדיר את פרנסת האדם בכמה חלקים וזה לשונו: הטרף מתחלק לשלשה חלקים: אחד מהם טרף מזונו והוא כלכלת גופו בלבד, והוא המובטח מן האלוקים לכל אשר בו רוח חיים עד תכלית ימיו. והשני טרף מזון זולתו מאשה ובנים ועבדים ומשרתים והדומה להם, ואיננו מובטח מן האלוקים לכל הברואים, אלא לסגולה מהם בתנאים מיוחדים, והוא מקרה מזדמן בעת אחת ואין מזדמן בעת אחרת, כפי שמחייבות הליכות דיני הבורא מן החסד והמשפט. והשלישי, טרף קנין והוא הממון, אשר אין בו תועלת לאדם, והוא שומר עליו ונוצר אותו, עד אשר יורישנו לזולתו או שיאבד ממנו. עד כאן לשונו.

אילו לא היו בני אדם מתערבים בבחירתם הרעה, לא היה נפש רעבה בכל כדור הארץ, אלא מה שקרה באלו המדינות הוא שבני אדם התערבו בבחירתם הרעה, ועל ידי אינטרסים מושחתים הם השתלטו על אוצרות הטבע, ושכר עבודת בני האדם, ולכן יצא מצב איום ונורא שיש הנמקים ברעב, וכל זה מכך שבני מעמד העליון גזלו ועשקו את זה שבמעמד התחתון, ובדיוק כפי שהיה בדור המבול ובסדום, והגויים המושגחים בהשגחה כללית אכן יכולים להגיע למצב כזה, אולם מצידו של הקב"ה הוא זן ומשפיע לעולם בכל שנה ושנה ובכל יום ויום אוצרות טבעיים של מזון היכולים לספק את צורכי כל באי עולם, כולל העניים המדוכאים שבמדינות העולם השלישי.

היה מחקר מדעי לפני מאה שנה, שלפי מה שהיה אז, הרי בשנות אלפיים יצטרכו בני האנושות להתחלק ארבע אנשים בתפוח אחד, כך יצא החשבון לפי כמות התפוחים וריבוי בני האדם, אבל הקב"ה יש לו תוכנית אחרת, והמציא את הכלים המתוחכמים הכבדים העושים בפעם אחת את אשר עשו מאות אנשים לפני מאה שנה, כך שהתפוחים התרבו במאוד מאוד, וזהו הפירוש שהקב"ה מזין את כל העולם, בכך שהוא מספק את הצרכים שאפשר באמצעותם לספק את צורכי כל בני האנושות, ואף את בעלי החיים והצמחים וכו`.

אף כיום, כשתקראי איזה מחקר מבוסס [ואני חושב שהוא כבר קיים], על כך שבעוד חמישים שנה לא היה די חיטה בעולם, תהיי רגועה שהקב"ה ימציא איזה מהלך שדרכו יהיה די חיטה לזון את כל בני האדם גם בעוד חמישים שנה. ומה שיש לדאוג זה רק אם לא יקומו אי אלו רשעים וישחיתו את סדריו של הקב"ה, וזהו תפקידינו כחברה לחנך את החברה שלא תצמיח ח"ו אנשים כאלו. ואכן אלו המשחיתים את הסדרים וגוזלים את החלקים המיועדים לאחרים, יתנו על כך את הדין. בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה