תרומת ביצית על פי היהדות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, שאלתי היא האם מותר,מבחינת ההלכה היהודית, לתרום ביצית לזוג המתקשה להיכנס להריון עקב הקרנות, כמותרפיה מסיבית וסבל רב שעברה האישה דבר שפגם לחלוטין ביכולתה להרות. הנני בחורה צעירה בת 20 המעונינת לנסות לעזור להם, אך לא לפני אישור הילכתי. תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

אעתיק לך כאן את דעתו של הגאון רבי אלעיזר יהודה וולדנברג זצ"ל, רבה של בית החולים שערי צדק בירושלים. בספרו שו"ת ציץ אליעזר חלק כ סימן מט בדין הוציאו זרע מן הבעל כדי להפרות אשתו בביצה מושתלת מאשה אחרת, אחרי מי מתייחס הולד שיולד כתוצאה מכך ...

באתי להציע בזה שאלה שנשאלתי זה עכשיו מפי רופא חרדי יר"ש המטפל בזוג שהם חשוכי בנים רח"ל, ונתברר שהמניעה ממנה באשר איכות הביצים שלה גרועה כ"כ שאינה יכולה להוליד, והיא בת 43 שנה בערך, והם שומרי תומ"צ, והדרך היחידה - לדעתו - שאפשר לה להוליד היא אם לוקחים ביצה מאשה אחרת, ומוציאים מבעלה זרע להפרות הביצה, ואח"כ משתילים את הביצה המופרית ברחם האשה, ומעתה צריכים אנו לברר: 1) האם מותר להוציא ביצה מאשה אחרת ולהשתילה ברחם האשה שרוצה להוליד. 2) האם עדיף שהאשה התורמת תהא ישראלית, או נכריה. 3) מה דין הילדים שיוולדו בדרך זו לענין ייחוס.

כלומר, מי נחשבת לאם, והאם יש לחוש שישא אח את אחותו וכו`. תשובה: א) בנוגע לסעיפים א` וב`, הנה אם האשה התורמת איננה מסתרסת ע"י כך אזי בודאי ובודאי דעדיפא שהאשה התורמת תהא ישראלית מכמה וכמה בחינות המובנות.

ואם היא כן מסתרסת ע"י כך, אע"פ שג"כ יתכן להתיר זה במקרה כזה שזה לא דרך השחתה וחבלה סתמית כי אם להפרות ע"י כך אשה אחרת, בהיות והרבה פוסקים סוברים דאין איסור סירוס בנקבה, ...בכל זאת יתכן דמבחינה זאת [של חשש סירוס] עדיף שהתורמת תהא גוייה, וגם הרופא שיבצע את העקירה יהא גם כן גוי. אבל אין זה לעיכובא. ב) ובזה אני בא לשאלתו הג`, דמה יהא דין הילדים שיוולדו בדרך זו לענין יחוס, דבמקרה זה מי נחשבת לאם, והאם אין לחוש שישא אח את אחותו וכו`.

והנה לפי עניות דעתי נראה שהולד מתייחס לאשה המולידה את הולד ומי שמולידה את התינוק היא אמה של התינוק, ובנידוננו היא אשתו של הבעל נותן הזרע. בכבוד רב אליעזר יהודא וולדינברג הנה לפנייך דעתו של רב משכמו ומעלה, שהיה גם בקי ברפואה ואפשר לסמוך עליו אפילו שלא בשעת הדחק, אציין כי קיימים דעות נוספות בעניין. שמרי על עצמך שלא תובאו לחשש סירוס שהזכיר המחבר הנ"ל.. בהצלחה - תזכי למצוות רבות – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה