עזרה ורחמים על יתומים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפי מה שהבנתי, אדם שמקבל יסורים לפני גיל מצוות זה בא לתקן על גלגול קודם. אם כך, אדם, שבגיל קטן מאד אימו נפטרת, הקב"ה רוצה שיתקן בזה משהו. משמע שבגלגול קודם הוא עשה משהו רע ליתומים, צחק עליהם או כל דבר אחר, שכן יש מידה כנגד מידה. אם כך, מדוע יש מצווה גדולה לעזור ולרחם על יתומים ועוד השם נקרא אבי יתומים שלא תבינו לא נכון. השאלה באה ממקום מאד אישי. אני עצמי יתומה מאם מגיל קטן מאד.

תשובה

שלום וברכה

הנה אם כי היתום אכן נעשה יתום מהסיבות שידועים להקב"ה עלינו החובה לעזור להם ככל שנוכל, ולהקל את סבלם. והתשובה לכך מצויה בגמ`. וז"ל הגמ` תניא היה רבי מאיר אומר יש לו לבעל הדין להשיבך ולומר לך אם אלהיכם אוהב עניים הוא מפני מה אינו מפרנסן אמור לו כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם. וזו שאלה שאל טורנוסרופוס הרשע את ר"ע אם אלהיכם אוהב עניים הוא מפני מה אינו מפרנסם א"ל כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם.

אמשול לך משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שכעס על בנו וחבשו בבית האסורין וצוה עליו שלא להאכילו ושלא להשקותו והלך אדם אחד והאכילו והשקהו כששמע המלך לא דורון משגר לו ואנן קרוין בנים דכתיב בנים אתם לה` אלהיכם, דהיינו אף שה` יתמם, מ"מ רצונו שנעזור להם, ואף הוא עוזר להם כי בניו הם, ודי בכך שהם יתומים, ואין צורך בענישה נוספת.

ועוד כתב בחינוך, שרצה האל להיות ברואיו מלומדים ומורגלים במדת החסד והרחמים, כי היא מדה משובחת, ומתוך הכשר גופם במדות הטובות יהיו ראויים לקבלת הטובה, כמו שאמרנו שחלות הטוב והברכה לעולם על הטוב לא בהפכו, ובהיטיב השם יתברך לטובים יושלם חפצו שחפץ להיטיב לעולם. ואכן אם לא מצד ענין זה הלא הוא ברוך הוא יספיק לעני די מחסורו זולתנו, אלא שהיה מחסדו ברוך הוא שנעשינו שלוחים לו לזכותנו.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה