משמעותו של השם יואש

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מה אומר השם יואש בפירוט. האם טוב לכתחילה לקרוא לילד בשם זה? עוד פרטים עליי- מזל גדי, תאריך לידה-ז` טבת האם צריך להוסיף את האות ה או משהו והאם יואש היה מלך טוב או פחות טוב? תודהה

תשובה

שלום

קצת רקע לשם ה`מיוחד` הזה: יואש – הוא שם שארבעה אנשים בתנ"ך נקראו בו.

א. יואש אבי גדעון השופט, שבתחילה היה כומר לעבודה זרה, אולם באחריתו שב, ולפי המבואר במפרשים היה צדיק גמור, ולכן נזכר (שופטים ח לב) שקברו את גדעון הצדיק ליד אביו יואש.

ב. יואש [שנקרא גם יהואש] בן אחזיהו מלך יהודה, שבתחילה בחיי רבו יהוידע הכהן היה צדיק, אולם לבסוף הרשיע ועשה את עצמו לעבודה זרה [וכמסופר בדברי הימים ב פרק כד], והרג בכפיות טובה את זכריה הנביא בנו של רבו יהוידע, וסופו שנהרג על ידי עבדיו אחרי שעשו בו הגויים שפטים נוראים במלחמה.

ג. יואש [שנקרא גם יהואש] בן יהואחז מלך ישראל שלא סר מכל חטאות ירבעם בן נבט, ורוקן את אוצרות המקדש במלחמה שלו עם מלך יהודה. ד. יואש משבט יהודה, המוזכר בדברי הימים א פרק ד, שלפי דברי חז"ל (בבא בתרא צא ב) זה כינוי למחלון בן אלימלך ממגילת רות שירד מן הארץ ברעב ונשא לאשה מבנות מואב, ונקרא כך על שם שנתייאש מן החיים ומן הגאולה.

וכפי שאתה רואה, רק הראשון מבין אלו שנקראו בשם הזה, גמר חייו כראוי, לכן אם תרצה לקרוא בשם הזה כדאי לכוון אליו, ולא לאחרים שנקראו בשם הזה. שם זה מוזכר במפרשי השולחן ערוך [בית שמואל שמות אנשים אות י] כשם יהודי שקוראים בו, והוא מציין שיש שם נוסף יהואש, אולם בסתם השם הוא יואש, ולפי הנ"ל לא כדאי לקרוא יהואש.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה