טבעת נישואים עם חריטות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד אני נשואה כבר 5+שנים, וממש לפני כחודש נאמר לי מבחורה מסויימת שרק התחתנה, שאסור שטבעת הנישואים תהיה עם דוגמא עליה, שהיא חייבת להיות חלקה לחלוטין. שלי עגולה עם דוגמא עליה. האם אמת בדבר ואם כן, מה עליי לעשות ואיך יכול להיות שהרבנים שקידשו אותנו לא אמרו מילה{שדרך אגב, גם שכחתי לכסות את הפנים בהינומה, וגם לזה הרבנים בזמן הקידוש לא שמו לב} תודה רבה על כול מידע.

תשובה

שלום

מהמנהג שלא לקדש בטבעת שיש בה אבן נשתרבב עוד מנהג שנהגו ברוב הקהילות לקדש בטבעת חלקה כמות שהיא ללא שום ציורים וחריטות על הטבעת, וכפי שביאר בספר נתיבות השלום (נתיב יד סעיף ו): "באמת ראוי לכל ירא שמים שכל מי שיש בידו למחות שיעשו הקדושין באופן המועיל לכל הדעות ולא יהיה בהם שום חשש ולהזהר בכל הפרטים וכו`, שלא יהיה שום אבן או חותם בטבעת".

וכן כתב בספר שולחן העזר (חלק ב דף מ) שיש לחוש בטבעת שיש בה חריטות שמא תהיה דעת המתקדשת על ערך החריטה ולפעמים תטעה בערכו האמיתי ויהיה חשש קידושי טעות. ומטעם זה נהגו היראים שלא לחרוט אותיות על הטבעת כמו שמות החתן והכלה וכדומה, כדי שלא יהיה שום פקפוקים על הקדושין. מאידך, יש ללמוד שהיו קהילות שלא הקפידו על חריטת למיניהם על הטבעת שכת כתב מרן הבן איש חי בספרו (פרשת שופטים אות ח): "הטבעת היא מצוה מן המובחר. ומנהגינו לחקוק על הטבעת צורת ה, והוא מנהג יפה".

[להבין טעם המנהג על פי מה שהביא בספה"ק באר מים חיים (פר` בראשית יז טז) וזה לשונו: "נודע המבואר בדברי מרן הרב האר"י ז"ל אשר אות ה` הוא המסוגל לבנים שעל כן כל האמהות היה להם, ה` בשמם, לבד מרחל שלא היה לה, ה` בשמה והזמין ה` שיתן לבן לרחל בתו את בלהה לשפחה שהיתה שייכת ללאה, בכדי שתקבל רחל אות ה` אחת מבלהה משתי ההי"ן שלה ותוליד על ידי זה.

וזה שאמרה רחל (בראשית ל ג) ואבנה גם אנכי ממנה, לקבל ה` אחת מאתה שמסוגל לזרע, בסוד הכתוב (שם מז כג): `הא לכם זרע"` וגו`]. כמו כן יש לעמוד על כך שיש הנוהגים לחקוק אותיות בטבעת הקדושין מדיונו של הגאון רבינו יוסף אירגאס זצ"ל בספרו דברי יוסף (סימן מא) שדן אם מותר להיכנס בבית הכסא בדברים שכתובים עליהם תיבות בכתב אשורית, והביא ראיה להיתר ממה שהמנהג הפשוט אצל הנשים להיכנס בטבעת הקדושין שעל אצבעותיהן וחרותים על הטבעת שמות האיש והאשה בכתב אשורית, ולא נשמע ולא נראה מרבותינו שיזהירו על כך, ולא מחו בזה ואין פוצה פה ומצפצף.

ומשמע שהיה מנהג פשוט במקומו לחרות על טבעת הקדושין שמות החתן והכלה. ויש להעיר גם מהטבעת שנתן יהודה לתמר, ובדעת זקנים לבעלי התוספות בפרשת וישב (בראשית לח יח) מפורש כי הטבעת הזאת ניתנה לשם קדושין, והיה זה בטבעת שהיה בו חריטה של חותמת כמפורש בתורה. ומשכך מתבאר כי הטבעת שבידייך כשרה בהחלט לקידושין. אני הייתי יותר מתפלא על כך שלא כיסו אותך בהינומא, שזהו באמת מנהג כללי בכל ישראל, ואיך יתכן ששכחו לעשות דברי עיקרי כזה , האם את יודעת מי היה הרב המקדש.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה