מנהג להמתין 4 שעות בין עוף לחלב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום שאלתי לפני יותר מחודש שאלה ולא קיבלתי תשובה, אשמח אם תוכלו לענות לי כי זה ממש חשוב לי. מצ"ב השאלה: שלום! לא מזמן קראתי בשולחן ערוך שיש להקפיד על הפרש של 6 שעות בין אכילת עוף לדברי חלב. בבית אבי נוהגים לשמור 6 שעות על אכילת בשר, אך 4 שעות הפרש בין עוף לחלב. רציתי לדעת אם יש לי על מי להסתמך, ולנהוג על פי מנהגי בית אב. אשמח מאוד אם יתאפשר בבקשה לשלוח לי תשובה לאימייל

תשובה

שלום

א. ענין המתנה בין בשר לחלב, שנוי במחלוקת מנהגי הקהילות שבני ספרד חייבים מן הדין להמתין שש שעות, ובני אשכנז נהגו כך שלא מן הדין וכיום חייבים לנהוג כך מצד המנהג.

ב. המאירי בספרו מגן אבות (ענין ט) הביא שיש מקילים שלא להמתין בין אכילת בשר עוף לאכילת מוצרי חלב השיעור השלם של שש שעות.

 ג. המאירי עצמו מסיק שאין להבדיל בין בשר בהמה לבשר עוף, וכלל הדברים, "שכל מאכל בשר בין של בהמה בין של עוף אינו אוכל גבינה אח"כ עד שיעברו שש שעות או חמש שהוא שיעור שבין סעודה לסעודה".

ד. יכול להיות שמקור מנהג בית אביך, בא מדבריו של הגאון מהר"ד פארדו ז"ל בספר מזמור לדוד (סי` פט), שהביא מכוח דברי הפרי חדש שבחורף שהימים קצרים, כל שאכל בשר בשחר מותר לאכול גבינה בצהרים.

וכן האוכל בשר בחצי היום מותר לאכול גבינה בערב, אע"ג שאין ביניהם אלא ארבע שעות בקירוב בין אכילה לאכילה, ושזה מוסכם לכולי עלמא. ועל זה העיר מהר"ד פארדו הנ"ל, שמזה נמשך מנהג בכמה מקומות שאין ממתינים אחר הבשר אפי` בקיץ אלא שלש שעות, הואיל ובחורף מותר אמרינן לא פלוג רבנן, ומכיוון שהתירו בחורף מוכח דבהמשך זמן זה אין מושך טעם, ויש להם קצת על מה לסמוך.

אולם איני אומר בזה להלכה ולמעשה שום דבר, מכיוון שכבר נהגו כל ישראל להמתין שש שעות תמימות בין אכילת בשר לאכילת מוצרי חלב, מבלי להבדיל בין מוצרי בשר למוצרי עוף .

 בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה