מה השפעתו של האדם ביחס להשפעת הבורא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לאחרונה אני מתחזק בעניין הדת אולם נתקל בכל מיני שאלות אשר מטרידות אותי בקשר לאמונה היהודית באשר להשגחה הפרטית של הקדוש ברוך הוא על ברואיו ובייחוד באשר לעם היהודי אשר הוא נציגו בעולם הזה. השאלה בגדול האם הקדוש ברוך הוא קובעמתערב בדברים הארציים של ברואיו. כמו למשל האם באמת פרנסתו של אדם (יהודי) נקבעת מראש השנה עד לראש השנה, האם בריאותו גם נקבעת האם יום מותו, האם זיווגו גם נקבע ועוד כהנה כנה וכהנה שאלות בהתאם לידיעתי הדברים ברורים לפי הגישה היהודית דברים אלו אכן נקבעים. הבעיתיות המתעוררת בתשובה זו מהו חלקו של האדם בעשייה האם בגישה זו למעשה לו משליכים אפטיות מסויימת על האדם. גם אם נאמר שעל האדם להשתדל הרי ברגע שהדברים נקבעים מראש באופן אוטמטי זה משליך וגורם לאפתיות מסויימת אצל האדם האם זו הגישה שהיהדות מעבירה. וגם אם נאמר שעל האדם להשתדל באופן מסויים הרי איך הוא יוכל לדעת עד כמה עליו להשתדל בכדי לחדד את הבעיה אדם החי בעולמנו רואה שחוקי הטבע מונהגים בצורה הרגילה כלומר אדם שמתאמץ יותר גם משיג יותר וזה באופן כללי בכל תחום כך שדבר זה למעשה סותר או מחליש את העניין של ההשגחה הפרטית וכן של קביעת הדברים בראש השנה. אשמח אם תואילו לענות על שאלה זו בנוסף יש לי מספר דברים שעדין מטרידים אותי בגישה היהודית ואשמח אם תוכלו להשיב לי גם על שאלות אלו : א. בהתאם לגישה היהודית הקדוש ברוך הוא מזווג זיווגים עת יוצאות הנשמות לעולם בשלב ראשוני ולאחר מכן בהתאם למעשיו של האדם. בעניין זה איך למשל נשאים בני דודים אשר ידוע שנשואים שכאלה גורמים לפגמים גנטיים האם זהו זיווג ראוי שנעשה מלמעלה (ובעניין זה יש עוד דוגמאות לזיווגים שאינם מוצלחים בלשון המעטה אפשר להכניס לקטגוריה הזו גם אנשים שנישאים ולאחר תקופה קצרה ביותר מתגרשים) אז שוב מתחדדת השאלה היכן השפעתו של בורא עולם בעניין הזה ומה השפעת האדם. באופן כללי יש גישה האומרת שהקדוש ברוך ברא את העולם אם חוקי טבע מסויימים בשלב מסויים ומאז הוא נותן לו לפעול ללא התערבות בחיי האדם באופן יום יומי- תיתכן התערבות רק אם האדם פונה אליו בתפילה מה דעת היהדות בנושא ואיך זה מסתדר עם העניין של השגחה פרטית מדי יום ביומו שאלה נוספת היא עניין של הברית מילה בהתאם לגישה היהודית במצווה זו לא ניתנה בחירה לעם היהודי ובהתאם לזאת היהודים כולם מלים את עצמם- בהתאם לידעותי אני יודע שיש יהודים לא יודע באחוזים שאינם מלים את עצמם גם פה בארץ ונראה לי שבעיקר בחו"ל. מה תשובתכם בעניין. אשמח אם תענו לי על שאלות אלו בתודה מראש אליהו.

תשובה

שלום וברכה

אכן הכל נקבע בראש השנה, ואין לחריצות האדם קשר להצלחתו. וחושבני שהמציאות היא שלא כל המרבה להתאמץ מעשיר, כאשר עינינו רואות. ההשתדלות הינה חובה לאדם ואם לא יעשה מאומה לא יהיה לו כלום, והרי זה כאדם האומר לחבירו הנחתי לך כסף בביתי אצל אשתי, לך קח ממנה. אם האדם לא ילך לקחת את זה הוא לא יקבל. כך הקב"ה אומר לנו הכנתי לכל אחד סכום מסוים , תעשה משהו ןאני ישלח לך, אך אם לא תעשה כלום, לא יהיה לך כלום וזה ברור.

וחובת האדם היא כדרך הרגילה בעולם, לעסוק לפרנסה, כל אחד לפי עיסוקו וברכתו, אך בתנאי שלא יעסוק בעבודה, המביאתו לידי חטא, שזה בודאי אינה מחובת ההשתדלות. וככל האמור לעיל הענין גם בזיווגים. ואף שהזיווג לא צלח אין זה במקרה, אלא בהשגחה מיוחדת לצורך תיקון נשמת האדם, וכל עגמנת נפש שיש לאדם מכל ענין שהוא, הוא מדוד בדיוק ולא יוסיף לו שום צער יותר מאשר נגזר עליו. הגישה האומרת שאין האדם מושגח משמים, איננה נכונה.

כמבואר בתהילים, משמים הביט ה` ראה את כל בני אדם. היוצר יחד לבם המבין את כל מעשיהם. ועוד פסוקים רבים ומאמרי חז"ל המבארים זאת. ולענין המילה לא שמעתי זאת שאין בחירה בכך, ואין זה מופיע סשום מקום, והרי המילה ככל המצוות שאם רצו מקבלים שכר ואם לאו יענשו. אך אכן ב"ה רוב רובם של יהודי הארץ והעולם, אכן מלים את בניהם, מאחר וזאת הברית וזה ההוכחה שעדיין כולנו בני אב אחד אנחנו -אבינו שבשמים.

בכבוד רב בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה