לא יכולה לכבד את אבי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אני בחורה בת 30 שכל ילדותי העברתי במרורים וכעסים על אבי שלא אהב, תמך ואפילו לא פירנס את משפחתי בעקבות התנהגות זו אימי אישה מרירה ועצבנית שלא היה לה בעל לידה. אני לא מדברת עם אבא שלי אומרים שלום מה נשמע וזהוא אפילו בפרידה לא אומרים להתראות. אני מרגישה אליו סלידה וזילזול על האדם הפרזיט שהוא ניסיתי לדבר עם עצמי ולחשוב שהיו לו חיים קשים והוא מסכן ואני צריכה לרחם עליו ולא לכעוס אבל זה לא עוזר יש בי הר געש מבעבע כשאני רואה אותו!! אני יודעת שכיבוד הורים היא מצווה חשובה מאד אז תעזור לי בבקשה!

תשובה

שלום וברכה

הנה אי אפשר לדרוש ממך לאהבו או להרגיש אליו הערכה, ואין זה חלק מהמצווה. ואעתיק לך את הלכותכיבוד הורים וזה אשר תעשי ודי בכך, ואף אם ליבך מר עליך צריך ליזהר מאד בכבוד אביו ואמו ובמוראם. שהשוה אותן הכתוב לכבודו ולמוראו יתברך שמו, כתיב כבד את אביך ואת אמך וכתיב כבד את ה` מהונך. באביו ואמו כתיב איש אמו ואביו תיראו, וכתיב את ה` אלהיך תירא, כדרך שצוה על כבוד שמו הגדול ומוראו כן צוה על כבודם ומוראם.

שלשה שותפין הן באדם הקדוש ברוך הוא, אביו, ואמו. (איש מזריע לובן שבו, אשה מזרעת אודם שבו, והקדוש ברוך הוא נפח בו נשמה, מראה עין, ושמיעת אוזן, ודיבור). בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אמר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליהם כאלו דרתי ביניהם וכבדוני. סעיף ב איזהו מורא. לא יעמוד במקומו המיוחד לו לעמוד שם בסוד זקנים עם חביריו, או מקום המיוחד לו להתפלל, ולא ישב במקום המיוחד לו להסב בביתו, ולא יסתור את דבריו ולא מכריע את דבריו בפניו, אפילו לומר נראין דברי אבא.

עד היכן מוראם, היה הבן לבוש חמודות ויושב בראש הקהל, ובאו אביו או אמו וקרעו את בגדיו והכהו על ראשו, וירקו בפניו, לא יכלים אותם ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם, אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שצוה בכך, אבל יכול לתבוע אותם לדון על ההפסד. סעיף ג איזהו כבוד, מאכילו ומשקהו, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא, ויתננו לו בסבר פנים יפות. שאפילו מאכילתו בכל יום פטומות, והראה לו פנים זועפים, נענש עליו. ע"כ היזהרי לנהוג כן ואף אם ליבך בל עימך אין בכך כלום. וכאי להתקדם למציאת זיווג הגון ותחיי חיים מאושרים, ואז תוכלי לסלוח לאביך.

בהצלחה בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה