כיצד נוהגים בהבדלה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לדעת לגביי ההבדלה: אני לוגם מהיין מיד לאחר-בורא פרי הגפן-. מריח בשמים מיד לאחר -בורא מיני בשמים-.ומדליק את הנר מיד לאחר -בורא מאורי האש האם כך מקובל? והאם כשסיימתי את ההבדלה להשאיר את הנר דולק או לכבות אותו? תודה רבה !יש לכם אתר מעולה עזר לי רבות.

תשובה

שלום

לא מדוייק. זהו סדר ההבדלה כנהוג בכל תפוצות ישראל, ממלאים את הכוס ביין או מיץ ענבים, מדליקים נר ועדיף שיהיה קלוע משני נרות - אבוקה-, מכינים בשמים.

מגביהים את הכוס ביד ימין ואומרים בקול: הִנֵּה אֵל יְשׁוּעָתִי אֶבְטַח וְלֹא אֶפְחָד: כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ ה`. וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה: וּשְׁאַבְתֶּם מַיִם בְּשָׂשׂוֹן. מִמַּעַיְנֵי הַיְשׁוּעָה: לַה` הַיְשׁוּעָה. עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה: ה` צְבָאוֹת עִמָּנוּ. מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה: ה` צְבָאוֹת. אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ: ה` הוֹשִׁיעָה.

הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ: לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן וִיקָר. כֵּן תִּהְיֶה לָנוּ: כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא. וּבְשֵׁם ה` אֶקְרָא: סַבְרִי מָרָנָן: בָּרוּךְ אַתָּה ה` אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן: ועדיין לא שותין מן הכוס כלום. עכשיו מעבירים את הכוס ליד שמאל [אפשר גם להניח את הכוס על השולחן], ולוקחים את הבשמים ביד ימין ומברכים על הבשמים: בָּרוּךְ אַתָּה ה` אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם.

בּוֹרֵא מִינֵי בְשָׂמִים:: עכשיו מניחים את הבשמים, ומכונים יד ימין כשהיא קמוצה אל מול הנר, ובודקים את אור הנר המשתקף על הציפורניים ומברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה` אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ: ומשאירים את הנר דלוק.

עכשיו מחזירים [מגביהים] את הכוס ליד ימין, ומברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה` אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל. בֵּין אוֹר לְחשֶׁךְ. בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים. בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה: בָּרוּךְ אַתָּה ה` הַמַבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל: מתיישבים ושותים את רוב הכוס, ומעט היין הנשאר בכוס שופכים על הנר הדלוק לתוך הצלחת וכך מכבים את הנר.

אח"כ מברכים ברכה אחרונה על היין, ויש נוהגים לרחוץ העיניים ביין שבצלחת, וזהו סגולה לראיה טובה. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה